19.5 C
București
miercuri, 30 aprilie, 2025

EXCLUSIV / De azi, 3 Decembrie 2019, CFR trebuie să-și despăgubească pasagerii pentru marile întârzieri! Transportatorii feroviari de călători riscă falimentul în fiecare minut

Dată:

Începând din 3 Decembrie 2019, CFR trebuie să le plătească pasagerilor, obligatoriu, despăgubiri la întârzierea trenurilor, lucru care a fost stabilit în urmă cu mai bine de 10 ani la nivelul UE. În fapt, măsura  despăgubirii călătorilor pentru întârzierea trenurilor din România trebuia adoptată – potrivit mai vechilor reglementări europene – începând din 3 decembrie 2009, dar România a obținut o derogare de cinci ani, până pe 3 decembrie 2014 și apoi, in extremis, a mai obținut încă una de cinci ani, până pe 3 Decembrie 2019. Ceea ce înseamnă că, de azi, dacă un tren cu călători întârzie peste anumite praguri, pasagerii săi trebuie să fie despăgubiți! Și că, de fapt, nu mai ține cu „CFR vă cere scuze”!

REVISTA PATRONATELOR vă arată, în exclusivitate, care sunt drepturile Dumneavoastră în calitate de călători europeni pe trenurile întârziate din România, drepturi care vă sunt recunoscute abia de azi, 3 Decembrie 2019.

Încă din 2007, în Uniunea Europeană călătorii din Europa civilizată primesc despăgubiri dacă trenurile întârzie peste anumite praguri.
Începând din 3 Decembrie 2019, și românii – recunoscuți abia de-acum, după mai bine de 10-12 ani (!) ca pasageri europeni, civilizați – pot primi următoarele facilități:
– 25% din preţul biletului dacă trenurile întârzie între 60 şi 119 minute
– 50% pentru întârzieri de peste 120 de minute
– 100% plus cazarea pe o noapte la un hotel de trei stele – cameră single – dacă întârzierea trenului a provocat pierderea ultimei legături feroviare din acea zi.

Cum sunt despăgubite întârzierile feroviare în UE

Călătorii de pe căile ferate din Uniunea Europeană (UE) îşi pot deconta 25% până la 100% din preţul biletului, dacă trenurile întârzie şi dacă, astfel, li se creează pagube pasagerilor.

Este vorba de o prevedere dintr-un Regulament al Comisiei Europene potrivit căreia călătorii europeni trebuie despăgubiţi dacă trenurile întârzie mai mult de 60 de minute. Ei bine, exact despre această prevedere vorbim aici: Până azi, acel Regulament nu putea fi invocat în România; de azi, acest Regulament intră în aplicare și în România!

În țara noastră, aceste facilităţi au fost acordate, până la data de 3 Decembrie 2019, numai călătorilor din trenurile internaţionale, pentru cei din trenurile naţionale existând o derogare… Derogare care a expirat exact azi!

Data de 3 Decembrie 2019, termen imposibil de depășit

S-a spus de nenumărate ori că în România, dacă s-ar aplica ad literam acea prevedere, CFR Călători ar da faliment în câteva ore, acesta fiind și argumentul în baza căruia guvernele de la Bucureşti au obţinut, în anii trecuți, derogări de la aplicarea respectivului Regulament european.

Dar treaba asta se tot spune și iar se spune de vreo 10 (zece) ani, numai că între timp nu s-a făcut nimic (da chiar nimic!) pentru o eventuală reabilitare a traficului feroviar.
De fapt, toți mai-micii și mai-marii din CFR s-au mulțumit cu ideea că până la 3 Decembrie 2019 „mai e destulă vreme”… Iată că a venit ZIUA GHILOTINEI, ziua de 3 Decembrie 2019!
După ani și ani de derogări (minimum zece la număr), după ce nimeni n-a abordat cu seriozitate acest termen, este de așteptat ca respectiva ghilotină să cadă pe CFR fără menajamente. Astăzi este, cum spun fotbaliștii, „Ziua Meciului”!!

Răspunsuri evazive pentru REVISTA PATRONATELOR

La instalarea noului Guvern (Cabinetul Orban), noul ministru al Transporturilor – Lucian Bode – a avut amabilitatea de a discuta deschis cu presa despre diversele probleme din sectorul transporturi&infrastructură.
Întrebarea noastră, de la REVISTA PATRONATELOR, în conferința de presă „inaugurală”, a fost una și foarte clară: „Cum veți gestiona lucrurile cu termenul 3 Decembrie 2019 pentru CFR?”

Răspunsul noului ministru a venit prompt, dar și evaziv: „Cunoaștem acest termen, l-am analizat și se află în atenția noastră; acum nu vă putem răspunde concret, dar fiți sigur că până la data respectivă vom formula o poziție a Ministerului Transporturilor”. (Ca și cum REVISTA PATRONATELOR, și nu o întreagă rețea feroviară, trebuia să-și pregătească replica la această provocare…)

Nu-i nimic, trece și ziua asta, doar că avem următoarele atenționări ferme la adresa mai-micilor și mai-marilor din CFR:
1. Să nu cumva să îndrăzniți să aruncați eventualele costuri generate de aceste probleme, de la nivelul CFR (Călători sau „Infrastructură”), pe spatele tuturor contribuabililor la bugetul statului!
2. Să înlocuiți imediat expresia din difuzoare „CFR vă cere scuze pentru eventualele neplăceri cauzate de întârzierea trenurilor” cu expresia „CFR vă așteaptă la caserii pentru a vă plăti despăgubirile ce vi se cuvin din cauza întîrzierilor”!

Da, stimați pasageri de pe trenuri! De azi e gata cu „scuzele” CFR. Din data de 3 Decembrie 2019, întârzierile se despăgubesc!

Așa cum de câțiva ani buni întârzierile de avioane se despăgubesc, și așa cum de aproape 10 ani întârzierile de trenuri din țările civilizate ale Uniunii Europene se despăgubesc, tot așa și întârzierile de trenuri din România se despăgubesc! ÎNCEPÂND DE AZI!!

Vom reveni

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.