În primele șase luni din 2019, agențiile de turism au raportat Institutului Național de Statistică (INS) o scădere – pe medie – cu 8,9% a cifrei de afaceri și, simultan, sectorul de hoteluri-restaurante a raportat o creștere cu 24,9%. Solicitat să comenteze, pentru REVISTA PATRONATELOR, aceste discrepanțe statistice, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Nicolae Demetriade, ne-a transmis câteva răspunsuri pe care le consemnăm în continuare.
– Cum este posibil ca afacerile agențiilor de turism să scadă atât de mult în semestrul I 2019?
– Deși nu punem în discuție acuratețea statisticilor , realitatea poate fi uneori diferită. ANAT are informații doar despre cele 450 agenții membre, dar mai există încă 900 agenții care nu sunt în asociație, unele dintre ele nu fac raportări. Ministerul Turismului este preocupat de realizarea unui sistem informațional cât mai eficient și în timp real. Atunci vom putea verifica dacă statisticile corespund trendului.
– Cum vă explixați creșterea cu aproape 25% a cifrei de afaceri la sectorul „Hoteluri-restaurante”, în condițiile binecunoscutei crize de personal din domeniu și ale menținerii gradului mediu de ocupare la unitătile de cazare în jurul cifrei de 22%?
– Dacă ar fi crescut și gradul de ocupare, aveam o explicație logică. Vaucherele de vacanță au avut o contribuție importantă. La același grad de ocupare, obținerea unor venituri suplimentare cu 25% nu este posibilă decât din majorarea tarifelor, dar nu s-a întâmplat o astfel de creștere. Concluzia: raportările către INS nu sunt întotdeauna foarte exacte, prin urmare și interpretarea duce la concluzii stranii.
– Cum credeți că s-a creat acest decalaj între afacerile agențiilor de turism (pe minus, cu 9%) pe de-o parte, și afacerile din hoteluri-restaurante (pe plus, cu 25%) de cealaltă parte?
– Discrepanțe pot exista și se pot chiar explica. În primul rând, turiștii nu s-au mai adresat pentru vacanțe prin agențiile de turism. S-au adresat direct la hotel sau au plătit la restaurant cu vauchere de vacanță. În al doilea rând, comerțul online cu servicii de turism a câștigat tot mai mult teren, tendința fiind de creștere a acestui segment. Booking.com, spre exemplu – chiar dacă vinde produse ale agențiilor de turism (cazări în structuri autorizate) afectează venitul agențiilor (cu minim 10-12%, acesta fiind comisionul booking ) care nu se mai regăsește în cifra de afaceri a agenției. Este posibil, de asemenea, ca tot mai multe agenții să raporteze numai comisionul din vânzarea pachetelor turistice, ceea ce diminuează cifra de afaceri a agențiilor.
Citiți, pe această temă, analiza MERSUL AFACERILOR, în care am arătat că în semestrul I 2019
agențiile de turism au raportat scăderi de aproape 9%, iar sectorul de hoteluri-restaurante a avut creșteri de aproape 25%
Nicolae Demetriade, fost şef al Tarom, a fost ales preşedinte al ANAT în februarie 2018, pentru un mandat de doi ani.
Cu o experienţă de aproape 40 de ani în turism, Nicolae Demetriade este fondatorul agenţiei Happy Tour, pe care a vândut-o în 2007 fondului de investiţii spaniol GED. A ocupat diverse funcţii de conducere în cadrul Tarom în perioada 1981-2002, între 2001 şi 2003 fiind CEO al companiei naţionale de transporturi aeriene. A revenit la Tarom ca director executiv şi membru în Consiliul de Administraţie în 2013, pentru câteva luni.
Nicolae Demetriade este al 9-lea preşedinte ANAT, după Alin Burcea (2016-2018, 1990-1993), Aurelian Marin (2015-2016), Lucia Nora Morariu (2013-2015, 2004-2006), Corina Martin (2009-2013), Dragoş Anastasiu (2007-2009), Gheorghe Fodoreanu (2006-2007), Cornel Găină (2000-2004, 1993-1998) și Marcel Bădescu (1998-2000, preşedinte de onoare între 2002 şi 2013).