Asociația Furnizorilor de Servicii de Internet și Comunicații din România – ANISP – a transmis marți, într-un comunicat, o serie de precizări față de acțiunile deschise în instanță de Primăria Municipiului București și de compania Netcity Telecom împotriva Deciziei Președintelui ANCOM nr. 40/2019, decizie prin care se corectau o serie de elemente abuzive existente în contractele de acces la infrastructura municipală subterană de comunicații.
REVISTA PATRONATELOR redă în continuare, integral, comunicatul transmis de ANISP.
„Decizia ANCOM 40/2019 este un act foarte important pentru dezvoltarea sectorului comunicațiilor în București și în țară.
Înainte de adoptarea deciziei ANCOM 40/2019, dezvoltarea rețelelor de comunicații prin fibră optică era frânată de practicarea unor tarife de acces exagerate – de către compania de proiect Netcity Telecom.
Având o poziție monopolistă pe piața accesului la infrastructura subterană și interpretând în folosul propriu anumite prevederi din contractul de concesiune semnat cu Consiliul General al Municipiului București, compania de proiect Netcity Telecom a impus condiții tehnico-economice dure mediului de afaceri, obligat să se conformeze sub amenințarea desființării imediate a rețelelor existente.
Ca urmare, o bună parte dintre operatorii alternativi a dispărut, iar dezvoltarea rețelelor a încetinit. Restrângerea concurenței în orice sector duce la tarife mai mari aplicabile utilizatorilor finali și la servicii de calitate mai slabă.
Chiar și unele direcții declarate a fi prioritare în politicile guvernamentale (digitalizarea României, trecerea la 5G, IoT, telemedicina etc.) sunt puse în pericol prin permiterea apariției unor monopoluri/oligopoluri nereglementate. Pentru a pune în valoare tehnologia 5G, trebuie construite stații de bază dese și având backhaul pe fibră optică. Un cost prohibitiv al instalării fibrei optice anulează avantajele 5G.
Având în vedere rațiuni precum cele de mai sus, Legea 159/2016, care transpune în România o directivă europeană privind reducerea costului instalării rețelelor de comunicații, era strict necesară, iar necesitatea acesteia se manifesta de mulți ani.
Legea 159/2016 la rândul ei a impus ANCOM , prin art. 47. alin. 9, să ia măsuri de reglementare în situații precum cea a proiectului Netcity.
Comunitatea furnizorilor de servicii de comunicații grupați în ANISP consideră că decizia ANCOM 40/2019 este un pas important în direcția corectă, din toate punctele de vedere relevante (din rațiuni de dezvoltare a sectorului strategic al comunicațiilor electronice, din rațiuni economice, sociale, legale).
De asemenea, solicităm Primăriei Municipiului București să nu privească această decizie doar din perspectiva îngustă a scăderii (oricum nu foarte semnificative, dacă va exista) a unei redevențe, să renunțe la acțiunea în instanță demarată împotriva deciziei ANCOM 40/2019, să sprijine dezvoltarea sectorului – care va aduce mult mai multe beneficii locuitorilor municipiului București, atât direct (prin serviciile oferite) cât și indirect (prin taxele si impozitele plătite de companiile care se vor putea dezvolta, odată frânele monopoliste eliminate prin reglementarea ANCOM).
Nu credem că există șanse de reușită în instanță pentru acțiunea PMB, întrucât argumentele invocate împotriva deciziei ANCOM 40/2019 nu se susțin; o renunțare la acțiune înseamnă timp și fonduri câștigate.
Nu în ultimul rând, ANISP își exprimă sprijinul pentru dezvoltarea infrastructurii subterane municipale (Netcity), dar în condițiile respectării legii 159/2016 și a condițiilor legal impuse de arbitrul pieței – ANCOM.
Referințe dosare:
http://portal.just.ro/2/SitePages/dosar.aspx?id_inst=2&id_dosar=200000000370647
http://portal.just.ro/2/SitePages/dosar.aspx?id_inst=2&id_dosar=200000000370650”