0.8 C
București
miercuri, 29 martie, 2023

Media scumpirilor pe primul trimestru: 2,1%, cel mai mult au crescut prețurile la cartofi și alimente. Inflația anuală a urcat în martie la 4%

Dată:

Rata inflației (media generală a scumpirilor) în perioada decembrie 2018 – martie 2019 a fost de 2,13%, iar rata anuală a fost de 4% în luna martie (față de martie 2018), după ce în februarie fusese de 3,8%, arată datele publicate miercuri de Institutul Național de Statistică – INS.

În perioada decembrie-martie, cel mai mult s-au scumpit alimentele (cu 3% pe medie), în condițiile în care sectorul alimentar este dominat de importuri atrase pe valută, iar cursul valutar a atins cotații maxime istorice în acest interval.

Față de decembrie 2018, în martie 2019 s-au scumpit, în medie, și mărfurile nealimentare, cu 1,75%, iar tarifele pentru servicii au crescut, în medie, cu 1,52%, reiese din datele INS.

În martie 2019, inflația (lunară) a fost de 0,79% față de februarie 2019, cu scumpiri de 0,48% la alimente, creșteri de 0,40 ale tarifelor pentru servicii și majorări de prețuri de 0,58% la mărfurile nealimentare.

Față de martie 2018, în martie 2019 s-au scumpit, în medie, alimentele cu 4,45%, mărfurile nealimentare cu 4,15%, iar tarifele pentru servicii au crescut, în medie, cu 3,18%.

Cartofii și mâncarea din import, în topul scumpirilor

În perioada decembrie-martie, cel mai mult s-au scumpit cartofii, cu 26,33%, urmați de legume și conserve de citrice (10,28%), țigări (4,22%), combustibili (3,8%) și fructe proaspete (3,08%), toate acestea pe fondul puseului valutar din ianuarie.

Reamintim că, la sfârșitul lunii ianuarie și în câteva zile din februarie, euro a atins cote nemaiîntâlnite până atunci (peste 4,76 lei), recordul istoric fiind consemnat la 25 ianuarie: 4,7648 lei/euro.

„Rata medie a preţurilor de consum în ultimele 12 luni (aprilie 2018 – martie 2019) faţă de precedentele 12 luni

(aprilie 2017 – martie 2018), calculată pe baza IPC, este 4,4%. Determinată pe baza IAPC, rata medie este 4,1%”, se arată într-un comunicat al INS.

Cum vor merge prețurile în 2019

„Cele mai recente evaluări relevă perspectiva menținerii ratei anuale a inflației pe orizontul scurt de timp peste limita superioară a intervalului țintei, în condițiile poziționării acesteia pe o traiectorie mai înaltă față de cea mai recentă prognoză pe termen mediu”, arată Banca Națională a României (BNR) în argumentația privind deciziile de politică monetară adoptate de Consiliul de Administrație reunit săptămâna trecută.

Ținta de inflație a BNR este de 2,5%, cu un interval de variație de +/- un punct procentual, respectiv între 1,5% și 3,5%, iar prognoza de inflație este de 3% pentru sfârșitul anului 2019.

În februarie 2019, rata anuală a inflației (media scumpirilor față de februarie 2018) a fost de 3,8%.

În Raportul asupra inflației din februarie 2019, BNR a majorat la 3% prognoza de inflaţie pentru finalul anului 2019 şi a estimat o rată de 3,1% pentru finalul anului 2020.

BNR estima, în noiembrie 2018, o inflaţie de 2,9% pentru finalul anului 2019 şi de 3,2% pentru 2020.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

O altfel de dezbatere în România: o televiziune online prezintă adevăruri neştiute despre conflictul din regiune

Scriitorul Calistrat Atudorei a găzduit sâmbătă seara la ROC TV o dezbatere curajoasă care sparge cenzura din România prezentând lucruri de obicei cenzurate şi...

Dezbatere despre energia şi siguranţa României

Emisiunea-dezbatere, intitulată ”Unde se înclină balanța războiului din Ucraina”, a fost dedicată celor mai arzătoare teme ale momentului: rachetele din Polonia, criza energetică și...

În ciuda contextului economic dificil, industria berii continuă să fie un stimul important pentru economia românească

 Marți, 18 octombrie, a avut loc a X-a ediție a evenimentului anual al industriei berii ”Berea Face Cinste României”, derulat sub titlul "Mai mult...

Lansarea proiectului DigiL@b+

Proiectul „DigiL@b+” este implementat în perioada octombrie 2022 – decembrie 2023 de către Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) în parteneriat cu Blocul Național...

10 milioane de produse vândute și peste 55.000 de clienți în București și Ilfov într-un an de activitate

Lansat în 2021 cu o investiție de peste 5 milioane de euro în tehnologie, operațiuni și depozit propriu frigorific, Freshful a atras într-un an...

Ambasador CSR, echipa Groupama sprijină comunitățile locale

Pentru a avea o contribuție cât mai relevantă la nivelul comunităților și pentru a încuraja voluntariatul, Groupama, liderul pieței de asigurări din România, implementează...