6.3 C
București
luni, 17 martie, 2025

Avertismentul Coaliției pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării: Noul proiect anti-tutun lovește 4 milioane de români și un întreg sector economic

Dată:

Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării – CLCC – atenționează, într-un comunicat transmis luni, că inițiativa de hiper-reglementare în domeniul tutunului, promovată de câțiva membri ai Parlamentului, „lovește un întreg sector economic și 4 milioane de români, având un singur câștigător: paternalismul”.

Propunerea este înaintată „în condițiile în care România se află deja pe locul al șaptelea în clasamentul european privind restricțiile în domeniul tutunului. În plus, chiar un studiu al Organizației Mondiale a Sănătății arată că în Europa, unde se concentrează cele mai multe restricții, rata fumatului e cea mai ridicată din lume (29%)”, menționează Coaliția.

„Consecințe severe, negative, atât pentru consumatori, cât și pentru piața legală”

Având ca obiectiv declarat – susținut și de CLCC – împiedicarea accesului minorilor la produse din tutun, o faptă deja sancționată de lege, acest nou proiect propune „reglementări radicale, cu severe consecințe negative atât pentru consumatori, cât și pentru piața legală a produselor din tutun și cea a produselor alternative, cu risc redus”, mai arată CLCC.

„Menționăm că datele Eurostat arată că procentul minorilor între 15 și 19 ani care fumează în România este de 4,1%, mult sub media europeană de 9,4% și printre cele mai scăzute din Europa – doar în Norvegia și Islanda procentele fiind mai mici”, arată reprezentanții Coaliției.

„În contextul în care comercializarea produselor din tutun către minori este interzisă și sancționabilă, ne-am fi așteptat ca parlamentarii cu adevărat preocupați de subiect să își fi manifestat în ultimii trei ani îngrijorarea cu privire la eventualele încălcări ale acesteia și să fi sesizat autoritățile competente. Spre deosebire de alți colegi, până la această propunere de lege, preocuparea inițiatoriilor este dovedită de cele 0 (zero) interpelări pe această temă adresate instituțiilor responsabile cu aplicarea legii”, au mai spus reprezentanții CLCC.

Inițiativa poate afecta mai mult de 10.000 de angajați și peste 70.000 de retaileri

Potrivit Coaliției, inițiativa – în forma actuală – „poate afecta mai mult de 10.000 de angajați direcți sau indirecți ai companiilor producătoare și distribuitoare, dar și peste 70.000 de retaileri din România”, țară în care investițiile totale ale industriei depășesc 1,5 miliarde  de euro.

„Ne îngrijorează că politicienii care vorbeau despre un nou mod de a face politică au ajuns, după alegeri, la concluzia că agenda lor nu este făcută de alegători. Industria nu a fost contactată niciodată de niciunul dintre inițiatorii proiectului de lege, pentru că, așa cum declară unul dintre ei, <<pluralismul de idei e un pretext>>. În schimb, au ales să își asume un proiect redactat de lobbiști grupați sub umbrela unui ONG, conceput pentru a obține sponsorizări internaționale și capital de imagine, nu pentru a rezolva o problemă”, au mai spus reprezentanții CLCC.

Piața neagră va avea numai de câștigat

Interzicerea expunerii produselor din tutun în cele peste 70.000 de magazine din România care comercializează țigarete „va încuraja dezvoltarea pieței negre în condițiile în care, vândute de sub tejghea, produsele legale vor fi ușor de substituit cu cele ilegale, mai ales în județele de frontieră, unde contrabanda ajunge și la 50%”.
Un efect similar asupra pieței negre îl va avea și „introducerea, prin acest proiect, a unei noi taxe asupra produselor din tutun, în condițiile în care țigările din România sunt deja cele mai scumpe din UE raportat la puterea de cumpărare”, arată membrii Coaliției.

Propunerea legislativă, declară reprezentanții CLCC, „nu ține cont de realitățile pieței, în care 1 din 6 țigări consumate este achiziționată de pe piața neagră, la circa jumătate de preț, și poate submina eforturile susținute ale autorităților de combatere a contrabandei”.

România se află la granița estică a UE și este vulnerabilă la comerțul ilegal cu țigarete, care crește substanțial la fiecare derapaj al politicilor fiscale și de reglementare.

„O astfel de propunere a fost deja respinsă în 2015, fiind considerată de natură a perturba piața produselor din tutun din punct de vedere concurențial”, reamintește CLCC.

Este îngrădit și dreptul la informare al fumătorilor

O altă prevedere a proiectului de lege introduce, practic, interzicerea dreptului la informare al fumătorilor adulți cu privire la produsele cu potențial de risc redus.

„În timp ce, citând modele ca Turkmenistan sau Kosovo, inițiatorii legii vor să restricționeze dreptul fumătorilor români la o alegere informată cu privire la produsele care ar putea reduce riscurile asociate fumatului, pe 8 iunie 2019”, atenționează CLCC.

Ministerul Sănătății din Noua Zeelandă a lansat un site în care afirmă clar că „pentru fumători, trecerea la vapat are potențialul de a reduce semnficativ riscurile de sănătate”. Iar în Marea Britanie „un site similar există de mai bine de doi ani”, au adăugat reprezentanții CLCC.

La nivel global, milioane de fumători au renunțat la fumat ca urmare a accesului la alternative cu potențial de risc redus, însă fumătorii adulți trebuie să știe că aceste produse există, ce sunt ele și cum funcționează.

„Respectăm toate reglementările existente și ne impunem reguli interne de conduită pentru a ne asigura că minorii nu au acces la produse cu tutun sau nicotină. De asemenea, mergem dincolo de ceea ce ne cere legislația, prin educarea continuă a comercianților și a consumatorilor cu privire la motivul pentru care minorii nu pot și nu ar trebui să aibă acces la produsele cu nicotină”, precizează CLCC.

Informația că fermierii români n-au acces la finanțări pentru tutun e falsă

Nu în ultimul rând, adaugă reprezentanții CLCC, „dorim să clarificăm informațiile false legate de subvențiile la tutun, care reprezintă bani europeni pentru fermierii români. Nu doar România beneficiază de aceste fonduri. În UE sunt 12 țări cultivatoare de tutun, cele mai importante fiind Italia, Bulgaria, Grecia, Spania și Polonia, care dețin circa 85% din culturile de tutun. Potrivit site-ului CE, doar în 2017 Bulgaria a primit prin plăți directe peste 52 mil. euro pentru culturi de tutun, Ungaria circa 9,6 milioane de euro, iar Polonia peste 31 de milioane de euro. România a primit în 2017 circa 1,6 milioane de euro”.
Un raport al Comisiei Europene privind finanțările UE pentru cultivatorii de tutun poate fi descărcat de AICI

Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării reunește companii care produc și comercializează țigarete și produse cu potențial de risc redus. De asemenea, reunește distribuitori angro, retaileri, mici comercianți, reprezentanți ai Horeca. Iar industria tutunului este al doilea cel mai mare contribuabil la bugetul de stat al României, cu peste 3 miliarde de euro plătite anual sub formă de accize, taxe, contribuții și impozite.

Precizări privid consumul de produse din tutun:
– Comercializarea produselor din tutun către minori este interzisă și sancționată în România;
– Companiile de pe piața tutunului desfășoară continuu și cu rezultate dovedite programe de educație a comercianților și consumatorilor cu privire la motivele pentru care minorii nu trebuie să aibă acces la produsele cu nicotină;
– România are a 7-a cea mai restrictivă legislație anti-tutun din Europa. Cele mai puține restricții se înregistrează în Austria, Germania și Luxemburg;
– Pachetele de țigări sunt departe de a fi atrăgătoare, în contextul în care 65% din suprafața lor este acoperită cu avertismente de sănătate și mesaje clare și explicite;
– Practica unor suprareglementări care exced prevederile Directivei Tutunului în state precum Franța, Grecia sau Irlanda nu doar că nu a avut rezultatele scontate privind reducerea consumului de tutun, dar a condus la creșterea contrabandei cu țigarete, facilitând accesul consumatorilor și, în special, al minorilor, la produse ieftine și nesigure.

Raport CE: câți tineri fumează în UE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.