21 C
București
vineri, 25 aprilie, 2025

De ce are România nevoie de patronate. De o mișcare patronală

Dată:

Într-o societate liberă, angajații unei companii pot fi reprezentați de către sindicate, ca exponente ale celor ce lucrează și mânuiesc efectiv resursele societății, acestea purtând în general un dialog – parteneriat – cu angajatorii. Dar ce pot face angajatorii? În interiorul companiei, desigur, angajatorul este „stăpân” și depinde doar de conduita lui dacă angajații sunt sau nu mulțumiți. Vom reveni asupa acestui aspect. Marea problemă intervine, însă, atunci când întreaga companie – angajați și angajator – are o problemă cu mediul în care evoluează. Aici intervine forța, mai slabă sau mai puternică, a patronatului.

Nici nouă nu ne place genul de patron care își tratează angajații ca pe niște proprietăți, ca pe niște sclavi gata să muncească pentru puțini bani în interesul unei persoane – patron – care e gata să stoarcă tot ce se poate din salariații săi. Așa cum nu ne plac nici salariații care – neînțelegând conceptul de parteneriat – trag să muncească pe cât posibil mai puțin pentru bani pe cât posibil mai mulți. Pornim, așadar, de la premisa unui parteneriat în care salariatul și patronul său formează un corp comun interesat să obțină cât mai multă plusvaloare din resursele disponibile.

Nu acceptăm, adică, ideea de antagonism, de „luptă de clasă”, între salariați și patroni; promovăm în schimb parteneriatul dintre patron și salariați.

Extrapolând, nu acceptăm ideea de antagonism, de „luptă de clasă”, între sindicate și patronate; promovăm, în schimb, parteneriatul dintre reprezentanții angajatorilor – patronate – și reprezentanții salariaților – sindicate.

Asta pentru că în ziua de azi cu toții avem de-a face cu un fel de dușman comun: autoritățile.

Să mă explic:

În prima parte a perioadei post-decembriste, sindicatele au fost principalul factor de presiune în raport cu autoritățile și au reușit să impună politici economice care au dus la descurajarea inițiativei private antreprenoriale. Au rezultat legi și reglementări care favorizează net angajatul și defavorizează net întreprinzătorul care vrea să înființeze o afacere. Este de o mie de ori mai ușor să te angajezi decât să înființezi o afacere. Este de o mie de ori mai ușor să fii salariat decât să fii patron. De o mie de ori e mai ușor să fii „worker” decât să fii „owner”. Dacă garajul lui Bill Gates ar fi apărut în România anilor 1989-2017, planeta asta n-ar mai fi beneficiat nici de Windows, nici de Mouse, nici de Microsoft, nici de Personal Computer șamd

Corect, ideea de patronat ține de libera inițiativă, de puterea de a sparge unele bariere, în timp ce ideea de sindcat ține de drepturile celui care s-a angajat și lucreză efectiv într-o astfel de firmă. Dar acestea – din punctul nostru de vedere – nu trebuie în niciun caz puse în război, așa cum le-a pus Karl Marx în vestita s-a lucrare „Capitalul”. Nu mai suntem „capitaliști” în sensul marxist. Suntem capitaliști în sensul modern, în care și întreprinzătorul, și angajații săi lucrează împreună.

Extrapolând, din nou, nici patronatele nu trebuie să fie într-un antagonism cu sindicatele, ci într-un parteneriat, mai ales că acum avem un front comun: relația cu autoritățile.

Nu vi se pare suspect, sau cel puțin interesant, că în acești ultimi 25-27 de ani bâta sindicală a fost înlocuită cu bâta patronală? Nu vi se pare suspect, sau cel puțin interesant, că în acești ultimi 25-27 de ani reprezentanții angajaților au fost înlocuiți – în „luptele de stradă” – cu reprezentanții angajatorilor? Nouă ni se pare firesc: interesele firmelor, care – Atenție! – înglobează și angajați, și angajatori, sunt afectate de politicile nesăbuite ale autorităților.

De aceea, aș spune, România are astăzi nevoie de patronate. De mișcarea patronală!

De aceea, REVISTA PATRONATELOR militează petru un parteneriat deschis și corect în Dialogul Social, în cadrul căruia vocea angajatorilor să nu fie nici mai mult, dar nici mai puțin luată în seamă atunci când autoritățile pun la cale politici publice care afectează deopotrivă angajați, salariați, angajatori și antreprenori.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.