În perioada ianuarie-martie – trimestrul I – 2019, consumul populației, reflectat în volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul, a crescut faţă de perioada similară din 2018 atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată sezonier, cu 8,4%, respectiv cu 8,5%, arată un comunicat transmis luni de Institutul Național de Statistică (INS). Analiștii economici nu văd, însă, o veste tocmai bună în această creștere a consumului, întrucât o mare parte din vânzări vin din import, iar deficitul comercial astfel creat pune presiune pe moneda națională.
Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a avansat „datorită creşterii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+12,7%), vânzărilor de produse nealimentare (+11,6%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+2,9%)”, menționează INS.
Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul – pe seria ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate – în perioada ianuarie-martie 2019, comparativ cu perioada ianuarie-martie 2018, a înregistrat o creştere cu 8,5% „datorită creşterii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+12,6%), vânzărilor de produse nealimentare (+11,7%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+3,1%)”.
Creșteri masive și în luna martie
Potrivit INS, în luna martie 2019 volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut faţă de luna precedentă atât ca serie brută, cu 14,7%, cât şi ca serie ajustată sezonier – cu 0,6%.
Faţă de luna corespunzătoare a anului precedent, comerţul cu amănuntul a crescut atât ca serie brută, cu 8,4%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 9,2%, a mai comunicat INS.
Analiști ING Bank: Stimularea consumului bazat pe import poate doar să mai pună gaz pe foc
„Vânzările cu amănuntul au încheiat un alt trimestru puternic după ce au avansat cu 9,2% în martie. Acest lucru nu este surprinzător, având în vedere creșterea salariilor din sectorul public în primele două luni ale acestui an. Principalul motor de creștere a rămas categoria produselor nealimentare, care au crescut cu 13% în martie, însă dinamica aceasta a fost impulsionată de creșterea cu 18,8% a vanzărilor de combustibili”, arată o analiză publicată tot luni de analiștii economici de la ING Bank.
„De ce nu suntem entuziaști în privința asta? Din nou, este foarte probabil că cea mai mare parte a creșterii marginale a consumului să fi fost suportată de importurile mai mari. Aceasta limitează impactul net asupra creșterii PIB”, arată analiștii.
Potrivit acestora, dimensiunea deficitului de cont curent, care a atins 4,5% din PIB în 2018, a determinat o diminuare a deficitului comercial cu 5% în acest an.
„Veniturile bugetare ar putea beneficia pe termen scurt, însă știrile bune se termină aici. Credem că leul românesc este deja sub presiune de depreciere, iar o corecție este întârziată. Stimularea consumului bazat pe import poate doar să mai pună gaz pe foc”, conchid analiștii ING Bank.
În terminologia statisticienilor de la INS, cifra de afaceri reprezintă „veniturile totale înregistrate de către întreprindere în perioada de referinţă, provenite atât din activitatea principală, cât şi din activităţile secundare exercitate de aceasta”.
Cifra de afaceri nu include TVA şi veniturile din vânzarea sau transferul de mijloace fixe.