5.3 C
București
marți, 19 martie, 2024

„Imperiul Aroganților” sau ce n-au înțeles „Leii” din afacerea Vindem-Ieftin.ro

Dată:

Mă uit foarte rar la emisiunile economice TV și aproape deloc (doar din pură întâmplare) la cele tip entertainment sau reality show. Cum nu știam în ce categorie s-ar încadra „Imperiul Leilor”, nici pe asta n-am remarcat-o în mod special, cu toată agresivitatea promovărilor ei. Numai că, joia trecută, s-a nimerit în studiourile Pro TV o afacere pe care o cunosc de mai mulți ani, contrazicându-mi așteptarea că ar fi vreo făcătură cu actori, cum sunt mai toate „reality”-urile din peisajul producțiilor autohtone. Așa se face că m-am uitat cu destulă (prea multă?) curiozitate la producția respectivă și mă grăbesc să explic de ce mi s-ar părea mai potrivit titlul „Imperiul Aroganților”, de ce n-o să mă mai uit vreodată la episoadele următoare și, mai ales, ce n-au înțeles „Leii” din afacerea Vindem-Ieftin.ro.

Pe scurt, această afacere este una dintre cele mai periculoase pentru retailul clasic cu materiale de construcții, întrucât taie toate verigile inutile de distribuție de la fabrică la șantier, livrând produsele la prețuri cu cel puțin 15% mai mici și excluzând, astfel, o serie întreagă de intermediari care nu fac altceva decât să scumpească marfa.

Tot pe scurt, formatul emisiunii „Imperiul Leilor” presupune pe de-o parte ofertarea unui procentaj din business de către proprietarul concurent (contra unei sume declarate) și, de cealaltă parte, negocierea cu potențialii finanțatori – „Leii” care trebuie convinși să cumpere.

Cosmin Răileanu, proprietarul Casei de Comenzi Vindem-Ieftin.ro, s-a prezentat cu oferta de a lista 10% din afacerea sa contra sumei de 780.000 de euro, în condițiile în care cifra de afaceri se ridică la 4 milioane de euro anual. Explicând cum funcționează businessul, Cosmin Răileanu a demonstrat un potențial de creștere cu 50% pe an a vânzărilor. Le-a mai explicat „Leilor” că se ocupă personal de afacere, pe care a inițiat-o după experiența traversată construindu-și propria casă.

Ce răspunsuri a primit? Iată câteva exemple de frapantă și nemeritată aroganță:
– „Să mă treziți când s-a terminat”
– „Tu ai venit aici să-ți faci reclamă?”
– „Hai, că pierdem timpul cu el”
– „Mă interesează mai mult relația produsului cu consumatorul final. Nu este garantată creșterea”
– „Are o strategie, dar nu știe să o exprime”
– „N-are cum să aibă viitor, te opresc ca și cum vreau să te salvez”
– „Eu o văd ca o parte dintr-o glumă” (…)

Așadar, în fața unui potențial uriaș, „Leii” au ales să ironizeze afacerea. Asta după ce de la un concurent anterior cumpăraseră 25% dintr-un business cu automate de pizza (?!) Sigur că, într-o țară în care consumul și mai ales mâncarea contează cel mai mult, în care vedeta pieței este intermediarul, nu antreprenorul, era oarecum de așteptat ca o afacere durabilă și sănătoasă precum Vindem-Ieftin.ro să fie refuzată.

În România nu încurajăm relația directă producător-consumator, cu atât mai puțin pe cei care facilitează o astfel de relație. Pentru că, nu-i așa?, cine se uită la televizor trebuie convins cu toate mijloacele că intermediarul este stăpân. Nicidecum producătorul, nicidecum facilitatorul. Iar cei care vin în contra acestei teze trebuie ironizați chiar și nemeritat.

În fine, iată în câteva cuvinte ce nu știu „Leii” despre afacerea Vindem-Ieftin.ro:
– realizează echivalentul unui ride sharing în domeniul materialelor de construcții, asigurând totodată consultanța, optimizarea și corectitudinea aprovizionării
– în loc să meargă o mașină de două sau chiar de trei ori cu mărfurile necesare, merge doar una singură, o singură dată, direct la client
– a pornit de la zero într-un moment în care nimeni nu a crezut în ceea ce face și a ajuns la vânzări de 4 milioane de euro pe an, în creștere continuă și accelerată
– câștigurile au fost întotdeauna reinvestite în promovare, în softuri și în echipa de vânzări
– întreprinzătorul redă oamenilor corectitudinea, seriozitatea și condițiile normale de aprovizionare în așa fel încât construcția unei case să nu fie un coșmar
– cu o creștere organică poate ajunge curând la vânzări de 20 de milioane de euro.

Sigur că analiza unei afaceri nu se face doar în câteva minute, dar aroganța cu care a fost tratată spune mai multe despre „Lei” decât despre întreprinzătorul care și-a listat, deschis, oferta.

Observ, astfel, că am greșit enorm în așteptarea mea de a vedea într-o emisiune de tip entertainment discuții serioase despre business, cum ar fi potențialul pieței, analiza domeniului de referință, o negociere strânsă pentru fiecare procent din ofertă, motivația întreprinzătorului, interesul investitorului etc. Am greșit, promit să nu mai fac!

P.S. Îi recomand domnului Cosmin Răileanu să-și urmeze visul chiar dacă va fi greu de găsit un investitor capabil să înțeleagă afacerea, pentru că sunt sigur că va veni ziua în care acești „lei” vor regreta aroganța cu care au tratat-o.

Emisiunea în cauză poate fi urmărită AICI

10 COMENTARII

  1. In primul rand, plecam de la o premiza total gresita: ca „leii” din aceasta emisiune sunt cu adevarat lei. In afara de doi afaceristi din platou, ceilalti 3 (Onetiu si cele doua doamne) sunt niste pisicute plouate, care au ajuns in platou probabil din intamplare, in niciun caz ca sunt ei foarte mari afaceristi. Uitandu-ma putin peste cifrele ‘pisicutelor’, as fi putut sa enumar cel putin 5 prieteni (am spus prieteni, nu cunostinte), care au businessuri cu cifre si profituri mai mari decat ei.
    Insa, atunci cand esti pe acele fotolii, uiti defapt pe ce cifre stai in realitate, si ai impresia ca esti un leu intr-o arena, aplaudat de ‘jdemii de oameni, cand defapt esti o pisicuta privita cu mila. Cati din cei 5 lei erau vizibili inainte de aceasta emisiune, sau daca nu ei, macar businessurile lor? Exact. In afara de cei 2 lei care banuiesc ca si au o forta financiara, ceilalti 3 sunt probabil de umplutura.
    Acestea fiind spuse, atunci cand nu ai bani de investit, si nu stii cum sa scoti camasa curata din situatia asta, te apuci sa ironizezi orice business care vine acolo (vezi Onetiu) sau ‘te retragi’ pentru ca nu vezi nicio perspectiva in acel business, cand realitatea e ca defapt tu nu ai bani de investit.

    • Hai sa explicam și noi practic. Firma vinde materiale de Constructii. Cum ajunge un palet de BCA de la producător direct la consumator? Are cineva idee câte costuri implica ? Cât costa transportul pt un singur palet? De aici trebuie plecat de la bazic judecând pragmatic. E mult mai scump decât dacă pe veriga intra un distribuitor care cumpara o mașina întreaga și duce marfa mai aproape de potențialul client iar mașina cu macara merge km cât mai putini.

  2. Va salut 🙂
    Business-ul este foarte tare, doar ca cifrele sunt cele care nu prea ies:

    CA: 2 772 393 Profit: 43 940, mergand pe aceeasi marja, la 4mil euro, avem profit: aproximativ pe plus 100 k euro. El cere 780 de mii pentru 10% 🙂 Adica, daca tu vrei sa investesti in firma asta, ca sa-ti recuperezi banii si sa faci in plus ( de aceea investim) ar trebui ca business-ul sa produca o cifra de afaceri de 312 milioane de euro. Ia spune, e rentabil??

  3. Mai invatam si noi un pic inainte sa comentam cum isi cheltuie altii banii? Imperiul Leilor este un show, si ca orice show trebuie sa faca ,,scandal,, care se traduce in rating. Asa ca inainte sa-ti da-i cu parerea despre cine-i pisicuta si cine-i leu ar fi fain sa mai pun mana pe o carte sau un curs si sa vezi cine sunt defapt oamenii pe care ii caracterizezi asa de usor. Doamne ajuta

    • @Vio Urda: daca pun mana pe o carte, cu ce imbunatatesc eu situatia celor 3 pisicute din fotolii? Poate nu m-ai inteles corect: uite-te putin peste cifrele afacerilor lor, uite-te putin cata expunere au in piata brandurile lor, apoi ia TOP300, si spune-mi daca din toata lista aia, gasesti macar 290 de milionari mai ‘apti’ pentru functia de Leu.
      Formatul show-ului este tare, foarte bun, insa mi se pare ca au dat-o in bara cu alegerea leilor. Prefer sa aud un „nu investesc” din partea unui antreprenor cu nume greu, decat un „nu investesc, treziti-ma cand terminati”, de la o pisicuta care se chinuie cu afacerea proprie de la o luna la alta.

  4. Cifra de afaceri mare nu inseamna si profit mare sau afacere rentabila. Concurentul respectiv tot un intermediar e, deci nu aduce nimic nou. Ba din contra mi se pare o idee proasta sa ii dau eu lui banii in avans ca pe urma el sa imi trimita marfa peste nu stiu cat timp.

  5. Firma respectiva nu face decât să intervină intre clientul final si furnizori locali , cu mici exceptii unde au obținut contracte de distributie si producătorul asigură transportul mărfii în țară.
    Ei preiau comanda de la clientul final după care contacteaza firme locale din zona clientului. As putea sai sa-i numesc doar niște buni negociatori.

  6. Roata de întoarce Domnule Raileanu,asa cum m.ati ironizat dvs pe mine si m.ati facut sa ma simt ultimul om,cand am venit la interviul pentru angajare,asa v.au tratat si ei! Ati spus ca se vede mediul din care vin (croitorie) nu ati specificat ca doriti un anume tip de angajați sau poate ca tenul meu inchis v.a facut sa gândiți astfel! Aveti grija ca in viata toate faptele noastre se întorc ca un bumerang!

  7. 1.arena leilor=ganditiva ca in jungla lei devoreaza prada,prada moare,leul e satul,………..asa zis lei nostri urmaresc doar profitul personal.
    2.afacerea vindem-ieftin ,da este un concept unic autentic romanesc ,ganditi-va ca acele materiale de constructii ajung direct de la fabrica de productie la omul care construieste,acel om poate fi intr o zona defavorizata,deci il ajuti pe om ,dar ganditi va ca sunt milioanele de oameni ,deci este o afacere de viitor,pentru ca ajuta la dezvoltarea si constructia unor zone ,deci castiga toata lumea ,fabrica ca nu ramane cu materialele pe stoc ,clientul ca i se livreaza materialele la poarta,de aici va rog pe voi dragi internauti sa ganditi,vreti o ROMANIEI FRUMOASA SAU O ROMANIA DEZBINATE DE UNELE CORPORATII SAU oameni de afaceri straini ,si ganditi va ca o casa e ca un cuib ,
    intr o casa se sudeaza o familie , se nasc copii si etc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

VIDEO | O altă dezbatere pe tema crizei din Ucraina

În cadrul unei dezbateri de miercuri seara de la televiziunea Global News, intitulată ”Mai este Ucraina sprijinită de Occident”, moderatorul Calistrat Atudorei a pus...

Globalworth o numește pe Ema Iftimie Managing Director pentru România

Globalworth, cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est (CEE), anunță numirea Emei Iftimie în funcția de Managing Director pentru...

Safetech Innovations raportează o cifră de afaceri de 20,1 milioane de lei la nivel individual și un profit net de 5,9 milioane de lei...

Safetech Innovations (BVB: SAFE), companie românească de securitate cibernetică listată la Bursa de Valori București, cu birouri în București, Londra și Abu Dhabi, raportează,...

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc Vicepreședinte People & Organisation

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc în poziția de Vicepreședinte People & Organisation, în contextul în care...

Mureș City Logistics atinge un grad de ocupare de 100% după semnarea cu gigantul din industria auto EKR

Elektrokontakt România (EKR), subsidiară a ELEKTROKONTAKT GMBH, este noul chiriaș în Mureș City Logistics, cel mai modern proiect industrial din zona Mureș. Această tranzacție...

Mediul privat și reprezentanți ai statului au dezbătut despre viitorul comerțului electronic din România

Miercuri, 18 octombrie 2023, reprezentanți ai Guvernului, lideri și specialiști din industrie au abordat tema impactului pozitiv adus de sectorul de comerț electronic în...