Asociația Națională a Agențiilor de Turism – ANAT – a transmis miercuri un comunicat în care avertizează că aplicarea de sancțiuni exprimate în procentaje din cifrele de afaceri ale agențiilor de turism, prevăzută de noua legislație privind protecția consumatorilor, va fi „dezastruoasă pentru industria de călătorii”.
Noile prevederi din legislația privind protecția consumatorilor, aflate deocamdată în dezbatere publică, pot fi urmărite AICI.
REVISTA PATRONATELOR redă în continuare, integral, comunicatul ANAT (sublinierile aparțin Redacției noastre, RP).
„În legătură cu proiectul de act normativ care modifică și completează legislația în vigoare din domeniul protecției consumatorilor, lansat recent în dezbatere publică de către ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor), ANAT avertizează că efectele aplicării unor sancțiuni reprezentând procentaje din cifra de afaceri a unei agenții de turism, vor fi dezastruoase pentru industria de călătorii și mediul de afaceri din România și recomandă ca accentul să fie pus pe informare și prevenție.
Potrivit proiectului de OUG, inspectorii ANPC pot amenda cu 2-4% din cifra de afaceri a anului anterior acele societăți comerciale vinovate de practici comerciale incorecte, înșelătoare ori agresive la adresa consumatorilor.
Aceasta este a doua încercare a ANPC de a modifica nivelul amenzilor, după ce, în 2016, a trecut tacit de Camera Deputaților un proiect similar, ce prevedea sancțiuni de până la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior săvârșirii faptei, cu intenție sau din neglijență. Proiectul, contestat și atunci de ANAT, fusese avizat negativ de Consiliul Economic și Social și de Comisia pentru Muncă și Protecție Socială a Camerei Deputaților.
E nevoie de prudență în aplicarea noii legislații, că să nu deschidem, cu această ocazie, calea spre abuzuri. În domeniului turismului, unde agențiile de turism vând servicii și turiștii cumpără relaxare, bună-dispoziție, subiectivismul poate apărea în orice moment. Se poate ajunge la o reclamație, în urma căreia Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor să amendeze firma care a vândut produsul. Nu acuzăm turiștii că reclamă orice, și nici pe ANPC de părtinire în procesul verificării plângerii ori stabilirii sancțiunii, dar nu putem să nu luăm în calcul astfel de situații.
Nicolae Demetriade, președintele ANAT
Agențiile de turism din România, care vând pachete ale unor turoperatori străini, sunt și mai vulnerabile. Potrivit OG 2/2018, care transpune Directiva 2302/2015 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, acestea sunt responsabile pentru serviciile incluse în pachetele respective, deși nu au vreun control direct asupra prestării acestor servicii.”
Despre ANAT
ANAT este asociația patronală a agențiilor de turism din România, cărora le reprezintă interesele profesionale la nivel național, european și internațional.
Asociația are ca membri activi circa 500 de agenții de turism, care cumulează peste 85% din vânzările pachetelor de turism și călătorie, estimate la aproape un miliard de euro anual și au împreună peste 4.600 de angajați.
Industria turismului în România are peste 120.000 de angajați și contribuie la economia națională cu aproape 2% din PIB.