Datoria externă a României a ajuns în ianuarie 2019 la un sold total de 98,3 miliarde de euro, în scădere față de decembrie 2018 (când soldul fusese de 99,2 miliarde de euro), iar deficitul de cont curent s-a mărit de 15 ori, de la 7 la 114 milioane de euro în perioada ianuarie 2018 – ianuarie 2019, arată datele centralizate de Banca Națională a României – BNR.
Potrivit băncii centrale, datoria externă pe termen lung a însumat 67,52 miliarde de euro la 31 ianuarie 2019 (68,6% din totalul datoriei externe), în scădere cu 817 milioane de euro (0,6% ) faţă de 31 decembrie 2018.
Datoria externă pe termen scurt a înregistrat la 31 ianuarie 2019 nivelul de 30,85 miliarde de euro (31,4% din totalul datoriei externe), în scădere cu 1,4% faţă de 31 decembrie 2018.
Rata serviciului datoriei externe pe termen lung a fost 13,2% în luna ianuarie 2019, comparativ cu 20,7% în anul 2018.
Gradul de acoperire a importurilor de bunuri şi servicii la 31 ianuarie 2019 a fost de 4,8 luni, în comparaţie cu 4,9 luni la 31 decembrie 2018.
Gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt, calculată la valoarea reziduală, cu rezervele valutare la BNR la 31 ianuarie 2019 a fost de 73,1% , comparativ cu 74,6% la 31 decembrie 2018.
În terminologia BNR, datoria externă include („conform manualului FMI, External Debt Statistics Guide for Compilers and Users, 2014”) următoarele instrumente financiare de natura pasivelor:
– numerar și depozite
– împrumuturi
– titluri de valoare de natura datoriei
– credite comerciale și avansuri primite
– pasive rezultate din sisteme de asigurări, de pensii și scheme de garanții standardizate, alocări de DST de la FMI
– alte angajamente.
Rata serviciului datoriei externe pe termen lung se calculează „ca raport între serviciul datoriei externe pe termen lung și exportul de bunuri și servicii”.
Datoria externă publică directă include „împrumuturile externe contractate direct de Ministerul Finanțelor Publice (MFP) și de autoritățile administrației publice locale, în baza legislației privind datoria publică, inclusiv titlurile de stat cumpărate de nerezidenți – calculate la valoarea de piață. Soldul titlurilor de stat cumpărate de nerezidenți este estimat ca diferență între soldul emisiunilor efectuate de Administrația Publică și soldul deținerilor de titluri de stat aferente sectoarelor instituționale rezidente raportat de principalii intermediari financiari atât în nume propriu, cât și în numele clienților pentru care prestează servicii de custodie, pe baza Regulamentului BNR nr. 4/2014 cu modificările și completările ulterioare”.
Datoria externă garantată public include „împrumuturile externe garantate de MFP și de autoritățile administrației publice locale, conform legislației privind datoria publică”.
Gradul de acoperire a importurilor de bunuri și servicii se calculează „ca raport între rezervele internaţionale ale României (valută + aur) la sfârşitul perioadei şi importul mediu lunar de bunuri şi servicii din perioada respectivă”.
Gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt, calculată la valoarea reziduală, cu rezervele valutare la BNR, „se determină ca raport între rezervele valutare la BNR și datoria externă pe termen scurt calculată la valoarea reziduală (soldul datoriei externe pe termen scurt la care se adaugă plățile de rate de capital aferente datoriei externe pe termen lung scadente în următoarele 12 luni)”.
Deficitul de cont curent, de la 7 la 114 milioane de euro
„În luna ianuarie 2019, contul curent al balanţei de plăţi a înregistrat un deficit de 114 milioane de euro, comparativ cu 7 milioane de euro în luna ianuarie 2018”, mai arată datele băncii centrale.
În structură, balanţa bunurilor a consemnat un deficit mai mare cu 476 de milioane de euro, iar balanța veniturilor primare, balanța veniturilor secundare și balanța serviciilor au înregistrat excedente mai mari cu 181 de milioane de euro, cu 141 de de milioane euro, respectiv cu 47 de milioane de euro.
BNR precizează că, pentru interpretarea datelor, la contul curent se vor avea în vedere următoarele:
– Pentru categoria „Bunuri” (pe principiul balanţei de plăţi), sursa datelor este Institutul Naţional de Statistică – Comerţul internaţional cu bunuri. Importurile FOB se calculează de BNR pe baza coeficientului de transformare CIF/FOB determinat de INS.
– Principiul balanţei de plăţi presupune înregistrarea bunurilor pe criteriul „schimbului de proprietate economică” (se includ bunurile care intră în proprietatea rezidenţilor, indiferent dacă bunurile trec sau nu frontiera ţării respective), în timp ce în statistica comerţului internaţional, bunurile se înregistrează după criteriul „trecerii frontierei” (se includ bunurile care trec frontiera, indiferent dacă se află sau nu în proprietatea rezidenţilor). Pentru asigurarea respectării principiului „schimbului de proprietate economică”, datele furnizate de INS sunt ajustate de BNR, astfel că valorile exportului şi importului de bunuri din balanţa de plăţi sunt diferite de cele din statistica comerţului internaţional cu bunuri. Principala diferenţă dintre cele două statistici provine de la Prelucrarea bunurilor aflate în proprietatea terţilor, care, conform BPM6, a fost reclasificată de la comerţul cu bunuri la comerţul cu servicii, iar sursa datelor pentru această poziţie a fost modificată de la Comerţul internaţional cu bunuri la Cercetarea statistică trimestrială privind comerţul internaţional cu servicii, derulată de BNR.
– Pentru categoria „Servicii”, sursa datelor este Cercetarea statistică trimestrială privind comerţul internaţional cu servicii.
– Veniturile primare includ venituri din muncă, venituri din investiţii în active financiare (investiţii directe, de portofoliu şi alte investiţii) şi alte venituri primare (impozite, subvenții).
– Veniturile secundare includ transferuri curente private şi transferuri ale administraţiei publice.