12.8 C
București
joi, 25 aprilie, 2024

eMAG a devenit cel mai valoros brand românesc al momentului

Dată:

Firma care se ocupă de vânzarea online a echipamentelor și componentelor IT, electronice, electrocasnice și multe altele, a devansat pentru prima dată în istorie compania Dacia
Brandul eMAG (în creștere cu 29%) a depășit valoarea de un miliard euro (mai exact 1.027 milioane euro) și a depășit Dacia (în scădere cu 28% la 815 milioane euro), devenind astfel cel mai valoros brand românesc, conform ultimului raport al Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand.

Aceasta schimbare istorică la vârful clasamentului a rezultat din creșterea brandului de e-commerce, favorizată de orientarea mai accentuată a consumatorilor către online în timpul pandemiei, combinată cu scăderea veniturilor Dacia. Valoarea brandului eMAG continuă sa crească, odată cu veniturile sale, și pe măsură ce brandul evoluează și se dezvoltă pentru a satisface cererile în schimbare ale consumatorilor.

Consumatorii devin tot mai familiari cu comerțul online în piețele cheie (Romania, Ungaria si Bulgaria) iar potențialul de creștere al brandului rămâne ridicat, chiar dacă sectorul online este foarte competitiv si in continuă schimbare. eMAG are potențialul de a beneficia de evoluțiile macro-economice amintite, precum și de a-și consolida forța propriului brand.

În procesul de calculare a valorii de brand, Brand Finance determină de asemenea forța relativă a brandurilor (Brand Strength), printr-un complex de factori care evaluează investiția în marketing, brand equity și performanța de business. În conformitate cu standardul ISO 20671, Brand Finance încorporează în evaluare și rezultatele cercetării proprii de piață cu peste 100.000 de respondenți în peste 30 de țări si 30 de sectoare economice.

După această măsură, brandul Banca Transilvania (valoare de brand în creștere cu 6% până la 397 milioane euro, aflat pe locul 5 în clasamentul valoric) este cel mai puternic brand românesc, intrând în zona de “elită” a ratingului AAA+, cu un index de forță a brandului de 90/100, ceea ce o plasează in mod remarcabil pe plan global între primele zece cele mai puternice bănci.

În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand, Brand Finance, evaluează cele mai valoroase branduri globale, naționale și sectoriale. Cele mai valoroase 50 de branduri românești sunt incluse în raportul anual Brand Finance Romania 50.

Până foarte recent, brandul Dacia părea abonat la primul loc în clasament. Ascensiunea fermă a brandului eMAG marchează și un simbolic schimb de ștafetă, de la un brand cu vechime către un brand inventat cu mai puțin de 30 de ani în urmă. Pe această notă, ar fi un semn pozitiv pentru România dacă tot mai multe branduri din “noua economie” ar urca in top 50.

Mihai Bogdan

Managing director Brand Finance Romania

Tot el adaugă și faptul că „brandurile locale nu duc lipsă de provocări, întrucât globalizarea aduce o expunere mai mare, chiar și pentru acele branduri care nu ies din țară. Tocmai această combinație și alternanță de oportunități și amenințări stimulează brandurile să evolueze și să-și consolideze forța”.

Dedeman (a cărui valoare de brand a crescut cu 24% până la 504 milioane EUR) si Altex (in creștere cu 31% până la 123 milioane EUR), reprezintă, împreună cu eMAG, creșterea brandurilor din retailul românesc. In pofida faptului că operează în principal prin magazine fizice, într-un mediu puternic afectat de restricțiile din timpul pandemiei, brandul Dedeman a crescut și rămâne cel mai valoros brand deținut integral de acționari români, protejându-și poziția a treia în clasament. Brandurile de retail sunt bine poziționate pentru a profita de creșterea cererii de bunuri în perioada post-pandemie.

Valoarea combinată a primelor 50 de branduri a crescut cu 5,6% față de clasamentul de anul trecut, în linie cu creșterea pe ansamblu a economiei românești (5,9%). Cercetarea și analiza care au stat la baza acestui raport anual publicat de Brand Finance privind cele mai valoroase branduri românești au fost finalizate înainte de invadarea Ucrainei de către Rusia, si marchează în principal revenirea economică după disrupția provocată de pandemia Covid.

Chiar dacă legăturile economice ale Romaniei cu Ucraina și Rusia nu sunt substanțiale, viitoarele cercetări vor arăta în ce măsură unda de șoc a războiului va afecta valoarea economică creată. Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 30 de ani, ocupă 60% din locurile acestui clasament și generează peste 60% din valoarea totală, ceea ce indică o bună măsură a dinamismului economic.

Lista brandurilor cu cea mai mare valoare nu a suferit multe schimbări în ultimii ani, cu doar două-trei branduri intrând sau ieșind din clasament în fiecare an. In această ediție, s-au înregistrat doar două intrări în Top 50, respectiv brandul Bilka (care a revenit după o absență in 2021) cu o creștere impresionantă de 56% a valorii până la 20 milioane de euro și producătorul de bere Ciuc (valoare 18 milioane euro). Cele două branduri care nu se mai regăsesc în clasament în acest an sunt Cocorico și Blue Air, acesta din urmă fiind în procedura de insolvență ca urmare a restricțiilor din pandemie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

VIDEO | O altă dezbatere pe tema crizei din Ucraina

În cadrul unei dezbateri de miercuri seara de la televiziunea Global News, intitulată ”Mai este Ucraina sprijinită de Occident”, moderatorul Calistrat Atudorei a pus...

Globalworth o numește pe Ema Iftimie Managing Director pentru România

Globalworth, cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est (CEE), anunță numirea Emei Iftimie în funcția de Managing Director pentru...

Safetech Innovations raportează o cifră de afaceri de 20,1 milioane de lei la nivel individual și un profit net de 5,9 milioane de lei...

Safetech Innovations (BVB: SAFE), companie românească de securitate cibernetică listată la Bursa de Valori București, cu birouri în București, Londra și Abu Dhabi, raportează,...

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc Vicepreședinte People & Organisation

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc în poziția de Vicepreședinte People & Organisation, în contextul în care...

Mureș City Logistics atinge un grad de ocupare de 100% după semnarea cu gigantul din industria auto EKR

Elektrokontakt România (EKR), subsidiară a ELEKTROKONTAKT GMBH, este noul chiriaș în Mureș City Logistics, cel mai modern proiect industrial din zona Mureș. Această tranzacție...

Mediul privat și reprezentanți ai statului au dezbătut despre viitorul comerțului electronic din România

Miercuri, 18 octombrie 2023, reprezentanți ai Guvernului, lideri și specialiști din industrie au abordat tema impactului pozitiv adus de sectorul de comerț electronic în...