Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), Federația Națională Patronală a Formatorilor din Transportul Rutier din România și Federația Patronală a Școlilor de Conducători Auto și Centrelor de Formare Profesională din România, le atrage atenţia instructorilor auto autorizați că legislaţia unei ţări nu poate fi încălcată sau schimbată, după bunul plac al fiecărei categorii profesionale sau grup de interese. Instructorii auto autorizați protestează astăzi împotriva unui act normativ şi a unor hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile.
În continuare REVISTA PATRONATELOR, publică un comunicat transmis, integral, de către Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România.
„Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), Federația Națională Patronală a Formatorilor din Transportul Rutier din România și Federația Patronală a Școlilor de Conducători Auto și Centrelor de Formare Profesională din România, le atrage atenţia instructorilor auto autorizați că legislaţia unei ţări nu poate fi încălcată sau schimbată, după bunul plac al fiecărei categorii profesionale sau grup de interese, iar o Hotărâre Judecătorească definitivă se aplică, fără presiuni de stradă şi anarhie. După trei ani şi jumătate de procese, peste 350 de acțiuni în instanță şi epuizarea tuturor căilor de atac, judecătorii au luat o decizie care trebuie să fie respectată: OMT nr. 733/2013 se va aplica.
Instructorii auto autorizați protestează astăzi împotriva unui act normativ şi a unor hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile. Cerem Guvernului României să respecte deciziile Înaltei Curți de Casație și Justiție, deoarece reglementarea pe care o contestă protestatarii a fost dată pentru a elimina pericolul de producere a unui număr mare de accidente și implicit pentru reducerea numărului victimelor din evenimentele rutiere, dar și pentru diminuarea evaziunii fiscale din acest domeniu de activitate.
Instructorii auto autorizați cer anularea/abrogarea Ordinului Ministerului Transporturilor nr. 731 din 2017, pe motiv că actul normativ îi obligă pe cei care lucrează ca PFA să îndeplinească condițiile de funcționare ca şcoală de şoferi, și implicit să-și asume pregătirea unitară a viitorilor conducători auto, de la 1 septembrie a.c., însă ordinul mai sus menționat nu face altceva decât să repună în vigoare OMT 733/2013, care a fost suspendat până la soluționarea definitivă a tuturor acțiunilor prin care s-a solicitat anularea acestuia.
Considerăm că toate motivele pentru care se organizează acest miting au stat la baza celor peste 350 de acţiuni prin care aceşti instructori auto autorizați au solicitat suspendarea/anularea OMT nr. 733/2013. Astfel, toate aceste solicitări au fost supuse deja competenţei judecătorilor, care au stabilit şi o decizie definitivă.
Completele de judecată ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, care au respins toate cele 54 de acţiuni care au avut ca obiect anularea OMT nr. 733/2013, au constatat, la unison, că reglementarea formelor de organizare juridică prevazute în Anexa nr. 1 la OMT nr. 733/2013, nu poate avea ca efect desfiinţarea categoriei socio-profesionale a instructorilor auto autorizați care lucrează ca PFA şi nici nu poate fi de natură să afecteze dreptul acestora la proprietate şi la libera alegere a profesiei.
Emiterea noilor norme s-a justificat prin modificările aduse legislaţiei privind circulaţia pe drumurile publice şi prin necesitatea transpunerii în dreptul intern a legislaţiei comunitare în domeniu, care are drept obiective îmbunătăţirea siguranţei rutiere, facilitarea liberei circulaţii a persoanelor care îşi stabilesc reşedinţa într-un alt stat membru decât statul care a eliberat permisul şi reducerea posibilităţilor de fraudare.
Toate cele 54 de complete ale Înaltei Curţi de Casație și Justiție au concluzionat că autorităţile române competente pot condiţiona accesul la o activitate de servicii sau la exercitarea acesteia de obligaţie a prestatorului de a se constitui sub o anumită formă juridică, dacă o asemenea cerinţă este justificată printr-un motiv imperativ de interes general şi este adecvată pentru a garanta îndeplinirea obiectivului urmărit.
Conform aceloraşi concluzii ale ICCJ, Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de autoritate emitentă, a adoptat, prin Anexa nr. 1 a OMT nr. 733/2013, o reglementare necesară, proporţională şi nediscriminatorie, privind normele de autorizare a şcolilor de conducători auto, fiind prevazute condiţii similare pentru ambele forme juridice de organizare (persoane juridice şi persoane fizice autorizate).
Scopul urmărit a fost acela de a se asigura baza materială adecvată pentru pregătirea teoretică şi practică, în vederea obţinerii permisului de conducere, pregătire care să fie reală, la standarde de calitate corespunzătoare care să se desfăşoare în bune condiţii si totodată creându-se și posibilitatea ca activitatea de pregătire să poată fi verificată de autoritățile competente.”