10.1 C
București
duminică, 20 aprilie, 2025

Bugetul de stat a încheiat prima lună din 2019 cu un excedent de 700 de milioane de lei – 0,07% din PIB | DOCUMENT Execuția bugetară pe ianuarie

Dată:

Execuția bugetului general consolidat al statului în luna ianuarie 2019 s-a încheiat cu un excedent de 0,7 miliarde de lei, respectiv  0,07% din Produsul Intern Brut (PIB), arată datele transmise marți de Ministerul Finanțelor Publice – MFP.

Produsul Intern Brut pe anul 2019 este estimat de Guvern la 1.022,5 miliarde de lei, iar cel pe 2018 – la 949,6 miliarde de lei.

VENITURI de 25,8 miliarde de lei – 2,5% din PIB

Potrivit MFP, veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 25,8 miliarde de lei, reprezentând 2,5% din PIB, comparativ cu 2,4% din PIB în 2018.

„Procentual, veniturile au fost cu 15,1% mai mari, în termeni nominali, față de luna ianuarie 2018”, menționează MFP.

Se înregistrează creșteri față de luna ianuarie a anului precedent în cazul încasărilor din accize (+38%), contribuții de asigurări (+32,3%), TVA (+23,1).

Încasările din contribuțiile de asigurări au fost influențate de creșterea efectivului de salariați din economie, a câștigului salarial mediu brut, a salariului minim pe economie, dar și de condițiile legislative noi privind transferul contribuțiilor din sarcina angajatorului în sarcina angajatului, reglementate prin OUG nr. 79/2017, iar veniturile din TVA au crescut cu 23,1% față de realizările aceleiași luni a anului 2018, ajungând la o valoare de 6,95 miliarde de lei.

De asemenea, încasările din impozite și taxe pe proprietate au crescut cu 5,2%.

S-au înregistrat scăderi ale încasărilor din impozitul pe salarii și venit cu 37,6% pe fondul reducerii, începând cu 1 ianuarie 2018, a cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%, măsură care s-a reflectat în încasări începând cu luna februarie 2018.

Sumele de la Uniunea Europeană în contul plăților efectuate sunt de 1,2 miliarde de lei.

CHELTUIELI de 25,09 miliarde de lei – 2,5% din PIB

Cheltuielile bugetului general consolidat sunt în sumă de 25,09 miliarde lei, reprezentând 2,5% din PIB, cu 22,7% mai mari față acceași lună a anului  precedent.

Cheltuielile de personal sunt cu 23,5% mai mari față de cele realizate în luna ianuarie a anului 2018, creșterea fiind determinată de majorările salariale acordate în temeiul Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii au crescut cu 36,1% față de aceeași lună a anului precedent. „Creșteri semnificative se înregistrează atât la bugetul fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, cât și la bugetul de stat”, menționează MFP.

Subvențiile sunt mai mici cu 32,2% față de aceeași lună a anului 2018. De asemenea, dobânzile sunt cu 24,3% mai mici.

Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de anul precedent cu 27,9%, fiind influențate, în principal, de majorarea punctului de pensie cu 10% de la 1 iulie 2018, ajungând de la 1.000 la 1.100 de lei, de creșterea nivelului îndemnizației sociale pentru pensionari de la 520 la 640 de lei, precum și devansarea sumei (1,2 miliarde de lei) pentru plata a 50% din cheltuielile cu pensiile pentru luna februarie care se distribuie prin Poșta Română.

Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 0,5 miliarde de lei, menținându-se la nivelul lunii ianuarie 2018, a mai transmis Ministerul Finanțelor.

DOCUMENT
Execuția bugetară pe luna ianuarie 2019 poate fi descărcată de AICI

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.