Confederația Patronală „Concordia” consideră pripită presupusa adoptare a proiectului de Ordonanță de Urgență “Investește în Tine” în forma care a fost publicată pe site-ul Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză și solicită consultări temeinice atât cu potențialii beneficiari ai acestui proiect, cât și cu celelalte părți direct implicate în acesta.
Din păcate, nu este clar nici în acest moment dacă proiectul de OUG a fost sau nu adoptat de către Guvernul României în ședința din 13 iunie a.c.; deși unele știri de presă îl prezintă ca fiind adoptat, citând în acest sens chiar declarațiile Primului Ministru, proiectul nu se regăsește până astăzi pe lista oficială disponibilă public a proiectelor de acte normative aprobate. În plus, dacă acesta a fost aprobat în ședința de Guvern din 13 iunie, nu înțelegem rostul perioadei de consultare publică de 10 zile instituită de către Comisia Națională de Prognoză în data de 6 iunie a.c. pentru acest proiect, sau termenele de avizare avansate la Consiliul Economic și Social abia în data de 18 iunie a.c.
Ne întrebăm, astfel, de ce este necesară implementarea programului „Investește în Tine” în condiții de urgență, printr-o Ordonanță de Urgență, fără consultarea părților direct interesate sau implicate. În acest sens, dorim să ne asigurăm că observațiile și punctele noastre de vedere deja transmise, ca și confederație care reunește mari angajatori, sunt luate în considerare, astfel încât proiectul să poată deveni unul fezabil din punctul de vedere al implementării acestuia.
Programul „Investește în tine”, demarat de către Guvernul României, își propune să faciliteze accesul persoanelor cu vârste cuprinse între 16-55 ani la împrumuturi cu dobândă subvenționată de către stat, acordate de către instituții de credit și instituții financiare nebancare, pentru finalizarea studiilor sau pentru dezvoltarea în plan personal și/sau profesional a potențialilor beneficiari.
În primul rând, observând sfera beneficiarilor și a planurilor de dezvoltare personală definite de forma actuală a proiectului, este clar că acesta se îndepărtează, în mod vizibil, de la justificarea care a generat această propunere: acordarea posibilității tinerilor, cu o situație materială precară, de a accesa un credit subvenționat de stat pentru a urma cursurile unei instituții de învățământ superior.
Practic, există multiple situații în care astfel de credite ar deveni nici mai mult, nici mai puțin, decât credite de consum, cu particularitatea că entitățile care le acordă ar trebui să verifice la fiecare tragere de sume destinația fondurilor utilizate, ceea ce este din capul locului un element de descurajare pentru acestea.
În al doilea rând, pentru a nu se crea efecte contrare celor prezentate de inițiatori, considerăm că atât fundamentele finale ale proiectului cât și forma sa de adoptare trebuie să se bazeze pe consultări temeinice și consistente cu toți actorii sociali relevanți, respectiv instituții ale statului, asociațiile studențești, asociațiile elevilor, asociațiile sectorului financiar-bancar, asociațiile pentru protecția consumatorilor, organizațiile patronale angajatoare, alte asociații reprezentând diferite sectoare economice.