7.8 C
București
vineri, 31 martie, 2023

EXCLUSIV | Coșul inflației are ponderi noi, în 2019 alimentele pierd teren. Analiză: Cum își cheltuie românii bugetele de familie | DOCUMENT: Structura coșului de consum

Dată:

Odată cu raportarea anunțată miercuri privind inflația pe luna ianuarie, în statisticile oficiale se văd și noile ponderi ale produselor și serviciilor în coșul de consum („coșul inflației”), din care reiese că – în 2019 față de 2018 – alimentele pierd teren în favoarea mărfurilor nealimentare. REVISTA PATRONATELOR prezintă o analiză comparativă a acestor ponderi (2019 față de 2018) care arată cum își cheltuiesc românii bugetele de familie.

Ponderea mărfurilor nealimentare în coșul de consum (supranumit și „coșul inflației”) a crescut de la 45,9% în 2018 la 47,9% în 2019. În schimb, ponderea alimentelor în acest coș a scăzut de la 33,1% în 2018 la 31,8% în 2019, iar a serviciilor – de la 20,8% la 20,2%, arată datele raportate miercuri de Institutul Național de Statistică (INS), analizate de REVISTA PATRONATELOR.

Asta înseamnă că fiecare sută de lei din bugetul de familie era cheltuită în anul de referință 2017 astfel: 47,9 lei pe produse nealimentare, 31,8 lei pe mâncare și 20,2 lei pentru servicii, acestea fiind și ponderile după care se calculează inflația din fiecare lună a anului 2019.

„Ponderile utilizate pentru calculul indicelui prețurilor de consum (IPC) sunt obţinute din Ancheta Bugetelor de Familie şi rezultă din structura cheltuielilor medii lunare efectuate de o gospodărie pentru cumpărarea bunurilor şi pentru plata serviciilor necesare satisfacerii nevoilor de trai. Anual se analizează și se actualizează structura cheltuielilor efectuate de populaţie. Astfel, începând din ianuarie 2019, în calculul IPC se utilizează ponderile rezultate din structura cheltuielilor medii efectuate de o gospodărie în anul 2017”, menționează INS la capitolul „precizări metodologice”.

Mai mulți bani pe combustibili și garderobă

Printre produsele și serviciile cu ponderi în creștere s-au remarcat combustibilii (de la 8,05% în 2018 la 8,43% în 2019), îmbrăcămintea (de la 4,26% la 4,73%), încălțămintea (de la 3,27% la 3,43%), confecțiile (de la 2,98% la 3,26%), dar și cosmeticele (de la 6,45% la 6,57%), țigările (de la 6,27% la 6,50%), articolele de mobilă și uz casnic (de la 2,29% la 3,02%) sau cheltuiala din restaurante-cafenele-cantine (de la 1,52% la 1,71%).

Mai puțini bani pentru mâncare și educație

De cealaltă parte, printre produsele și serviciile cu ponderi în scădere s-au remarcat alimente precum pâinea (de la 3,96% în 2018 la 3,56% în 2019), carnea (de la 7,93% la 7,75%), lactatele (de la 5,14% la 4,99%), cartofii (de la 0,55% la 0,49%) sau legumele (de la 3,21% la 3,08%), dar și cheltuielile pentru educație-cinema-muzee-turism (de la 1,58% la 1,49%), termoficare (de la 0,82% la 0,76%), electricitate (de la 5,68% la 5,12%), gaze (de la 3,38% la 3,21%), poștă (de la 6,42% la 5,79%) sau abonamentul radio-TV (de la 2,33% la 2,06%).

Cafeaua și alcoolul, aceleași cheltuieli

Printre produsele care și în 2019 au aceleași ponderi ca în 2018 s-au remarcat cafeaua (0,8%), băuturile alcoolice (1,29%), berea (0,7%), vinul (0,3%) și țuica/rachiurile (0,2%), dar și detergenții (1,6%), brânza (1,2%) și mierea (0,2%) sau cheltuielile pentru cumpărarea de cărți-ziare-reviste (0,8%).

„Din anul 2012 a intrat în vigoare Regulamentul CE nr. 1114/2010 privind standardele minime pentru calitatea ponderilor IAPC. Implementarea regulamentului, pentru anul 2019, semnifică utilizarea datelor privind cheltuiala monetară de consum final al gospodăriilor din conturile naţionale aferente anului 2017 şi a cheltuielilor din Ancheta Bugetelor de Familie 2017 pentru calculul ponderilor indicilor armonizaţi. Ponderile astfel calculate sunt apoi actualizate la preţurile lunii decembrie 2018”, se mai arată în precizările metodologice ale INS.

DOCUMENT
Structura coșului de consum în anii 2018 și 2019 poate fi descărcată de AICI

Preţurile de consum au crescut cu 0,8% în luna ianuarie 2019 comparativ cu decembrie 2018 și cu 3,3% comparativ cu ianuarie 2018, arată datele comunicate miercuri de INS.

În ianuarie, inflația (lunară) a fost de 0,8% față de decembrie 2018, cu scumpiri de 1,3% la alimente, creșteri de 0,63% ale tarifelor pentru servicii și majorări de prețuri de 0,57% la mărfurile nealimentare.

Față de ianuarie 2018, în ianuarie 2019 s-au scumpit, în medie, alimentele cu 3,77%, mărfurile nealimentare cu 3,29%, iar tarifele pentru servicii au crescut, în medie, cu 2,71%.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

O altfel de dezbatere în România: o televiziune online prezintă adevăruri neştiute despre conflictul din regiune

Scriitorul Calistrat Atudorei a găzduit sâmbătă seara la ROC TV o dezbatere curajoasă care sparge cenzura din România prezentând lucruri de obicei cenzurate şi...

Dezbatere despre energia şi siguranţa României

Emisiunea-dezbatere, intitulată ”Unde se înclină balanța războiului din Ucraina”, a fost dedicată celor mai arzătoare teme ale momentului: rachetele din Polonia, criza energetică și...

În ciuda contextului economic dificil, industria berii continuă să fie un stimul important pentru economia românească

 Marți, 18 octombrie, a avut loc a X-a ediție a evenimentului anual al industriei berii ”Berea Face Cinste României”, derulat sub titlul "Mai mult...

Lansarea proiectului DigiL@b+

Proiectul „DigiL@b+” este implementat în perioada octombrie 2022 – decembrie 2023 de către Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) în parteneriat cu Blocul Național...

10 milioane de produse vândute și peste 55.000 de clienți în București și Ilfov într-un an de activitate

Lansat în 2021 cu o investiție de peste 5 milioane de euro în tehnologie, operațiuni și depozit propriu frigorific, Freshful a atras într-un an...

Ambasador CSR, echipa Groupama sprijină comunitățile locale

Pentru a avea o contribuție cât mai relevantă la nivelul comunităților și pentru a încuraja voluntariatul, Groupama, liderul pieței de asigurări din România, implementează...