În contextul apariției Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 114/2018 și ca urmare a sesizărilor/solicitărilor primite din partea unor operatori economici, membrii Asociației Române a Antreprenorilor de Construcții – ARACO – salută prevederile aferente sectorului de constructii din acest izvor de drept, însă „apreciază ca absolut necesară analiza unor observații și promovarea urgentă a unor propuneri de amendare a actului normativ menționat”, arată un comunicat al ARACO.
REVISTA PATRONATELOR redă în continuare, integral, comunicatul Asociației Antreprenorilor de Construcții.
„ARACO a transmis săptămâna trecută catre Guvern și către comisiile de specialitate din Senat și Camera Deputaților următoarele propuneri:
1. Eliminarea discriminării introduse de pragul precizat in OUG 114/2018 în sensul in care obligația de majorare a salariilor se aplica tuturor societăților de constructii/materiale de constructii aferente codurilor CAEN precizate in timp ce de facilitați pot beneficia doar cele care îndeplinesc condiția pragului de 80%. Aceasta prevedere este de natura sa afecteze si elemente de concurentialitate din sector.
Pe cale de consecință, solicităm eliminarea pragului de 80% prevăzut în cadrul Art.66 pct.5 lit.b).
2. Instrucțiunea ANAP nr. 2/2018 tine de legislația tertiara. Este necesar să se precizeze în OUG 114/2018 ca beneficiarii de lucrări ( atât publici cât și privați) trebuie să preia prin adiționale la contractele în derulare actualizările de prețuri la manoperă.
Dacă nu se întâmplă așa, societățile de construcții obligate să majoreze manopera cu 01.01.2019 vor fi afectate sever din punct de vedere financiar iar efectele aplicării ordonanței se pot întoarce împotriva lor prin efecte negative pe termen scurt si mediu.
3. Este imperativă adoptarea în cadrul Bugetului de Stat pe 2019 a unor prevederi prin care să fie asigurate resursele financiare necesare acoperirii diferențelor de prețuri la manoperă în cazul contractelor aflate în derulare.
4. Actualizarea de prețuri trebuie sa țină cont de efectele aplicării OUG 114/2018, atât la manopera directa cat si la cea indirecta, inclusiv deservenții de utilaje si transport, la care se adauga efectul creșterii manoperei in prețul materialelor de constructii.
5. Gama de coduri CAEN precizate in OUG 114/2018 trebuie completată cel puțin cu o serie de coduri care lipsesc (stații de asfalt, diverși producători de materiale, laboratoare care lucrează pentu constructii etc), respectiv:
2351 Fabricarea cimentului
2352 Fabricarea varului și ipsosului
2399 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.
7120 Activitati de testări și analize tehnice (pentru laboratoare care activează pentru sectorul construcțiilor).
6. Completarea Art.66 din OUG 114/2018 cu următorul paragraf:
Pentru veniturile ce depasesc 30.000 lei lunar, calculul scutirilor se face luând în calcul pragul de 30.000 de lei, urmând ca doar sumelor ce depașesc acest prag să nu li se aplice scutirile prevăzute la pct. 5.
Un alt efect negativ al aplicării OUG 114/2018 este legat de reducerea sau anularea unor programe de investiții anunțate deja de beneficiari din zona energetică (Hidroelectrica), mediul bancar sau sistemul de comunicații.
Măsurile promovate prin OUG 114/2018 nu își vor putea atinge scopul dacă nu va exista o relansare în acest an a investițiilor publice, inclusiv din fondurile europene.
În acest sens, solicităm în regim de urgență relansarea și monitorizarea dinamică a investițiilor publice, astfel încât previziunile din Bugetul de stat pentru anul în curs să fie confirmate în realitatea economică a sectorului de constructii din România.”
Despre ARACO
Asociația Română a Antreprenorilor de Construcții – ARACO – este înființată în 1990, reprezentând interesele societăților de construcții, care activează în România, având peste 42.000 de salariați, executanți ai principalelor proiecte de infrastructură energetică, rutieră și căi ferate, de mediu și de sănătate, atât proiecte civile, cât și industriale.