Bucuresti, 29 martie 2018, Asociația Profesioniștilor în Regularizarea Daunelor, atrage atenția tuturor proprietarilor de autovehicule din România asupra unei noi manipulări ale UNSAR cu privire la o posibila creștere a prețului RCA generată de liberalizarea activității de constatare a daunelor.
La fel cum UNSAR s-a opus vehement și în cazul adoptării legii RCA și a normei RCA, aceeași organizație care a majorat intempestiv prețul RCA în perioada 2014 – 2016, încearcă să se opună reformei pieței de asigurări din România, începuta de către ASF si RAR lansând zvonuri alarmiste privind creșterea prețului RCA din cauza costurilor pe care urmează să le aibă prin implementarea proiectului privind reglementarea profesiei de specialist constatare a daunelor, ca profesie independentă.
Au fost lansate recent în spațiul public două fumigene de presă de către firmele de asigurări prin organizația UNSAR. Pentru o corecta informare, APRD dorește să clarifice aceste informații false.
Asigurătorii susțin faptul că liberalizarea activității de constatare a daunelor ar conduce la “un monopol privat în segmentul de constatare și evaluare a daunelor”.
Nimic mai fals! În momentul de față, păgubiții RCA iși pot efectua constatarea avariilor DOAR la firmele de asigurări prin intermediul inspectorilor de daună angajați ai acestora. Practic, consumatorul de asigurări NU iși poate alege constatatorul de daune, acesta fiind întotdeauna cel indicat de către firma de asigurări.
Culmea este că cei care au instituit un monopol în constatarea daunelor timp de 28 de ani, susțin că liberalizarea exercitării acestei profesii ar conduce la un…monopol.
Manipularea UNSAR este una cel puțin hazlie. Proiectul de reglemetare a acestei activități prevede tocmai liberalizarea acestei meserii, astfel încât, orice persoană pregătită professional, al căror competențe profesionale sunt certificate de către ISF, total independentă professional de asigurător, broker de asigurări sau service auto, să poată efectua constatarea și evaluarea daunelor.Păgubitul RCA trebuie protejat astfel încât, să aibă dreptul să iși aleagă singur constatatorul de daune și nu doar pe cei angajați ai firmelor de asigurări. Dacă în prezent, păgubitul RCA poate apela exclusiv la inspectorii de daune angajați și indicați de către asigurător, cine deține în realitate monopolul?
Ionel Calota, președinte APRD
Potrivit UNSAR, unul dintre principalele efecte negative poate fi majorarea primelor de asigurare, ca urmare a creșterii costurilor aferente regularizării daunelor
Asigurătorii au lansat în spațiul public cea de-a doua manipulare: va crește pretul RCA din cauza costurilor cu regularizarea daunelor. UNSAR a omis sau ezită sa facă public studiul (calculele) privind costurile pe care aceștia le au în acest moment cu actuala structură teritorială de daune.
APRD aduce la cunoștință tuturor asiguraților RCA din România asupra faptului că asigurătorii au un cost mediu de aproximativ 112 euro/dosar de daună folosind actuala structură. Acest cost este conținut în valoarea primei RCA și poate fi redus cu aproximativ 30% prin liberalizarea acestei meserii.
Miza reală de respingere a acestui proiect de către asigurătorii RCA o poate constituie faptul că nu doresc transparentizarea costurilor cu despăgubirea la care păgubitul RCA are dreptul?
APRD consideră că acest cost cu serviciul de constatare al daunelor nu poate crește ci doar se transferă către altă entitate a cărei activitate este reglementată de către ASF.
UNSAR dorește ca asigurătorii să plătească în continuare despăgubiri cât mai mici, care nu acoperă costurile cu readucerea autovehiculului la starea de dinainte de producere a evenimentului rutier.
Amintim faptul că în Europa există mai multe țări (Germania, Polonia, Anglia, Italia, etc) care au liberalizat desfășurarea acestei activități.
Pentru prima dată de la inființare, ASF propune un proiect cu adevărat util pentru consumator, însa piața de asigurări din România nu iși dorește o reformă în sprijinul păgubitului RCA. Toate țările care au implementat acest proiect au un numitor comun: consumatori protejați. Între interesul firmelor de asigurări și interesul consumatorilor, ce ar trebui sa alegem?”
Ionel Calota, Presedinte APRD
Cheltuielile cu constatarea daunelor pentru anul 2018/ societate de asigurari | ||||
Nr. Crt. | Denumirea cheltuielilor | Cost lunar | Cost anual net fara taxe | Cost total anual cu taxe |
1 | Salariul 1 membru board asigurator | 7.100 euro net/luna (12150 euro brut/luna) | 145 800 euro brut/an | 145 800 euro brut/an |
2 | Salariul 1 director de daune | 4.200 euro net/luna
(7250 euro brut/luna) |
87 000 euro brut/an | 87 000 euro brut/an |
3 | Salariul 1 director de daune adjunct | 2.800 euro net/luna
(4800 euro brut/luna) |
57 600 euro brut/an | 57 600 euro brut/an |
4 | Personal auxiliar: 6 persoane x 700 euro net/luna | 4200 euro net/luna
(7100 euro brut/luna) |
85200 euro brut/an | 85200 euro brut/an |
5 | Bonus si prime conducere si personal auxiliar | 8 333 euro/luna
(14300 euro brut/luna) |
100.000 euro net/an | 171 000 euro brut/an |
6 | 10 operatori call – center x 400 euro net/luna | 4.000 euro net
(6900 euro brut/luna) |
82800 euro brut/an | 82800 euro brut/an |
7 | Medie de 81 de inspectori de daune/societate
500 euro net/luna (817 euro brut/luna) |
40 500 euro net/luna
(66177 euro brut/luna) |
794 124 euro brut/an | 794 124 euro brut/an |
8 | Concedii si prime pentru inspectorii de daune
300 euro net/an/persoana |
24300 euro net/an
|
41500 euro brut/an | |
9 | Leasing 65 de autovehicule x 250 euro +TVA | 16 250 euro +TVA/luna | 195 000 euro +TVA | 232 050 euro/an TVA inclus |
10 | Carburant pentru 65 de autovehicule x 80 litri x 1,2 euro/litru | 6240 euro/luna (TVA inclus) | 74 880 euro/an | 74 880 euro/an TVA inclus |
11 | Chirii si cheltuieli de intretinere birou 45 mp
450 euro x 41 locatii |
18 450 euro/luna (fara TVA) | 221 400 euro/an (fara TVA) | 263466 euro/an TVA inclus |
12 | 81 de calculatoare pentru inspectori de daune
81 PC x 800 euro. Durata: 4 ani |
64800 euro/4 ani | 16 200 euro/an | 16 200 euro/an TVA inclus |
13 | 48 de imprimante x 100 euro
Durata: 4 ani |
4.800 euro/4 ani | 1200 euro/an | 1200 euro/an TVA inclus |
14 | Consumabile 41 locatii x 150 euro/luna | 6150 euro/luna | 73800 euro/an | 73800 euro/an TVA inclus |
15 | 81 telefoane mobile x 150 euro + TVA
Durata: 2 ani |
12 150 euro + TVA/ 2 ani | 6075 euro + TVA/an | 7229 euro/an TVA inclus |
16 | 81 de aparate foto
80 euro/buc TVA inclus Durata: 4 ani |
6480 euro/4 ani TVA inclus | 1620 euro/an TVA inclus | 1620 euro/an TVA inclus |
17 | Softuri de gestiune a dosarelor de dauna, licente soft PC-uri, antivirus, | 25 000 euro +TVA | 300 000 euro +TVA | 357 000 euro TVA inclus |
18 | Mobilier sediu si puncte de lucru 1500 euro x 41 locatii. Durata: 5 ani. | 61.500 euro/ 5 ani | 12 300 euro/an | 12 300 euro/an |
19 | Costuri achizitie echipamente call center, inclusiv servere. Durata 5 ani. | 300 000 euro + TVA /5 ani | 60 000 euro/an +TVA | 71 400 euro/an TVA inclus |
20 | Softuri call center | 4000 euro + TVA/luna | 48 000 euro/an +TVA | 57120 euro/an TVA inclus |
21 | Scanare si arhivare electronica si fizica
2 euro +TVA /dosar x 30 000 dosare/an |
2 euro + TVA x 2500 dosare/luna = 5000 euro + TVA | 60 0000 euro/an + TVA | 71 400 euro/an TVA inclus |
22 | Softuri de specialitate (Audatex, Eurotax, DAT)
12 euro + TVA/dosar x 30 000 dosare |
12 euro + TVA x 2500 dosare/luna = 30 000 euro + TVA | 360 000 euro + TVA/an | 428 400 euro TVA inclus |
23 | Mentenanta IT 35 euro + TVA/luna x 41 locatii | 1435 euro + TVA/luna | 17 220 euro + TVA/an | 20 491 euro/an TVA inclus |
24 | Cursuri de perfectionare si team building
81 x 1,5 cursuri/an x 200 euro + TVA |
– | 24 300 euro/an + TVA | 28 917 euro/an TVA inclus |
25 | Abonament telefonie fixa call center | 1000 Euro + TVA/luna | 12 000 Euro + TVA/an | 14 280 euro/an TVA inclus |
26 | Intenet de mare viteza | 2.000 euro + TVA/luna | 24 000 Euro + TVA/an | 28 560 euro/an TVA inclus |
27 | Abonamente telefonie mobila si internet
81 x 12 euro + TVA/luna |
972 euro + TVA/luna | 11664 euro+ TVA/an | 13880 Euro/an tva inclus |
28 | Servicii curierat 30 000 de dosare/dauna/societate x 2 plicuri/dosar | 5000 de plicuri x 2 euro + TVA = 10 000 Euro + TVA/luna | 60 000 de plicuri x 2 euro + TVA = 120 00 euro + TVA/an | 142 800 euro TVA inclus/an |
Total: 3 382 017 euro |
Total costuri: 3 382 017 euro
Costul / 1 dosar de dauna este: 3 382 017 euro: 30 000 de dosare de dauna = > 112 euro cost mediu/ dosar de dauna
In calculul de mai sus, am pornit de la premisa ca cele aproximativ 240 000 de dosare RCA deschise anual de catre piata de asigurari sunt repartizate in mod egal celor 8 societati de asigurari care vand RCA, rezultand un numar de 30 000 de dosare de dauna/societate.
De asemenea, cei 650 de inspectori de daune angajati in prezent la societatile de asigurari din Romania au fost impartiti in mod egal la numarul de societati de asigurari, rezultand un numar de 81 de inspector de daune/societate de asigurari.
Despre APRD
Asociația Profesioniștilor în Regularizarea Daunelor a fost înființată acum un an și iși propune promovarea la nivel național a standardelor profesionale; promovarea la nivel național a principiilor, metodelor și tehnicilor profesionale unitare, cu privire la practicarea profesiei de constatare, evaluare și lichidare a daunelor; cooperarea, inclusiv asocierea cu instituții de învățământ, asociații sau fundații în vederea dezvoltării de proiecte pentru formare profesională, pregătire profesională continuă sau specializarea membrilor.
Domnul Ionel Calota, Președinte al APRD, este licențiat în științe juridice, absolvent de master în drept administrativ, având peste 22 ani de experiența în domeniul asigurărilor și ocupând timp de 5 ani de zile poziția de director general adjunct în cadrul companiei ClaimExpert GIE.
Domnul Ionel Calota susține în parteneriat cu Institutului de Studii Financiare cursuri privind inițierea în constatarea și dimensionarea daunelor.
Alatura-te discutiilor