Analistul economic Iancu Guda a prezentat luni seara – la Conferința Națională a Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Franceză în România (CCIFER) – o radiografie devastatoare asupra mediului românesc de afaceri, precizând: „Nu pot să constat că ceea ce s-a făcut până acum s-a făcut bine”.
Mai întâi de toate, trebuie menționat că la această conferință au participat principalii investitori francezi în România, membri la vârf ai CCIFER (Accor, BNP Paribas, Carrefour, Dacia/Renault, BRD etc.), care – probabil datorită unei tradiționale diplomații comerciale – s-au abținut pe cât au putut de la o critică acidă a mediului economic românesc. Dar Iancu Guda i-a surprins pe toți cei din sala conferinței cu o analiză practic devastatoare.
Iancu Guda este președintele Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România (AAFBR), este președintele filialei din România a agenției de evaluare financiară COFACE și predă cursuri economice la o serie de facultăți/universități din România, însă aici – la CCIFER – a ținut să precizeze că își prezintă doar opiniile exclusiv personale, fără a angaja aceste instituții.
(La fel cum – nota noastră, RP – Valentin Lazea este economistul-șef al Băncii Naționale a României, dar de câte ori vorbește în public ține să precizeze că prezentările sale sunt doar opinii personale și nu angajează banca centrală.)
„Au murit 200.000 de companii”
„Mediul de afaceri din România scade: de la 700.000 de companii în 2007, acum mai avem doar 500.000, în condițiile în care populația României a scăzut în cel mai accelerat ritm de pe Pământ. De fapt, au murit 200.000 de companii”, și-a început discursul Iancu Guda, uluindu-și auditoriul.
REVISTA PATRONATELOR redă, în continuare câteva dintre principalele idei prezentate de către analistul economic Iancu Guda investitorilor francezi în România:
– Din cele 6.500 de companii înființate în România în anul 1990, doar 39 mai sunt azi în viață
– Jumătate (52%) din companiile active azi sunt înființate după anul 2010 – „Avem în România un copil de 10 ani, față de un tânăr de 19 ani în Polonia”
– România are doar 23 de firme la mia de locuitori
– Ca în povestea cu iepurele și broasca țestoasă, noi am sprintat în 2008 după care am stagnat în următorii șase ani; „Și acum sprintăm, în 2018, dar vor urma ani lungi de stagnare”
– În România sunt multe companii mici și slabe – 94% au sub un milion de euro cifră de afaceri
– 94% din companii au un grad de îndatorare de 91%
– Cifra de afaceri per salariat a rămas aceeași în ultimii ani, dar salariul minim s-a triplat, lucru care le face vulnerabile pe aproape toate companiile la proxima recesiune…
Remarcile amare ale lui Iancu Guda
Redăm, în continuare, și câteva remarci ale analistului economic, exprimate la același eveniment:
** „Majorarea din pix, fără predictibilitate, a salariului minim duce la economie subterană, pentru că în asemenea condiții evaziunea fiscală devine necesară supraviețuirii”
** „Între multinaționale și companiile autohtone s-a creat un război fals”
** „Cu un grad de îndatorare atât de mare și cu majorarea din pix a salariilor, companiile românești sunt azi mult mai vulnerabile în fața unei recesiuni decât cum erau în anii 2008-2009”
** „Creșterea salariului minim este un medicament bun, dar doza este esențială, acum e prea mare”
** „ANAF (n.n.- Agenția Națională de Administrare Fiscală) are 25.000 de salariați, adică un agent fiscal la 400 de adulți (că la copii nu merge nimeni să-i controleze fiscal); în SUA este un agent fiscal la 4.500 de adulți”
** „Dacă s-ar restructura numai 10% din aparatul public, bugetul de stat ar obține 1,5 miliarde de euro pe an. Bani din care s-ar putea construi 41 de spitale, 40 de școli și – că mie-mi place fotbalul – 10 stadioane. Pe an!”
„Nu investim, nu plantăm semințe – n-avem viitor”
Prezentând, în fine, starea tot mai precară a investițiilor în România, analistul Iancu Guda a mai arătat că „mâncăm, bem și ne îmbrăcăm din importuri, pe credit”, iar plasamentele de fonduri – românești sau străine – au scăzut dramatic.
„Deși economia are creșteri-record, nu atrage investiții”, a mai atenționat analistul economic.
În fine, Iancu Guda a explicat că „dacă nu plantezi semințe acum, nu ai ce culege mai târziu”; iar „semințele” – în cazul economiei românești – sunt:
– investițiile în educație
– investițiile în companii.
Despre CCIFER
Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Franceză în România (CCIFER) este o asociație de business care reprezintă interesele comunității de business franco-române care reunește peste 3.000 de companii, însumând 17 miliarde de euro cifra de afaceri și 120.000 de locuri de muncă.
Membru în comitetul de pilotaj al Coaliției pentru Dezvoltarea României din 2016, CCIFER asigură în perioada iulie-decembrie 2018 coordonarea acestei platforme de dialog care reunește 45 de organizații de business, reprezentative pentru economia României.