Ierarhizarea în funcție de evoluțiile cifrei de afaceri (vânzărilor) pe semestrul I 2019 din 90 de domenii ale economiei analizate de REVISTA PATRONATELOR relevă creșteri maxime în serviciile și industriile tehnologizate, respectiv scăderi în sectoarele clasice, nemodernizate. Campioni, cu creșteri masive ale vânzărilor, sunt operatorii de transporturi pe apă și distribuitorii de motociclete, piese și accesorii moto-velo, iar codașii – cu scăderi abrupte ale cifrelor de afaceri – sunt proprietarii alimentarelor de cartier.
Institutul Național de Statistică (INS) raportează separat evoluția cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, comerțul angro, industrie, servicii pentru populație, servicii profesionale și construcții – volumul lucrărilor. Puse cap la cap și apoi ierarhizate în ordine descrescătoare, rezultă un clasament cu 90 de ramuri și sub-ramuri, relevând mai multe lucruri interesante pe care REVISTA PATRONATELOR vi le prezintă în continuare.
Creșteri cu peste 20% în 15 domenii, scăderi doar în opt
Din cele 90 de domenii analizate, 15 au avut creșteri ale cifrelor de afaceri de peste 20%, urmate de alte 27 de domenii cu creșteri cuprinse între 10% și 20%, astfel că aproape jumătate din total (42 de domenii) au crescut cu două cifre.
Cu mai puțin de 10% au crescut 40 de domenii, restul de opt sectoare fiind în scădere (din care doar două cu minusuri de peste 10%).
Cine sunt campionii: Serviciile specializate câștigă teren, construcțiile trag furnizorii în sus
Transporturile pe apă, cu o creștere a cifrei de afaceri de 46,1% în semestrul I, și Comerțul cu motociclete (+43,4%) sunt, de departe, domeniile care domină topul.
Urmează un grup de 13 domenii cu creșteri cuprinse între 20% și 40%, cea mai mare fiind consemnată în Construcțiile de clădiri rezidențiale (+39,8%), iar cea mai mică – în Activitățile de coafură și înfrumusețare (+20,2%).
Cu creșteri cuprinse între 10% și 20% s-au remarcat 27 de domenii, dintre care cea mai mare a fost consemnată în Fabricarea altor mijloace de transport (+16,4%), iar cea mai mică – în Fabricarea produselor din cauciuc și mase plastice și Construcțiile inginerești (+10%).
Ce au în comun aceste 42 de domenii? În primul rând, se remarcă principalele sub-ramuri din construcții (atât cele rezidențiale, cât și cele nerezidențiale), acestea trăgând în sus vânzările sectoarelor din care constructorii se aprovizionează cu materiale. Câteva exemple: Fabricarea altor produse din minerale nemetalice, cum sunt cimentul, gresia/faianța sau instalațiile sanitare (+14,6%), Confecțiile metalice (+13,1%), Depozitare & Logistică (+12,5%).
Exemple de creșteri din domeniul serviciilor: Consultanța în management (cel mai probabil, pe fondul instabilității legal/fiscale din această perioadă, care a impulsionat cererea de expertize), Leasingul (pe fondul intensificării cererii de autocare, microbuze, dar și camioane cumpărate, de regulă, în rate), Serviciile IT&C (tot mai multe sectoare din economie apelează la aceste servicii), Arhitectura și ingineria, dar și Comerțul cu mobilă și decorațiuni (pe fondul revirimentului din construcții, mai ales rezidențiale), Tranzacțiile imobilare…
Cine sunt codașii: Alimentarele de cartier, sufocate de hipermarketuri
În subsolul clasamentului se regăsesc opt sectoare în care cifrele de afaceri au scăzut în semestrul I 2019 față de aceeași perioadă din 2018.
Cea mai mare scădere a vânzărilor au consemnat-o alimentarele de cartier, care fac parte din categoria „Comerț cu amănuntul de alimente, băuturi și tutun în magazine specializate” (-19,1%).
Să fie acesta efectul invadării hipermarketurilor, care s-au extins în interiorul orașelor și, mai nou, „atacă” și zonele rurale? Marile centre de retail se înscriu în categoria „Comerț cu amănuntul de alimente în magazine nespecializate”, unde afacerile au crescut – pe medie – cu 6,4%. Și un amănunt important: vânzările marilor retaileri, în termeni nominali, sunt de ordinul miliardelor de lei, astfel că o creștere fie și numai cu câteva procente a acestora arată adevăratele proporții ale evoluției.
Pe minus au mai ieșit sectoare precum Producția cinema, video și TV (-10,5%, locul 2 în topul scăderilor), Activități ale agențiilor turistice (-8,9%, o surpriză totală, având în vedere creșterea de aproape 25% din sectorul Hoteluri-restaurante!), apoi Marochinăria (-5,9%), Industria textilă (-1,5%) sau Prelucrarea lemnului (-0,9%).
Ce au în comun aceste sectoare? La o primă privire ar fi utilizarea cu precădere a mâinii de lucru, valoarea adăugată mică și gradul redus de (re)tehnologizare. Dar mai există și un factor exogen, anume că economia se axează tot mai mult pe consumul din import, producția locală având cerere scăzută, ca și pe terțializare, serviciile având o căutare tot mai accentuată în detrimentul industriei.
Având în vedere toate aceste evoluții, remarcăm că sectoarele care se tehnologizează și cele care se adapteaază cererii accelerate au și cele mai mari creșteri ale afacerilor, în timp ce sectoarele încă dependente de manufactură au intrat într-o scădere – sperăm temporară, având în vedere potențialul de creativitate al celor mai multe dintre ele.
Citiți, pe aceeași temă, analiza recentă a REVISTEI PATRONATELOR – „România, TABLOU DE BORD” – în care am arătat că creșterea economică de 4,7% din semestrul I 2019 se datorează în special accelerației din construcții, fiind însă frânată serios de scăderea producției industriale și a exportului net, pe fondul decelerării avansului din comerț și servicii.
EVOLUȚIA CIFRELOR DE AFACERI în semestrul I 2019*
Domeniu | Evoluție (%) |
Transporturi pe apă | 46.1 |
Comerţ cu motociclete, piese şi accesorii aferente | 43.4 |
Construcții de clădiri nerezidenţiale | 39.0 |
Construcții de clădiri rezidenţiale | 31.8 |
Construcţii noi | 30.3 |
Activităţi juridice, contabilitate, consultanţă în management | 25.8 |
Activităţi de închiriere şi leasing | 25.7 |
Extracţia minereurilor metalifere | 25.6 |
Activităţi de servicii în tehnologia informaţiei | 25.3 |
Hoteluri şi restaurante | 24.9 |
Activităţi de servicii informatice şi în tehnologia informaţiei | 24.0 |
Activităţi de investigaţie şi protecţie | 22.5 |
Tranzacţii imobiliare | 22.5 |
Fabricarea produselor din tutun | 20.8 |
Coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare | 20.2 |
Fabricarea altor mijloace de transport | 16.4 |
Arhitectură, inginerie, testări şi analiză tehnică | 16.4 |
Alte activităţi extractive | 16.2 |
Repararea, întreţinerea şi instalarea maşinilor şi echipamentelor | 16.1 |
Alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice | 16.0 |
Activităţi de servicii anexe extracţiei | 15.5 |
Activităţi de servicii informatice | 15.1 |
Spălarea si curăţarea articolelor textile | 14.8 |
Publicitate şi activităţi de studiere a pieţei | 14.7 |
Fabricarea altor produse din minerale nemetalice | 14.6 |
Comerț cu amănuntul – mobilă, articole de iluminat, aparate electrice | 14.4 |
Comerţ cu ridicata al bunurilor de consum, altele decât cele alimentare | 13.9 |
Confecții metalice | 13.1 |
Tipărirea şi reproducerea pe suporţi a înregistrărilor | 12.9 |
Difuzare şi transmitere de programe | 12.9 |
Depozitare şi activităţi auxiliare pentru transporturi | 12.5 |
Comerț cu amănuntul – textile, îmbrăcăminte | 11.9 |
Întreţinere şi reparaţii clădiri | 11.8 |
Industria metalurgică | 11.8 |
Fabricarea calculatoarelor şi a produselor electronice şi optice | 11.8 |
Comerț cu amănuntul prod. nealimentare în magazine specializate | 11.7 |
Fabricarea de maşini, utilaje şi echipamente | 11.5 |
Extracţia petrolului brut şi a gazelor naturale | 11.1 |
Activităţi de poştă şi de curier | 10.8 |
Comerț cu amănuntul produse farmaceutice | 10.4 |
Fabricarea produselor din cauciuc şi mase plastice | 10.1 |
Construcţii inginereşti | 10.0 |
Transporturi | 9.8 |
Secretariat, birotică | 9.8 |
Comerţ cu ridicata de echipamente informatice şi telecom | 9.8 |
Comerţ cu ridicata nespecializat | 9.8 |
Industria bunurilor intermediare | 9.2 |
Comerţul cu piese şi accesorii pentru autovehicule | 8.6 |
Transporturi terestre şi transporturi prin conducte | 8.6 |
Activităţi de curăţenie | 8.6 |
Comerţ cu ridicata al altor maşini, echipamente şi furnituri | 8.5 |
Comerţ online | 8.0 |
Fabricarea produselor farmaceutice | 7.6 |
Comerţ cu ridicata al produselor agricole brute şi al animalelor vii | 7.4 |
Transporturi aeriene | 6.8 |
Jocuri de noroc şi alte activităţi recreative | 6.6 |
Comerț cu amănuntul – alimente, băuturi şi tutun – magazine nespecializate | 6.4 |
Industria energetică | 6.0 |
Comerţ cu autovehicule | 5.8 |
Comerţ cu ridicata al produselor alimentare | 5.8 |
Fabricarea de mobilă | 5.5 |
Comunicaţii | 5.5 |
Comerţul cu amănuntul al carburanţilor | 5.4 |
Industria bunurilor de capital | 5.3 |
Industria bunurilor de folosinţă îndelungată | 5.1 |
Industria alimentară | 5.0 |
Comerț cu amănuntul prod. nealimentare în magazine nespecializate | 4.9 |
Extracţia cărbunelui superior şi inferior | 4.9 |
Activităţi de editare | 4.7 |
Cocserii, rafinării | 4.5 |
Telecomunicaţii | 4.5 |
Fabricarea substanţelor şi a produselor chimice | 4.0 |
Întreţinerea şi repararea autovehiculelor | 3.7 |
Fabricarea băuturilor | 3.5 |
Fabricarea echipamentelor electrice | 3.5 |
Alte activităţi industriale | 3.2 |
Industria bunurilor de uz curent | 3.2 |
Fabricarea autovehiculelor | 3.1 |
Comerţ cu ridicata specializat al altor produse | 3.1 |
Fabricarea produselor textile | 1.6 |
Fabricarea hârtiei şi a produselor din hârtie | 1.4 |
Reparaţii capitale la clădiri | 0.4 |
Prelucrarea lemnului | -0.9 |
Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte | -1.5 |
Activităţi de servicii privind forţa de muncă | -2.7 |
Activităţi de intermediere în comerţul cu ridicata | -3.3 |
Marochinărie | -5.9 |
Activităţi ale agenţiilor turistice | -8.9 |
Producţie cinema, video, programe TV | -10.5 |
Comerț cu amănuntul – alimente, băuturi şi tutun – magazine specializate | -19.1 |
*) Evoluție față de aceeași perioadă din anul 2018, seria brută
Sursa: Institutul Național de Statistică, date prelucrate de REVISTA PATRONATELOR
În terminologia statisticienilor, cifra de afaceri reprezintă „veniturile totale înregistrate de către întreprindere în perioada de referinţă, provenite atât din activitatea principală, cât şi din activităţile secundare exercitate de aceasta”. Cifra de afaceri nu include TVA şi veniturile din vânzarea sau transferul de mijloace fixe.