16.1 C
București
sâmbătă, 15 martie, 2025

EXCLUSIV / Indicele RP al Mediului de Afaceri, calculat de REVISTA PATRONATELOR, a scăzut în luna mai pe fondul decelerărilor din industrie și construcții

Dată:

Indicele RP al Mediului de Afaceri – calculat exclusiv de REVISTA PATRONATELOR pe baza evoluției vânzărilor din comerț, servicii, industrie și construcții – a scăzut în luna mai 2019 la valoarea +11,73%, după ce în aprilie urcase la cota +13,33%.

În luna mai 2019, potrivit datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS), afacerile au evoluat, față de aceeași lună din 2018, seria brută, în felul următor:
– în comerțul cu amănuntul au crescut cu 7,2%
– în comerțul angro (cu ridicata) au crescut cu 4,6%
– în industrie au crescut cu 7,6%
– în domeniul serviciilor pentru populație au crescut cu 15,2%
– în comerțul auto au crescut cu 9,7%
– în domeniul serviciilor profesionale au crescut cu 12,3%
– în construcții au crescut cu 25,5%.
Media generală a acestor evoluții – Indicele RP al Mediului de Afaceri – a fost, astfel, de +11,73%.

În ianuarie 2019, valoarea Indicelui RP (calculat ca medie a evoluțiilor față de aceeași lună din 2018, seria brută) a fost de +7,93%, apoi în februarie a crescut la +11,80%, în martie a scăzut la 11,47%, pentru ca în aprilie să crească la 13,33% și în mai să scadă la 11,73%.

În trimestrul I 2019, valoarea Indicelui RP a fost de +10,7%, pe fondul unei creșteri economice (PIB) de 5%.
Valoarea Indicelui RP pe luna iunie, dar și pe semestrul I 2019, o vom afla în august, când vor fi raportate evoluțiile componentelor sale (afacerile din comerț, industrie, servicii și construcții) din luna VI-a și din prima jumătate a acestui an.

De ce a scăzut valoarea Indicelui RP

Față de luna aprilie, când Indicele RP a fost de 13,33%, valoarea din luna mai este ușor mai scăzută pentru că în câteva sectoare relevante am avut o decelerare a creșterii afacerilor.

Decelerări importante ale creșterii afacerilor au avut loc – în luna mai față de aprilie – în construcții (de la +33,4% la +25,5%), în serviciile profesionale (de la +16,1% la +12,3%) și în comerțul angro (de la +7,3% la +4,6%). În industrie, creșterea afacerilor a decelerat de la +9,7% la +7,6%.

Accelerări ale creșterii afacerilor s-au remarcat în comerțul auto (de la +5,5% în aprilie la +9,7% în mai), în serviciile pentru populație (de la +14,2% la +15,2%) și în comerțul cu amănuntul (de la +7,1% la +7,2%).

Ce este Indicele RP al Mediului de Afaceri

INS raportează separat evoluția cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, comerțul angro, comerțul auto, industrie, servicii pentru populație, servicii profesionale și construcții – volumul lucrărilor.

Puse cap la cap și apoi ierarhizate în ordine descrescătoare, rezultă un clasament cu 87 de ramuri și subramuri, iar media generală a tuturor acestor evoluții este Indicele RP al Medilui de Afaceri.

Începând din iunie 2019, REVISTA PATRONATELOR prezintă în exclusivitate acest indice lunar, în jurul datei de 20 a fiecărei luni. Iar atunci când vor fi raportate datele sintetice – la trimestru, semestru, 9 luni sau an – vom prezenta evoluția Indicelui RP și în raport cu evoluția PIB.
Astfel că în luna august vom prezenta și Indicele RP pe luna iunie, dar și Indicele RP pe semestrul I 2019, acesta din urmă în raport cu creșterea economică din prima jumătate a anului 2019.

Vedeți AICI cum au mers Indicele RP și economia României în anii 2007-2018 și în primul trimestru din 2019

Așteptăm comentarii și sugestii!

Așteptăm comentariile și sugestiile Dumneavoastră pe tema Indicelui RP al Mediului de Afaceri, calculat exclusiv de REVISTA PATRONATELOR.

Transmiteți-ne mesaje pentru rubrica Poșta Redacției – platforma pe care ne dorim să dezvoltăm un dialog deschis, interesant, cald și constructiv, despre mersul afacerilor, al economiei și societății românești!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.