5.7 C
București
sâmbătă, 7 decembrie, 2024

EXCLUSIV | CFR mai are fix un an să își repare infrastructura, altfel riscă falimentul, cu tot cu CFR Călători. Ce se va întâmpla pe 3 decembrie 2019

Dată:

Începând din 3 decembrie 2019, CFR Călători va trebui să plătească, obligatoriu, despăgubiri la întârzierea trenurilor. Măsura trebuia adoptată începând din 3 decembrie 2009, dar România a obținut o derogare de cinci ani, până pe 3 decembrie 2014 și apoi, in extremis, încă o amânare de cinci ani – până pe 3 decembrie 2019.

Având în vedere întârzierile de ordinul milioanelor de minute înregistrate anual de CFR Călători (anul trecut a fost atins recordul de 5 milioane de minute), este de așteptat ca despăgubirile aferente, pe care va fi obligată să le plătească de anul viitor, să arunce direct în faliment atât CFR Călători, cât și administratorul infrastructurii feroviare – CFR SA.

Cum sunt despăgubite întârzierile feroviare în UE

Călătorii de pe căile ferate din UE îşi pot deconta 25% până la 100% din preţul biletului, dacă trenurile întârzie şi dacă, astfel, creează pagube pasagerilor, arată normativele consultate de REVISTA PATRONATELOR.

Este vorba de o prevedere dintr-un Regulament al Comisiei Europene potrivit căreia călătorii europeni trebuie despăgubiţi dacă trenurile întârzie mai mult de 60 de minute.

Încă din 2007, în Uniunea Europeană călătorii primesc următoarele despăgubiri:
– 25% din preţul biletului dacă trenurile întârzie între 60 şi 119 minute
– 50% pentru întârzieri de peste 120 de minute
– 100% plus cazarea pe o noapte la un hotel de trei stele – cameră single – dacă întârzierea trenului a provocat pierderea ultimei legături feroviare din acea zi.

Ce se întâmplă în România

În România, aceste facilităţi se acordă numai călătorilor din trenurile internaţionale, pentru cei din trenurile naţionale existând o derogare care va expira la data de 3 decembrie 2019.

Dacă în România s-ar aplica acum această prevedere, CFR Călători ar da faliment în câteva ore, acesta fiind argumentul în baza căruia Guvernul de la Bucureşti a obţinut, anii trecuți, derogări de la aplicarea respectivului regulament european.

De fapt, o primă derogare a fost obţinuă în 2009 pentru 2014, apoi o altă derogare a fost obţinută în 2015, pentru 2019, Guvernul român invocând motivul că infrastructura feroviară românească nu permite respectarea întocmai a orarelor din mersul trenurilor.

Dar 3 decembrie 2019 va fi un termen de „deadline final”, România nu va mai putea obține amânări,
adică indiferent ce pierderi ar suferi CFR Călători întârzierile vor fi decontate.

Iar CFR Călători va trebui să se îndrepte către CFR SA – „vinovatul” pentru starea precară a infrastructurii, care a dus la întârzieri – pentru a-și recupera pierderile.

Falimentul pare inevitabil

Ce pierderi ar suferi CFR Călători, dacă s-ar aplica de acum (3 decembrie 2018), şi nu din 3 decembrie 2019, normativul european? Pentru a răspunde la această întrebare, este suficient să reamintim că în fiecare an transportatorul public feroviar de călători acumulează întârzieri de ordinul zecilor de mii de ore (milioane de minute), din cauza stării proaste a infrastructurii feroviare.

Astăzi (3 decembrie 2018), când a mai rămas doar un an până la termenul-limită 3 decembrie 2019, cu greu am putea spune că mai e destul timp pentru ca infrastructura feroviară din România să permită CFR Călători să-şi respecte orarele de circulaţie.

Din păcate, nici Guvernul, nici administratorul infrastructurii feroviare, nici transportatorul public, CFR Călători, nici ceilalţi – partenerii particulari ai sistemului feroviar – nu dau semne că ar fi preocupaţi de această apropiere a limitei temporale stabilite de UE.

Până la data de 3 decembrie 2019, călătorii din România sunt nevoiţi să se mulţumească cu scuzele (eventuale) adresate prin megafoane în cazurile în care trenurile au întârziat. De anul viitor, întoarcem foaia!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Globalworth o numește pe Ema Iftimie Managing Director pentru România

Globalworth, cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est (CEE), anunță numirea Emei Iftimie în funcția de Managing Director pentru...

Safetech Innovations raportează o cifră de afaceri de 20,1 milioane de lei la nivel individual și un profit net de 5,9 milioane de lei...

Safetech Innovations (BVB: SAFE), companie românească de securitate cibernetică listată la Bursa de Valori București, cu birouri în București, Londra și Abu Dhabi, raportează,...

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc Vicepreședinte People & Organisation

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc în poziția de Vicepreședinte People & Organisation, în contextul în care...

Mureș City Logistics atinge un grad de ocupare de 100% după semnarea cu gigantul din industria auto EKR

Elektrokontakt România (EKR), subsidiară a ELEKTROKONTAKT GMBH, este noul chiriaș în Mureș City Logistics, cel mai modern proiect industrial din zona Mureș. Această tranzacție...

Mediul privat și reprezentanți ai statului au dezbătut despre viitorul comerțului electronic din România

Miercuri, 18 octombrie 2023, reprezentanți ai Guvernului, lideri și specialiști din industrie au abordat tema impactului pozitiv adus de sectorul de comerț electronic în...

Analiză CITR| Numărul companiilor de impact în dificultate atinge cel mai înalt nivel din 2013 până în prezent.

43% din totalul companiilor de impact sunt restructurabile sau aflate în insolvență iminentă. Numărul companiilor în insolvență iminentă a ajuns la 6.949, cel mai...