-2.9 C
București
marți, 18 februarie, 2025

Lemnul de foc se scumpește exact când românii îl cumpără pentru iarnă. Consiliul Concurenței explică de ce

Dată:

Cererea de masă lemnoasă cu destinaţia lemn de foc a fost mai mare decât oferta, în perioada august 2016 – august 2018, ceea ce a condus la creşteri semnificative ale preţurilor şi la disfuncţionalităţi în aprovizionarea populaţiei cu lemn de foc, a constatat Consiliul Concurenței.

Constatarea a venit „în urma derulării unei analize pe piața lemnului de foc din judeţele Braşov, Brăila, Ialomiţa şi Hunedoara”, arată un comunicat transmis luni de Consiliul Concurenței.

Livrările n-au acoperit necesarul

„Deși cantitatea de lemn de foc comercializată la nivelul celor 4 judeţe a crescut de la 163.583 mc la 235.977 mc, respectiv cu 44,25%, aceasta nu a acoperit necesarul și, ca urmare, prețul lemnului de foc a înregistrat o creștere de peste 50%”, se arată în comunicat.

Disfuncţionalităţile în aprovizionarea cu lemn de foc au determinat populaţia să achiziţioneze lemn de lucru mai scump, direct sau prin intermediari, schimbându-i destinaţia în lemn de foc, astfel că industria specifică a fost privată de resursa necesară.

Cu privire la masa lemnoasă recoltată ilegal, „există dificultăţi ca aceasta să fie integrată în industrie, având în vedere obligaţiile în vigoare privind trasabilitatea, fiind mult mai uşor ca aceasta să fie utilizată ca lemn de foc”, a mai transmis Consiliul Concurenței.

Ce prețuri erau în august 2018

Preţul lemnului de foc este influenţat de operaţiunile de tăiere, de prelucrare, de transport, de depozitare, precum și de alte elemente precum specia, gradul de uscare etc.

Potrivit Consiliului Concurenței, la nivelul lunii august 2018, pentru cele 4 județe analizate, prețurile medii pentru lemnul de foc erau următoarele:
– 220 lei/tonă la producătorii de masă lemnoasă
– 300-450 lei/tonă în depozitele comercianţilor
– 600-650 lei/tonă în reţelele de bricolaj.

Dintre cele 4 județe, cel mai mic preț mediu de comercializare a lemnului de foc se înregistrează în judeţul Brăila, judeţ care deţine mici suprafeţe împădurite, dar cei doi producători locali îşi comercializează produsele, cu precădere, direct la locul recoltării lemnului (fasonat la cioată).

În același timp, cel mai mare preț mediu se înregistrează în judeţul Ialomiţa, un judeţ care, de asemenea, deţine suprafeţe împădurite mici, dar unicul producător de masă lemnoasă pentru foc (Direcţia Silvică Ialomiţa) îşi comercializează produsele cu precădere din depozit.

În județele Hunedoara și Brașov, având suprafaţe împădurite mari și medii, își desfășoară activitatea mai mulți producători care comercializează lemnul de foc atât la locul recoltării, cît și la drum auto și din depozite, preţul variând în funcţie de modul în care lemnul este pus în vânzare.

Lemnul de foc, principala sursă de încălzire în România

Lemnul de foc este principala sursă de încălzire în România, numărul gospodăriilor care se utilizează lemnul de foc ca mijloc de încălzire este de 3,415 milioane, reprezentând 45,71%, din totalul gospodăriilor înregistrate la nivel național, conform datelor Institutului Național de Statistică.

În ceea ce privește mediul rural, numărul locuințelor care utilizează lemnul de foc drept mijloc de încălzire este de 2,773 milioane, ceea ce reprezintă 85% din totalul locuințelor înregistrate în mediul rural.

Costuri mari, randamente mici

Consumul de lemn de foc este influențat de dimensiunile locuinței, condiţiile meteorologice, de randamentul instalaţiei de încălzire, precum şi de gradul de izolaţie termică al gospodăriei.

Astfel, randamentul de transformare al lemnului de foc în energie termică pentru sobe uzuale este, în general, foarte scăzut, respectiv între 20% și 40%, în timp ce randamentul de transformare al energiei electrice și a gazului metan în energie termică ajunge la 99%.

Costul pentru obţinerea unei gigacalorii folosind lemnul de foc variază între 200 și 349 de lei, în timp ce costul pentru gaz metan este între 169,3 și 178,7 lei, în situaţia unor instalaţii pentru obţinerea energiei termice utilizate, în general, de către populaţie.

Astfel, lemnul de foc este o materie primă scumpă, utilizată preponderent în sobe ineficiente, poluante, încălzirea locuinţei fiind de obicei parţială, iar confortul termic redus. Astfel că „înlocuirea dispozitivelor de încălzire cu unele mai eficiente ar putea constitui o primă etapă a procesului de diminuare a cantităţii de lemn de foc utilizată pentru încălzire”, apreciază instituția.

Ca urmare, Consiliul Concurenței recomandă „extinderea rețelei de distribuție a gazelor naturale astfel încât să se renunţe treptat la încălzirea cu lemne, ceea ce va conduce la la diminuarea poluării, la economisirea acestei materii prime şi, implicit la reducerea tăierilor ilegale.

Sancțiuni drastice pe piața lemnului de foc

În acest an, Consiliul Concurenței a sancționat trei companii – Forestar SA, Nico Paul SRL și Saniral SRL – cu amenzi totale de 2.315.077 de lei (aprox. 497.866 de euro) pentru trucarea unei licitații derulate de Romsilva prin Direcția Silvică Neamț, stabilind preţurile ofertelor cu care au participat la licitația în plic închis pentru 94 de loturi de lemn fasonat.

De asemenea, Autoritatea de Concurenţă are în derulare o investigaţie privind posibile înţelegeri între companii active pe piaţa prelucrării lemnului în vederea împărţirii pieţei, surselor de aprovizionare, precum şi adjudecării partizilor (volum de lemn destinat comercializării) la un preţ minimal în cadrul licitaţiilor organizate de Direcţiile Silvice Alba şi Hunedoara.

În cadrul acestei investigaţii, Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate la sediile companiilor Holzindustrie Schweighofer SRL, Egger Romania SRL, Kronospan Romania SRL, Kronospan Sebeş SA, Silva Logistic Services SRL, Alredia SRL şi Lacul Codrilor SRL.

Consiliul Concurenţei a finalizat, în 2017, o anchetă sectorială pe piaţa primară a lemului și a elaborat o serie de propuneri şi recomandări pentru îmbunătăţirea concurenţei în acest domeniu, care au şi fost preluate în reglementările din domeniu.

Astfel, autoritatea de concurenţă a recomandat Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva să elimine posibilitatea acoperirii, din alte activităţi, a unor costuri legate de prelucrarea masei lemnoase în instalaţiile proprii.

De asemenea, cu privire la modalitatea de selectare de către Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva, a partizilor care vor fi recoltate tot de către aceasta, Consiliul Concurenţei recomandă că aceasta ar trebui să se realizeze într-un mod nediscreţionar, în baza unei reglementări interne distincte.

Raportul privind pe piata comercializarii masei lemnoase cu destinatia lemn de foc poate fi consultat pe pagina web a instituţiei: www.consiliulconcurentei.ro.

Consiliul Concurenţei este interesat în obţinerea de sugestii și propuneri. Acestea pot fi transmise prin e-mail la adresa dir.teritoriu@consiliulconcurentei.ro sau prin poştă la următoarea adresă: Consiliul Concurenţei, Piaţa Presei Libere nr. 1, Casa Presei, corp D1, sector 1, Bucureşti, cod poştal 013701, Oficiul Poştal nr. 18, timp de 30 de zile.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.