Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Urgență prin care va sancționa cu 1.000 până la 5.000 de lei „transportul public, contra cost, de persoane sau de mărfuri cu un autoturism fără a deține pentru acesta autorizație de taxi”.
Față de legislația anterioară (Legea 38/2003 actualizată), proiectul de acum exclude expresia „în mod repetat” referitoare la transporturile neautorizate, ceea ce înseamnă că transportatorii contravenienți vor putea fi sancționați de la prima abatere.
Ce spune Legea 38/2003 actualizată
Articolul 7 din Legea 38/2003 privind transporturile în regim de taxi și de închiriere prevede următoarele:
(1) Transportul în regim de taxi sau transportul în regim de închiriere se execută numai de către transportatori autorizați, care dețin autorizații taxi valabile, în cazul transportului în regim de taxi, sau copii conforme valabile, în cazul transportului în regim de închiriere, eliberate în condițiile prezentei legii, pentru fiecare autovehicul utilizat.
(2) Este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deține pentru acesta, după caz, autorizație taxi valabilă sau copie conformă valabilă, potrivit prevederilor alin. (1).
(3) Este interzis transportul public, contra cost, de mărfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3,5 tone, fără a deține pentru acesta autorizație taxi valabilă, potrivit prevederilor alin. (1) , ori altă autorizație valabilă.
Iar la Articolul 55, Aliniatul 3, legea respectivă prevede sancționarea cu „amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei” pentru o serie de abateri, între care la articolul h) se prevede că amenda este „aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, în mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, fără respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, după caz, ale art. 7 alin. (3)”.
Ce spune proiectul noii Ordonanțe
Una dintre prevederile proiectului de acum prevede că litera h) din lege se modifică astfel încât amenda respectivă este „aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, fără respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, după caz, ale art. 7 alin. (3)”.
Observăm că în proiectul noii Ordonanțe a dispărut expresia „în mod repetat”, ceea ce înseamnă că sancțiunea se poate aplica de la prima abatere constatată.
Motivele inițiatorilor
Proiectul noii Ordonanțe este lansat, potrivit inițiatorilor, având în vedere următoarele situații:
– creşterea activităţilor de transport de persoane în regim de taximetrie cu încălcarea prevederilor legale, cu caracter de fenomen permanent;
– amploarea maximă a imposibilităţii sancţionării faptelor de piraterie în transportul de persoane în regim de taximetrie, întrucât, caracterul repetitiv al faptei contravenţionale este ambiguu şi imposibil de măsurat;
– activitatea de transport de persoane în regim de taximetrie cu încălcarea prevederilor legale determină consecinţe negative asupra strategiilor autorităţilor administraţiei publice locale în privinţa transportului public local, cu impact negativ asupra mediului înconjurător din cauza creşterii poluării;
– impactul negativ asupra mediului concurenţial normal al activităţii operatorilor care sunt autorizaţi să presteze serviciul de taximetrie, având în vedere numărul limitat al autorizaţiilor care se eliberează la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale;
– inaplicabilitatea obligaţiilor prevăzute la art. 7 alin. (2) şi alin. (3) din Legea nr. 38/2003, întrucât agenţii de poliţie nu pot dovedi caracterul repetitiv al faptei;
– imposibilitatea sancţionării persoanelor fizice sau juridice care nu respectă art. 7 alin. (2) şi alin. (3) din Legea nr. 38/2003, ce a determinat perpetuarea efectuării transportului public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deţine pentru acesta, după caz, autorizaţie taxi valabilă sau copie conformă valabilă, conducând la calitatea necorespunzătoare a serviciului de taximetrie şi a creşterii evaziunii fiscale;
– multiplele sesizări ale operatorilor ai serviciului public de taximetrie care îndeplinesc condiţiile legale şi a căror activitate este influenţată negativ de faptele de piraterie prestate în transportul public în regim de taxi şi în regim de închiriere;
– necesitatea stringentă a scăderii evaziunii fiscale generată de practicile ilicite în transportul rutier de persoane în regim de taximetrie.
DOCUMENTE
– Proiectul Ordonanței de modificare a Legii 38, varianta integrală, poate fi descărcat de AICI
– Nota de Fundamentare a proiectului Ordonanței de modificare a Legii 38, varianta integrală, poate fi descărcat de AICI
„Proiectul de act normativ a fost publicat în data de 01.03.2019. Propunerile, sugestiile sau opiniile cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus dezbaterii publice pot fi transmise pe adresa Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Bd. Libertății, nr. 16, Latura Nord, sector 5, București, la adresa de e-mail: transparenta@mdrap.ro”, precizează MDRAP.