În contextul unei recesiuni economice globale, articolele de lux continuă să aibă o performanță ridicată, însă se confruntă cu noi provocări, arată un studiu al companiei de consultanță și evaluare Coface.
„Produsele contrafăcute, comerțul electronic, importanța consumatorilor din China – chiar dacă este relativ cruțată de recesiuni, piața articolelor de lux trebuie să se adapteze unei economii aflată în schimbare radicală, dacă nu vrea să își piardă statutul excepțional”, notează autorii studiului.
Produsele de lux sunt rare, dar sunt peste tot
„În ciuda presupusei rarități, sunt peste tot! Produsele de lux, de la șampanie la ceasuri, mașini, bijuterii, articole haute couture și produse cosmetice, sunt etalate ostentativ în magazine, pe ecrane și în spații publice, iar această omniprezență reflectă o sănătate economică care este uneori considerată insolentă în fața recesiunilor din alte industrii”, se mai arată în studiul citat.
Mult timp, piața articolelor de lux părea a fi o excepție neafectată de recesiune. Cu toate acestea, lucrurile nu sunt atât de simple.
O piață cu particularități puternice, însă egalizatoare
Articolele de lux sunt caracterizate în mod tradițional ca produse de înaltă calitate, la un preț ridicat pentru „puținii aleși” care doresc să își etaleze statutul social.
Cultivând raritate și excepționalitate, se adresează populației care se presupune că poate face față recesiunilor economice globale. Însă acest peisaj se schimbă cu o nouă populație, care vrea să își etaleze succesul.
Creștere cu 5% în 2018
În 2018, piața articolelor de lux a crescut cu 5%, la 1,2 trilioane (1.200 de miliarde) de euro, datorită consumului accelerat din China, cu o clasă de mijloc în creștere.
Consumatorii din China acoperă în prezent 33% din achizițiile globale de articole de lux și se așteaptă să atingă 46% din piața globală de articole de lux, reprezentând atât o oportunitate, cât și o amenințare pentru industria articolelor de lux care va fi din ce în ce mai expusă incertitudinilor economice ale acestei clase de mijloc care este mai vulnerabilă la posibile pierderi ale puterii de cumpărare.
Produsele contrafăcute și comerțul electronic, între riscuri și oportunități
Piața articolelor de lux se confruntă și cu alte amenințări, cum este falsificarea.
Piața este estimată să atingă 1,8 trilioane USD în 2020, produsele contrafăcute provocând prejudicii de imagine și prejudicii financiare mărcilor vizate.
Bazându-se pe aceeași dorință de recunoaștere socială, achiziția articolelor de lux contrafăcute afectează atât dezirabilitatea mărcii, cât și încrederea cumpărătorilor.
De exemplu, un studiu din Marea Britanie a arătat că 66% dintre consumatorii care au achiziționat un produs contrafăcut în necunoștință, nu au mai avut încredere în marca respectivă și 44% dintre ei au încetat să mai cumpere produse ale mărcii respective, de frica contrafacerii.
Pe de altă parte, unele bunuri contrafăcute sporesc reputația mărcii originale, din dorința de a deține un articol original al mărcii.
Comerțul electronic are un impact semnificativ
„Comerțul electronic are și el un impact considerabil asupra industriei articolelor de lux”, mai arată autorii studiului.
Deși a reprezentat doar 10% din vânzările din 2018, se așteaptă să crească la 25% în 2025.
Cu toate acestea, multe mărci rezistă comerțului electronic, de frica contrafacerii pe de o parte (dacă se cunoaște faptul că marca nu vinde online, cumpărătorul are mai puține șanse să fie înșelat) însă mai presus de toate, pentru a menține legătura unică cu clientul, prin achiziția directă în magazine, un element cheie al loialității și diferențierii.
Prin urmare, „sănătatea pieței articolelor de lux este strâns legată de diverși factori globali și nu este complet deconectată de restul economiei”, mai arată Coface.
Prognoze optimiste
Prognozele sunt optimiste, în ciuda recesiunii economice globale așteptate (COFACE estimează o activitate economică globală de 2,9% în 2019 față de 3,2% în 2018).
Activitatea economică din China, comerțul electronic și produsele contrafăcute din China reprezintă riscuri care pot afecta negativ piața articolelor de lux, dar care în același timp, pot crea oportunități.
„Rămâne la latitudinea mărcilor de lux să rămână vigilente în menținerea specificității lor, ținând cont de evoluția mediului în care activează”, concluzionează autorii studiului.
Despre COFACE
Cu 70 de ani de experiență și cu cea mai rafinată rețea, Coface este o referință în domeniul asigurărilor de credit, a gestionării riscurilor și a economiei globale. Cu ambiția de a transforma Coface în cel mai agil partener mondial în domeniul asigurărilor de credite comerciale, experții lucrează în centrul economiei mondiale, sprijinind 50.000 de clienți să construiască afaceri de succes, în creștere și dinamice.
Serviciile și soluțiile Grupului protejează și ajută companiile să ia decizii de creditare pentru îmbunătățirea capacității de a vinde atât pe piețele interne, cât și pe piețele de export.
În 2017, Coface avea aproximativ 4.100 de angajați în 100 de țări și înregistreză o cifră de afaceri de 1,4 miliarde de euro.
COFACE SA. este listat Euronext Paris – Compartment A. ISIN: FR0010667147 / Ticker: COFA.