14.1 C
București
vineri, 31 martie, 2023

ANPC trage un nou semnal de alarmă pe tema cumpărăturilor făcute înainte de Paști

Dată:

Autoritatea a emis o serie de recomandări menite să-i ferească pe cumpărători de cele mai des întâlnite capcane de sezon
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a făcut din nou o recomandare către cetățeni în apropierea sărbătorilor pascale legată de atenția acordată achiziției produselor alimentare specific acestei perioade timp.

ANPC le-a cerut tuturor să cumpere produse alimentare de post numai din locuri amenajate și autorizate, să solicite și să păstreze bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care va exista probabilitatea unei reclamații la adresa calității sau siguranței unui anume produs.

La rândul său, Paul Anghel, director general al Direcției Generale Control și Supraveghere Piață și Armonizare Europeană ANPC, avertizează că cei care cumpără produse alimentare de post din locuri neautorizate, în care comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare, există riscul ca produsele sa fie neconforme sau chiar nesigure, afectând sănătatea consumatorului.

El a oferit o serie de sfaturi ce trebuie respectate pentru a fi în siguranță în această perioadă, cea dintâi fiind legată de verificarea cu atenție a etichetei produselor de post.

Pentru ca produsele pe care le cumpărați în perioada postului, premergătoare sărbătorilor pascale, să nu prezinte un pericol pentru sănătatea dvs., vă recomand, în primul rând, ca înainte de cumparare, să acordați o atenție deosebită listei ingredientelor. În cazul în care aceasta conține și ingrediente de origine animală, respectiv lapte praf, zer praf, pudră de ouă, trebuie să știți că aceste produse nu fac parte din grupa produselor de post. Pentru produsele tăiate, fracționate sau porționate de vânzător, solicitați să vedeți eticheta produsului pentru a verifica compoziția și data durabilității minimale. verificați dacă în magazin sunt respectate condițiile de păstrare specificate de producător, în special temperatura. Nu cumpărați produse care au fost ținute la temperaturi mai mari decât cea specificată. După achiziție, respectați și la domiciliu condițiile de depozitare precizate pe ambalaj. De asemenea, verificați data durabilității minimale. Nu cumpărați produse cu data durabilității minimale sau data limită de consum depășită sau modificată.

Paul Anghel
director general ANPC

Paul Anghel a inserat o serie de învățăminte trase de comisarii ANPC în urma controalelor effectuate în anii precedenți, descriind o serie de mențiuni care puteau induce în eroare consumatorii:

• Cozonac cu rahat, cacao și stafide, ambalat în pungi din material plastic, în compozitia căruia se regăseau ouă, în contradicție cu mențiunea inscripționată pe fluturașul colant „produs de post”;
• „Maioneză vegetală simplă” și „Maioneză vegetală Shaorma”. Denumirea de maioneză se atribuie doar unei emulsii pe bază de gălbenuș de ou, ulei și alte ingrediente;
• „Pizza de post” – „specialitate cu aroma pe baza de uleiuri vegetale și cazeină (substanță proteică din lapte)”, produsul nefiind astfel un produs „de post”, cu efectul dezinformării consumatorilor;
• Utilizarea de denumiri consacrate ale unor preparate din carne precum șnițel, pate, parizer, salam, cârnați, cremwurști etc. la care era atașată sintagma „vegetal”;
• Înscrierea pe ambalajul unor produse vegetale a mențiunii „fără colesterol” sau „0% colesterol”, sugerându-se astfel ca acestea ar avea caracteristici speciale, când de fapt toate produsele vegetale au aceasta caracteristică;
• Produsul alimentar vegetal UHT, care conform listei de ingrediente declarată pe ambalaj conținea proteine din lapte, în neconcordanță cu denumirea de produs;
• Produse de cofetărie preambalate, cu mențiunea „de post”, deși în lista ingredientelor de pe eticheta era înscris „frișcă”.

De asemenea, mai precizează Paul Anghel, au fost constatate următoarele abateri:
• Produse de post expuse la comercializare în același raft și în directa vecinătate cu celelalte produse, inducând în eroare consumatorii ( de exemplu produsul „Untar” ce conținea grăsimi vegetale era expus la vânzare în același raion cu untul);
• Expunerea la comercializare în raioanele destinate produselor de post a produselor care aveau în conținut ingrediente lactate;
• Produsul „Crutoane cu ierburi aromate” era expus în vederea comercializării la raft, iar deasupra acestuia exista un afiș inscripționat „Idei savuroase de post”, deși, produsul conținea la ingrediente: „zer praf dulce” și „praf de iaurt”, care sunt de origine animală și nu de post.

În acest an, comisarii ANPC anunță că-și vor extinde controalele în perioada imediat următoare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

O altfel de dezbatere în România: o televiziune online prezintă adevăruri neştiute despre conflictul din regiune

Scriitorul Calistrat Atudorei a găzduit sâmbătă seara la ROC TV o dezbatere curajoasă care sparge cenzura din România prezentând lucruri de obicei cenzurate şi...

Dezbatere despre energia şi siguranţa României

Emisiunea-dezbatere, intitulată ”Unde se înclină balanța războiului din Ucraina”, a fost dedicată celor mai arzătoare teme ale momentului: rachetele din Polonia, criza energetică și...

În ciuda contextului economic dificil, industria berii continuă să fie un stimul important pentru economia românească

 Marți, 18 octombrie, a avut loc a X-a ediție a evenimentului anual al industriei berii ”Berea Face Cinste României”, derulat sub titlul "Mai mult...

Lansarea proiectului DigiL@b+

Proiectul „DigiL@b+” este implementat în perioada octombrie 2022 – decembrie 2023 de către Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) în parteneriat cu Blocul Național...

10 milioane de produse vândute și peste 55.000 de clienți în București și Ilfov într-un an de activitate

Lansat în 2021 cu o investiție de peste 5 milioane de euro în tehnologie, operațiuni și depozit propriu frigorific, Freshful a atras într-un an...

Ambasador CSR, echipa Groupama sprijină comunitățile locale

Pentru a avea o contribuție cât mai relevantă la nivelul comunităților și pentru a încuraja voluntariatul, Groupama, liderul pieței de asigurări din România, implementează...