-4.9 C
București
joi, 13 februarie, 2025

Buget 2019 | Statul prognozează o creștere economică de 5,5% și un curs de 4,67 lei/euro, cu decelerarea investițiilor și accelerarea consumului | DOCUMENT

Dată:

Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) a publicat miercuri proiecția principalilor indicatori macroeconomici, varianta preliminară de iarnă, din care reiese că economia României va crește cu 5,5% în 2019, după ce în varianta de vară estimase creșteri de 5,7%. Indicatorii astfel prezentați – varianta de iarnă – reprezintă fundamentul pe care se construiește bugetul de stat pe anul 2019.

Potrivit CNSP, Produsul Intern Brut pe anul 2019 ar urma să fie de 1.022,5 miliarde de lei, față de 1.017,5 miliarde de lei în estimarea din vară.

Prognoza de inflație s-a menținut la 2,8% pentru 2019, dar cea privind cursul de schimb a fost revizuită la 4,67 lei/euro (față de 4,62 în variantele anterioare).

În schimb, estimarea privind câștigul salarial net crește la 3.085 de lei (față de 2.873 de lei în varianta de vară), cu precizarea că „prognoza include transferul contribuţiilor de asigurări sociale de la angajator la angajat”, menționată de CNSP.

Creșterea investițiilor – sub 7%

Un recul remarcabil îl înregistrează, în 2019, așteptarea privind investițiile, pe fondul unei ușoare accelerări a consumului.

CNSP anticipează, în varianta de iarnă, că formarea brută de capital fix (investițiile) va crește doar cu 6,9%, față de +8,4% în varianta de vară.

În același timp, avansul consumului final – principalul motor al economiei – va fi de 6,9%, față de 5,6%.

Scade optimismul privind PIB/locuitor

Varianta actuală a prognozei arată un PIB/locuitor de 52.800 de lei (11.306 euro), după ce varianta de vară indicase 56.911 lei (12.372 de euro). O „mișcare” cu atât mai ciudată cu cât pe de-o parte populația scade, iar de cealaltă parte PIB-ul crește, deci – statistic vorbind – și așteptarea privind PIB/locuitor ar trebui să fie semnificativ mai optimistă.

CNSP a mai estimat și un PIB potenţial de 5,1% în 2019 (faţă de 5,4% în varianta de vară) şi un Venit Naţional Brut de 214,5 miliarde de euro.

Deflatorul PIB – indicatorul despre care analiștii spun că este „reglajul fin” al CNSP în gestionarea prognozelor – a fost majorat de la 1,9% în varianta de vară la 2,1% în varianta de iarnă.

Reamintim că, în anul 2018, Comisia Europeană și-a revizuit drastic în jos prognozele pe 2019 pentru România, estimând o creștere economică de doar 3,8%, după ce în prognozele anterioare anticipa creșteri de peste 4%.

DOCUMENT
Proiecţia principalilor indicatori macroeconomici 2018-2022, varianta de iarnă 2019, poate fi descărcată de AICI

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.

Măsuri fiscale și legislative recente: Provocări și schimbări pentru economia României

În ultimele luni, România a adoptat o serie de măsuri fiscale și legislative cu scopul de a sprijini sustenabilitatea financiară a statului și de a răspunde provocărilor economice interne și externe. Aceste schimbări vizează o gamă largă de sectoare, de la impozitarea băncilor și microîntreprinderilor, până la accize și reglementări privind TVA-ul.

Piața Muncii în România: Provocări și Perspective

România se confruntă cu o dinamică intensă pe piața muncii, iar factorii economici, demografici și tehnologici dictează direcția în care aceasta evoluează. Cum afectează aceste schimbări angajatorii și candidații? Care sunt soluțiile pentru viitor? Hai să analizăm împreună!