Dacă aveți credite bancare calculate în funcție de ROBOR, respectiv de consum (de nevoi personale în lei, legate de ROBOR la 3 luni) sau ipotecare (imobiliare în lei, legate de ROBOR la 6 luni), atunci vă solicităm întreaga atenție. Dacă nu aveți astfel de angajamente, nu citiți mai departe, că nu sunt motive de îngrijorare. Dar dacă aveți astfel de credite, atunci ar fi util să aflați că astăzi – luni, 18 februarie – au fost adoptate câteva decizii esențiale pentru Dumneavoastră, decizii referitoare la OUG 114/2018, pe care REVISTA PATRONATELOR încearcă să le deslușească în continuare.
Ce decizii s-au luat – concret, scenariu cu scenariu – nu ni s-a comunicat oficial, cu toate că se impunea (pentru că presa, mai ales cea economică, implicit și publicul nostru, adică Dumneavoastră, suntem un fel de – scuzați – „kk-pișu” în fața lor).
S-a transmis, într-un prim episod, doar atât:
Comitetul Național de Supraveghere Macroprudențială (CNSM) „a identificat soluții de posibile scenarii de adaptare a OUG 114/2018, cu respectarea legislației in vigoare”.
Reținem, deci, expresia „soluții de posibile scenarii”…
Reamintim că, potrivit ultimelor declarații și intervenții publice, unul dintre scenarii a fost acela de a „rupe” indicatorul ROBOR de dobânzile comerciale variabile în lei.
Cum s-ar putea „rupe” ROBOR de dobânda comercială
În prezent, clienții băncilor își plătesc ratele, la rambursarea creditelor de consum în lei după formula „dobânda comercială + ROBOR la 3 luni” (să zicem, 5,5% + ROBOR 3M), respectiv – la rambursarea creditelor ipotecare în lei – după formula „dobânda comercială + ROBOR la 6 luni” (să zicem, 3% + ROBOR 6M). Situație care a fost calificată drept „ciudată” chiar de unul dintre cei mai înalți funționari ai Băncii Naționale (!?!)
Ei bine, cel mai plauzibil scenariu este – după cum chiar oficialii băncii centrale au sugerat anterior – desprinderea ROBOR-ului la 3/6 luni de dobânda comercială și legarea lui de alți indicatori (inter)bancari, cumva mai „prietenoși” față de plătitorii de rate și dobânzi.
Astfel de discuții au avut loc, însă, înainte de momentul-cheie consumat azi. Mai mult, deciziile și disputele din ultima perioadă au fost amânate pentru „fatidica” dată de 18 februarie, când urma să fie tranșată ferm întreaga poveste.
Iată că, după această ședință – zicem noi, crucială – de azi, comunicarea oficială a fost doar atâta:
„În data de 18 februarie 2019 a avut loc şedinţa Consiliului general al Comitetului Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială (CNSM). În cadrul şedinţei au fost prezentate concluziile grupului interinstituţional format din reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice şi ai Băncii Naţionale a României referitoare la Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene (OUG 114/2018). În baza materialului prezentat, CNSM a identificat soluţii de posibile scenarii de adaptare a OUG 114/2018, cu respectarea legislaţiei în vigoare.”
REVISTA PATRONATELOR va urmări îndeaproape și vă va informa, dar numai pe baza datelor oficiale, asupra deciziilor adoptate.
Textul de mai sus a fost scris în condiții de TOTALĂ NEINFORMARE PUBLICĂ privind deciziile luate de CNSM și de ERMETISM TOTAL în încercarea noastră de a afla informații concrete, suplimentare, de la membrii CNSM.
P.S. Ordonanța aceasta, 114/2018, pe lângă referința la ROBOR, mai conține și taxarea cu 2% pe cifra de afaceri a companiilor din energie și a celor din domeniul comunicațiilor. Dar (!) ERMETISMUL TOTAL al reprezentanților care au participat la dezbaterea CNSM ne împiedică să comunicăm date exacte. Dacă se va renunța la acea taxare sau nu – asta se decide numai la nivel poilitc, lucru care blochează demersul nostru legitim de a vă prezenta informarea corectă.
Comunicatul integral al CNSM din 18 februarie 2019 poate fi urmărit AICI