Tot mai multe domenii din economie sunt puternic afectate de criza de talente, de personal calificat și chiar necalificat, astfel că tot mai mulți angajatori sunt la limita supraviețuirii. Soluția de refugiu, pe termen scurt, este, desigur, adecvarea salariilor și a bonusurilor sau îmbunătățirea condițiilor de lucru pentru angajați. Dar pe termen mediu rezolvarea nu poate veni decât de pe băncile școlilor, unde astăzi se află viitoarea generație de angajați.
Tinerii au oportunităţi multiple de angajare în domeniul turismului, spre exemplu, unde joburile nu sunt pretenţioase din punctul de vedere al studiilor, dar aceștia nu ajung să cunoască ofertele pentru că acestea sunt insuficient promovate.
Angajarea pe posturi ca recepţioner sau barman ori valet, în cadrul unui hotel, este ideală pentru un tânăr aflat la început de drum în carieră, pentru că în acest domeniu se formează aptitudinile de comunicare directă cu oamenii şi de adaptare la cerinţele pieţei.
Pentru ca tinerii să întâlnească, însă, aceste oportunități, angajatorii le pot promova în sistemul de învățământ, iar de cealaltă parte școlile pot crea module noi educaționale, astfel încât să pregătească noile generații.
Școala 150: Orientare profesională încă din anii de gimnaziu
Cu o astfel de soluție pentru viitor se prezintă și Școala nr. 150 din Capitală, unde tinerii beneficiază de programe și module de orientare profesională încă din anii de gimnaziu.
Misiunea noastră este: Fiecare copil pe care îl învățăm este un om pe care îl câștigăm (V. Hugo). Suntem pe o piață concurențială, fie că vrem sau nu să recunoaștem. Provocarea nu este neapărat concurenţa, ci cum reușești să păstrezi și să multiplici ceea ce ai.
prof. Adelina Vîlcu, director adjunct al Școlii Gimnaziale nr. 150 București
Este importantă împlicarea într-o activitate extrașcolară
„Oamenii (cadre didactice, elevi, părinți, parteneri educaționali și locali) au nevoie de o direcție fundamentată pe câteva aspecte: proiecție/predictibiliatate, accesibilitate, empatie, integrare, provocare/competiție și vizibilitate/promovare. Și aceste lucruri le facem noi, echipa managerială, împreună cu Consiliul de Administrație al Școlii”, a explicat Adelina Vîlcu.
„În anul școlar 2017-2018 am avut în jur de 70 de proiecte, acorduri, protocoale care au implicat mare parte din copii, cadre didactice și părinți. Este important ca fiecare copil sa fie implicat măcar o dată pe semestru într-o activitate extrașcolară și extracurriculară”, a mai spus Adelina Vîlcu, precizând că „avem o colaborare foarte bună cu Primăria Sectorului 5, Consiliul Local al aceluiași sector și Primăria Municipiului București”.
Pregătirea forței de muncă, a viitorilor angajați, încă de pe băncile școlilor gimnaziale poate părea prematură, dar se numără printre puținele – și inevitabilele – soluții pentru ca actuala criză de talente să nu se prelungească la nesfârșit. „Educatia este un domeniu viu, în transformare, care ne obligă la creativitate si responsabilitate. Îmi doresc ca în următorii câțiva ani Școala Gimnazială nr. 150 să fie un Proiect pentru România”, a mai menționat oficialul instituției de învățământ.