Consiliul Concurenţei a sancţionat 13 agenţii de turim şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) cu amenzi în valoare totală de 11,4 milioane de lei (aproximativ 2,4 milioane de euro) pentru „coordonarea comportamentului pe piaţa comercializării produselor turistice prin agenţii de turism”. ANAT anunță, într-un comunicat transmis marți, că respectă decizia Consiliului Concurenței și că va onora toate obligațiile impuse.
Autoritatea de concurenţă a constatat că, în perioada iunie 2013 – septembrie 2016, un număr de 13 agenţii de turism „și-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere concurenţial, cu scopul de a nu permite scăderea preţurilor produselor/pachetelor turistice comercializate”.
Potrivit Consiliului Concurenței, agenţiile de turism „nu au redus, sub un anumit nivel, preţul de vânzare către clienți pentru produsele turistice şi/sau pachetele de servicii turistice comercializate (ex.: bilete de avion în zborurile tip charter – atât ca produs turistic individual, cât și ca o componentă dintr-un pachet de servicii turistice)”. De asemenea, acestea „au limitat sau au eliminat campaniile promoționale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuităţi clienţilor şi şi-au împărțit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creșterii prețului de vânzare”.
Amenzile au fost aplicate astfel:
1. Aerotravel S.R.L. – 400.754,46 lei (aprox. 86.003 euro);
2. Air Fla S.R.L. – 9.618,91 lei (aprox. 2.064 de euro);
3. Corali Holidays S.R.L. – 6.644,12 lei (aprox. 1.426 de euro);
4. Eximtur S.R.L. – 685.116,14 lei (aprox. 147.027 de euro);
5. Fibula Air Travel S.R.L. – 88.310,64 lei (aprox. 18.952 de euro);
6. Happy Tour S.R.L. – 519.597,56 lei (aprox. 111.506 euro);
7. Nova Travel S.R.L. – 124.616,00 lei (aprox. 26.743 de euro);
8. Paralela 45 Turism S.R.L. – 1.723.737,00 lei (aprox. 369.917 euro);
9. Prestige Tours International S.R.L. – 2.139.282,82 lei (aprox. 459.093 de euro);
10. Prompt Service Travel Company S.R.L. – 186.084,73 lei (aprox. 39.934 de euro);
11. Rezeda World Travel S.R.L. – 28.780,08 lei (aprox. 6.176 de euro);
12. Tez Tour S.R.L. – 55.930,00 lei (aprox. 12.003 euro);
13. Touring Europabus Romania S.R.L. – 5.397.762,87 lei (aprox. 1.158.368 de euro).
„Christian’76 Tour S.R.L. a aplicat la programul de clemenţă, oferind dovezi privind existenţa faptelor anticoncurenţiale, şi a primit imunitate la amendă”, a anunțat Consiliul Concurenței..
De asemenea, „companiile Aerotravel S.R.L., Eximtur S.R.L., Fibula Air Travel S.R.L., Nova Travel S.R.L., Paralela 45 Turism S.R.L., Prompt Service Travel Company S.R.L., Rezeda World Travel S.R.L., Tez Tour S.R.L., Touring Europabus Romania S.R.L. au recunoscut participarea la practica anticoncurenţială şi au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii”.
Consiliul Concurenței a mai precizat că investigația va continua analiza privind „posibilul comportament anticoncurențial al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române Tarom S.A., respectiv facilitarea săvârşirii faptei anticoncurenţiale”.
Cum a fost sancționată ANAT
În cadrul aceleiaşi investigaţii, Consiliul Concurenţei a sancţionat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece „în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016 a interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice și/sau pachete de servicii turistice, să acorde clienţilor reduceri sub forma cedărilor unei părţi din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice”.
Potrivit Consiliului, „ANAT şi-a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%”.
Totodată, Consiliul Concurenţei a impus ANAT obligaţia de a organiza şi derula acţiuni de instruire pentru agenţiile membre şi angajaţii acestora, pentru a cunoaște reglementările din domeniul concurenței şi, astfel, să poată identifica posibile practici anticoncurențiale.
„Garanțiile agențiilor nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare”
Autoritatea de Concurenţă a solicitat îmbunătăţirea cadrului de reglementare prin corecta şi completa transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate (Directiva UE 2302/2015), astfel încât să fie protejaţi atât turiştii, cât şi operatorii din domeniu.
Consiliul Concurenţei consideră că este foarte important să fie acoperit complet riscul turistului, iar, la acest mecanism de despăgubire/de garanţii, agenţiile de turism trebuie să participe proporţional cu riscul asigurat, respectiv cu avansul primit de la client.
„Garanțiile agențiilor de turism nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare a pachetelor de călătorie, ci pot funcționa distinct sau asociat cu scrisori de garanție bancară, polițe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite”, a precizat Consiliul Concurenței.
Răspunsul ANAT
REVISTA PATRONATELOR redă în continuare, integral, un comunicat al ANAT transmis ca răspuns la măsurile aplicate de Consiliul Concurenței.
„Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) dorește să transmită public următoarele detalii relevante pe tema anunțului Consiliului Concurenței privitor la amenda de 53.304,02 lei (11.439,12 euro) aplicată asociației ca urmare a investigației Consiliului privind coordonarea comportamentului pe piața comercializării produselor turistice prin agenți de turism.
– În primul rând, ANAT respectă decizia Consiliului Concurenței și va onora toate obligațiile impuse. Totodată, precizăm că ANAT a colaborat cu instituția pe toată durata investigației;
– În al doilea rând, dorim să asigurăm turiștii că aceștia nu au și nu vor avea în niciun fel de suferit în urma aplicării deciziei Consiliului Concurenței;
– Precizăm că situația care a dus la investigația Consiliului Concurenței a fost cauzată de o serie de specificități ale pieței românești, insuficient consolidată și inadecvat reglementată;
– Intenția ANAT și a agențiilor membre, în toată această perioadă, a fost de a proteja turiștii de riscuri neprevăzute, precum și de imposibilitatea de a onora serviciile în condiții competitive de piață sau imposibilitatea de rambursare a costurilor serviciilor neonorate. A fost vorba de soluția de supraviețuire găsită de agențiile de turism corecte care au avut mereu în vedere interesul consumatorilor ca reacție la eșecul statului de a pune ordine în piață. Ne-am fi dorit să putem avea statul ca partener în acest demers, printr-o legislație mai bine adaptată;
– Ca și până acum, ANAT va milita pentru îmbunătățirea cadrului normativ aplicabil, inclusiv corecta transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate (Directiva UE 2302/2015). Este, de altfel, o necesitate recunoscută și de către Consiliul Concurenței. În cazul în care lucrul acesta s-ar fi întâmplat în timp util, situația ar fi putut fi evitată;
– ANAT își va respecta obligația de a organiza și derula acțiuni de instruire pentru agențiile membre și angajații acestora, pentru a cunoaște reglementările din domeniul concurenței, nu doar în spiritul, ci și în litera legii.
Pentru ANAT, acest episod reprezintă atât o lecție importantă, cât și un prilej de reformare. Începând cu 2019, asociația va demara un proces ambițios de modernizare și restructurare.
Suntem încrezători că rezultatul implementării acestui plan va duce la schimbarea în bine a industriei românești de turism. Suntem determinați, de asemenea, să întreprindem toate demersurile pentru a evita apariția unor situații similare în viitor.
În acest sens, ANAT își propune să devină mai deschisă și mai transparentă cu consumatorii, pentru ca aceștia să înțeleagă mai bine funcționarea pieței românești.
Nu în ultimul rând, ne exprimăm speranța ca, de acum, statul va acționa ca un partener real al industriei pentru ca, astfel, să lucrăm împreună la îmbunătățirea cadrului legislativ, fapt ce nu poate fi decât în beneficiul clienților.”
Comunicatul este semnat de președintele ANAT, Nicolae Demetriade.