În cadrul Forumului pentru Egalitatea de Gen, organizat vineri, la București, de Ziua Internațională a Femeii, IKEA România și Carta Diversității din România, cu sprijinul Ambasadei Suediei în România, au lansat „Apelul la Acțiune la nivel de directori generali / CEO / pentru Egalitatea de Gen”.
„La acest Apel a aderat o rețea de companii și organizații care pledează pentru o reprezentare egală a femeilor în pozițiile de conducere, remunerare egală pentru aceeași muncă și oportunități egale pentru femei și bărbați”, au precizat promotorii campaniei.
Cine s-a alăturat inițiativei
Membrii Cartei Diversității din România care s-au alăturat Grupului de Lucru sunt: Dentons, Genpact, L’Oréal România, Orange, Raiffeisen Bank, Sanofi, Unilever, alături și de companii mai mici din România, cum este Junior Group.
În prezent, această inițiativă reunește companii care au peste 9.000 de angajați în România, și are drept scop extinderea acesteia la cât mai multe organizații și companii care vor împărtăși cunoștințele și practicile interne pentru realizarea unui echilibru de gen în cadrul personalului lor, a unei remunerări egale pentru aceeași muncă și promovarea oportunităților egale pentru femei și bărbați.
Grupul de Lucru privind Egalitatea de Gen, constituit în parteneriat cu Carta Diversității din România va fi o structură deschisă celor interesați, care va oferi un cadru de lucru pentru dezbaterea și abordarea problemelor legate de diversitatea de gen.
De asemenea, Grupul de Lucru își propune să facă schimb de bune practici între organizații la nivel local și internațional, să dezvolte instrumente concrete, publicații, evenimente dedicate, programe de formare etc. – pentru a-și atinge obiectivele.
Cred că noi, ca lideri de afaceri, avem responsabilitatea de a crea un mediu de lucru egal între sexe în companiile noastre. De aceea am încurajat lansarea acestui Apel la Acțiune, la nivel de CEO, și a Grupului de Lucru și dorim ca acestea să devină o roată a schimbării. Vrem să inspirăm alte companii să ia măsuri active pentru a încuraja o cultură a incluziunii în munca lor. Vrem să învățăm unii de la alții cum să creăm un mediu de lucru egal între sexe, deoarece este mai bine pentru oameni de afaceri, angajații noștri și societatea în care trăim. Împreună suntem mai puternici și putem avea un impact pozitiv și mai mare.
Stefan Vanoverbeke, CEO IKEA SEE
Apelul la Acțiune la nivel de CEO și Grupul de Lucru pentru Egalitate de Gen au fost create în colaborare cu Carta Diversității din România și cu sprijinul Ambasadei Suediei în România.
Angajamentul pentru promovarea egalității de gen la locul de muncă și documentul privind Apelul la acțiune pentru această inițiativă au fost semnate vineri de reprezentanții tuturor companiilor menționate, alături de Stefan Vanoverbeke, CEO IKEA pentru Europa de Sud-Est și Ambasadorul Cartei Diversității din România, Eugen Crai.
Apelul la acțiune la nivel de CEO și Grupul de Lucru pentru Egalitate de Gen pe care le lansăm acum, pun un accent strategic pe o serie de priorități unde România are nevoie de îmbunătățiri substanțiale. În familia noastră europeană, România ocupă locul 25 din cele 28 de State Membre, în topul valorilor Indexului Egalității de Gen din UE (cu un scor general de 52,4 puncte – 2015). Suedia ocupă primul loc și este modelul cel mai avansat de egalitate de gen în Uniunea Europeană cu un scor general de 82,6 puncte! Cele patru priorități în jurul cărora a fost gândit Apelul la Acțiune, la nivel de CEO vizează cele trei domenii ale Indexului Egalității de Gen la care România a obținut scoruri foarte slabe: „putere”, „timp” și „bani”. Nu oferim flori femeilor din România. În schimb, oferim o structură care va funcționa pe tot parcursul anului pentru egalitatea de gen.
Eugen Crai, Ambasador al Cartei Diversității din România
Excelența sa, Ambasadorul Suediei în România și reprezentantul ANES, Aurora Martin – șeful Direcției Strategie, Politici, Programe și Monitorizare a Egalității, au participat la eveniment. În discursul introductiv, Ambasadoarea Suediei în România a spus: „Apelul la acțiune pentru egalitatea de gen reprezintă un pas important în direcția potrivită pentru a obține egalitatea de gen în România! Cred cu fermitate că numai dacă sectorul privat, societatea civilă și guvernele cooperează și beneficiază de sinergiile diferitelor noastre eforturi, putem elimina diferențele de gen. În viitor sper să văd multe alte companii care să vă urmeze!”
Patru din 10 bărbați, conștienți de statutul lor privilegiat
O cercetare realizată de IKEA România, în colaborare cu Ipsos , a arătat că mai mult de 40% din bărbații din România sunt conștienți de statutul lor privilegiat la locul de muncă comparativ cu femeile.
Studiul a arătat, de asemenea, că 46% din femeile din România au fost expuse personal sau cunosc pe cineva care s-a confruntat cu discriminarea de gen la locul de muncă.
Cercetarea confirmă, de asemenea, că „se așteaptă ca firmele să contribuie în mod semnificativ la realizarea egalității de gen la locul de muncă”, au mai precizat promotorii campaniei.
Despre IKEA România
IKEA este o companie de retail mobilier și decorațiuni, de origine suedeză, fondată în 1943 de Ingvar Kamprad. Marca IKEA a fost înregistrată în 1943, în Suedia.
Magazinul IKEA din Zona Comercială Băneasa a fost al 253-lea deschis în a 35-a țară, pe 21 martie 2007. Până în luna martie 2010 a fost operat în sistem de franciză locală, iar după aceea IKEA România a devenit parte din INGKA Group.
Misiunea IKEA: Să oferim o gamă largă de produse de mobilier, accesorii și decorațiuni pentru casă – funcționale și cu un design de calitate, la prețuri atât de scăzute încât cei mai mulți oameni să și le poată permite.
Despre Carta Diversității din România
Lansată oficial în aprilie 2018, Carta Diversității din România reunește în prezent 97 de organizații semnatare (instituții publice, organizații din sectorul privat și ONG-uri) cu aproximativ 130.000 de angajați.
Carta își propune să motiveze organizațiile semnatare să recunoască și să extindă avantajele integrării diversității în practicile organizaționale și de resurse umane. Prin semnarea și asumarea acesteia, diversitatea dobândește dimensiuni practice și devine parte integrantă din cultura organizațională.
Documentul poate fi asumat, în egală măsură, de companii, organizații non-guvernamentale, instituții publice, IMM-uri, asociații patronale, asociații de business, instituții academice etc.
Carta Diversității din România este membră a Platformei Europene de Diversitate.