5.8 C
București
marți, 28 martie, 2023

Consumul populației – comerțul cu amănuntul – a crescut în trimestrul I 2019 cu peste 8%. De ce aceasta nu e o veste tocmai bună

Dată:

În perioada ianuarie-martie – trimestrul I – 2019, consumul populației, reflectat în volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul, a crescut faţă de perioada similară din 2018 atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată sezonier, cu 8,4%, respectiv cu 8,5%, arată un comunicat transmis luni de Institutul Național de Statistică (INS). Analiștii economici nu văd, însă, o veste tocmai bună în această creștere a consumului, întrucât o mare parte din vânzări vin din import, iar deficitul comercial astfel creat pune presiune pe moneda națională.

Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a avansat „datorită creşterii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+12,7%), vânzărilor de produse nealimentare (+11,6%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+2,9%)”, menționează INS.

Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul – pe seria ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate – în perioada ianuarie-martie 2019, comparativ cu perioada ianuarie-martie 2018, a înregistrat o creştere cu 8,5% „datorită creşterii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+12,6%), vânzărilor de produse nealimentare (+11,7%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+3,1%)”.

Creșteri masive și în luna martie

Potrivit INS, în luna martie 2019 volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut faţă de luna precedentă atât ca serie brută, cu 14,7%, cât şi ca serie ajustată sezonier – cu 0,6%.

Faţă de luna corespunzătoare a anului precedent, comerţul cu amănuntul a crescut atât ca serie brută, cu 8,4%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 9,2%, a mai comunicat INS.

Analiști ING Bank: Stimularea consumului bazat pe import poate doar să mai pună gaz pe foc

„Vânzările cu amănuntul au încheiat un alt trimestru puternic după ce au avansat cu 9,2% în martie. Acest lucru nu este surprinzător, având în vedere creșterea salariilor din sectorul public în primele două luni ale acestui an. Principalul motor de creștere a rămas categoria produselor nealimentare, care au crescut cu 13% în martie, însă dinamica aceasta a fost impulsionată de creșterea cu 18,8% a vanzărilor de combustibili”, arată o analiză publicată tot luni de analiștii economici de la ING Bank.

„De ce nu suntem entuziaști în privința asta? Din nou, este foarte probabil că cea mai mare parte a creșterii marginale a consumului să fi fost suportată de importurile mai mari. Aceasta limitează impactul net asupra creșterii PIB”, arată analiștii.

Potrivit acestora, dimensiunea deficitului de cont curent, care a atins 4,5% din PIB în 2018, a determinat o diminuare a deficitului comercial cu 5% în acest an.

„Veniturile bugetare ar putea beneficia pe termen scurt, însă știrile bune se termină aici. Credem că leul românesc este deja sub presiune de depreciere, iar o corecție este întârziată. Stimularea consumului bazat pe import poate doar să mai pună gaz pe foc”, conchid analiștii ING Bank.

În terminologia statisticienilor de la INS, cifra de afaceri reprezintă „veniturile totale înregistrate de către întreprindere în perioada de referinţă, provenite atât din activitatea principală, cât şi din activităţile secundare exercitate de aceasta”.
Cifra de afaceri nu include TVA şi veniturile din vânzarea sau transferul de mijloace fixe.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

O altfel de dezbatere în România: o televiziune online prezintă adevăruri neştiute despre conflictul din regiune

Scriitorul Calistrat Atudorei a găzduit sâmbătă seara la ROC TV o dezbatere curajoasă care sparge cenzura din România prezentând lucruri de obicei cenzurate şi...

Dezbatere despre energia şi siguranţa României

Emisiunea-dezbatere, intitulată ”Unde se înclină balanța războiului din Ucraina”, a fost dedicată celor mai arzătoare teme ale momentului: rachetele din Polonia, criza energetică și...

În ciuda contextului economic dificil, industria berii continuă să fie un stimul important pentru economia românească

 Marți, 18 octombrie, a avut loc a X-a ediție a evenimentului anual al industriei berii ”Berea Face Cinste României”, derulat sub titlul "Mai mult...

Lansarea proiectului DigiL@b+

Proiectul „DigiL@b+” este implementat în perioada octombrie 2022 – decembrie 2023 de către Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) în parteneriat cu Blocul Național...

10 milioane de produse vândute și peste 55.000 de clienți în București și Ilfov într-un an de activitate

Lansat în 2021 cu o investiție de peste 5 milioane de euro în tehnologie, operațiuni și depozit propriu frigorific, Freshful a atras într-un an...

Ambasador CSR, echipa Groupama sprijină comunitățile locale

Pentru a avea o contribuție cât mai relevantă la nivelul comunităților și pentru a încuraja voluntariatul, Groupama, liderul pieței de asigurări din România, implementează...