25.1 C
București
luni, 17 iunie, 2024

MERSUL AFACERILOR: Campionii vânzărilor din primul semestru sunt navigatorii și magazinele moto-velo, codașii – alimentarele de cartier

Dată:

Ierarhizarea în funcție de evoluțiile cifrei de afaceri (vânzărilor) pe semestrul I 2019 din 90 de domenii ale economiei analizate de REVISTA PATRONATELOR relevă creșteri maxime în serviciile și industriile tehnologizate, respectiv scăderi în sectoarele clasice, nemodernizate. Campioni, cu creșteri masive ale vânzărilor, sunt operatorii de transporturi pe apă și distribuitorii de motociclete, piese și accesorii moto-velo, iar codașii – cu scăderi abrupte ale cifrelor de afaceri – sunt proprietarii alimentarelor de cartier.

Institutul Național de Statistică (INS) raportează separat evoluția cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, comerțul angro, industrie, servicii pentru populație, servicii profesionale și construcții – volumul lucrărilor. Puse cap la cap și apoi ierarhizate în ordine descrescătoare, rezultă un clasament cu 90 de ramuri și sub-ramuri, relevând mai multe lucruri interesante pe care REVISTA PATRONATELOR vi le prezintă în continuare.

Creșteri cu peste 20% în 15 domenii, scăderi doar în opt

Din cele 90 de domenii analizate, 15 au avut creșteri ale cifrelor de afaceri de peste 20%, urmate de alte 27 de domenii cu creșteri cuprinse între 10% și 20%, astfel că aproape jumătate din total (42 de domenii) au crescut cu două cifre.

Cu mai puțin de 10% au crescut 40 de domenii, restul de opt sectoare fiind în scădere (din care doar două cu minusuri de peste 10%).

Cine sunt campionii: Serviciile specializate câștigă teren, construcțiile trag furnizorii în sus

Transporturile pe apă, cu o creștere a cifrei de afaceri de 46,1% în semestrul I, și Comerțul cu motociclete (+43,4%) sunt, de departe, domeniile care domină topul.

Urmează un grup de 13 domenii cu creșteri cuprinse între 20% și 40%, cea mai mare fiind consemnată în Construcțiile de clădiri rezidențiale (+39,8%), iar cea mai mică – în Activitățile de coafură și înfrumusețare (+20,2%).

Cu creșteri cuprinse între 10% și 20% s-au remarcat 27 de domenii, dintre care cea mai mare a fost consemnată în Fabricarea altor mijloace de transport (+16,4%), iar cea mai mică – în Fabricarea produselor din cauciuc și mase plastice și Construcțiile inginerești (+10%).

Ce au în comun aceste 42 de domenii? În primul rând, se remarcă principalele sub-ramuri din construcții (atât cele rezidențiale, cât și cele nerezidențiale), acestea trăgând în sus vânzările sectoarelor din care constructorii se aprovizionează cu materiale. Câteva exemple: Fabricarea altor produse din minerale nemetalice, cum sunt cimentul, gresia/faianța sau instalațiile sanitare (+14,6%), Confecțiile metalice (+13,1%), Depozitare & Logistică (+12,5%).

Exemple de creșteri din domeniul serviciilor: Consultanța în management (cel mai probabil, pe fondul instabilității legal/fiscale din această perioadă, care a impulsionat cererea de expertize), Leasingul (pe fondul intensificării cererii de autocare, microbuze, dar și camioane cumpărate, de regulă, în rate), Serviciile IT&C (tot mai multe sectoare din economie apelează la aceste servicii), Arhitectura și ingineria, dar și Comerțul cu mobilă și decorațiuni (pe fondul revirimentului din construcții, mai ales rezidențiale), Tranzacțiile imobilare…

Cine sunt codașii: Alimentarele de cartier, sufocate de hipermarketuri

În subsolul clasamentului se regăsesc opt sectoare în care cifrele de afaceri au scăzut în semestrul I 2019 față de aceeași perioadă din 2018.

Cea mai mare scădere a vânzărilor au consemnat-o alimentarele de cartier, care fac parte din categoria „Comerț cu amănuntul de alimente, băuturi și tutun în magazine specializate” (-19,1%).
Să fie acesta efectul invadării hipermarketurilor, care s-au extins în interiorul orașelor și, mai nou, „atacă” și zonele rurale? Marile centre de retail se înscriu în categoria „Comerț cu amănuntul de alimente în magazine nespecializate”, unde afacerile au crescut – pe medie – cu 6,4%. Și un amănunt important: vânzările marilor retaileri, în termeni nominali, sunt de ordinul miliardelor de lei, astfel că o creștere fie și numai cu câteva procente a acestora arată adevăratele proporții ale evoluției.

Pe minus au mai ieșit sectoare precum Producția cinema, video și TV (-10,5%, locul 2 în topul scăderilor), Activități ale agențiilor turistice (-8,9%, o surpriză totală, având în vedere creșterea de aproape 25% din sectorul Hoteluri-restaurante!), apoi Marochinăria (-5,9%), Industria textilă (-1,5%) sau Prelucrarea lemnului (-0,9%).

Ce au în comun aceste sectoare? La o primă privire ar fi utilizarea cu precădere a mâinii de lucru, valoarea adăugată mică și gradul redus de (re)tehnologizare. Dar mai există și un factor exogen, anume că economia se axează tot mai mult pe consumul din import, producția locală având cerere scăzută, ca și pe terțializare, serviciile având o căutare tot mai accentuată în detrimentul industriei.

Având în vedere toate aceste evoluții, remarcăm că sectoarele care se tehnologizează și cele care se adapteaază cererii accelerate au și cele mai mari creșteri ale afacerilor, în timp ce sectoarele încă dependente de manufactură au intrat într-o scădere – sperăm temporară, având în vedere potențialul de creativitate al celor mai multe dintre ele.

Citiți, pe aceeași temă, analiza recentă a REVISTEI PATRONATELOR – „România, TABLOU DE BORD” – în care am arătat că creșterea economică de 4,7% din semestrul I 2019 se datorează în special accelerației din construcții, fiind însă frânată serios de scăderea producției industriale și a exportului net, pe fondul decelerării avansului din comerț și servicii.

EVOLUȚIA CIFRELOR DE AFACERI în semestrul I 2019*
Domeniu Evoluție (%)
Transporturi pe apă 46.1
Comerţ cu motociclete, piese şi accesorii aferente 43.4
Construcții de clădiri nerezidenţiale 39.0
Construcții de clădiri rezidenţiale 31.8
Construcţii noi 30.3
Activităţi juridice, contabilitate, consultanţă în management 25.8
Activităţi de închiriere şi leasing 25.7
Extracţia minereurilor metalifere 25.6
Activităţi de servicii în tehnologia informaţiei 25.3
Hoteluri şi restaurante 24.9
Activităţi de servicii informatice şi în tehnologia informaţiei 24.0
Activităţi de investigaţie şi protecţie 22.5
Tranzacţii imobiliare 22.5
Fabricarea produselor din tutun 20.8
Coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare 20.2
Fabricarea altor mijloace de transport 16.4
Arhitectură, inginerie, testări şi analiză tehnică 16.4
Alte activităţi extractive 16.2
Repararea, întreţinerea şi instalarea maşinilor şi echipamentelor 16.1
Alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice 16.0
Activităţi de servicii anexe extracţiei 15.5
Activităţi de servicii informatice 15.1
Spălarea si curăţarea articolelor textile 14.8
Publicitate şi activităţi de studiere a pieţei 14.7
Fabricarea altor produse din minerale nemetalice 14.6
Comerț cu amănuntul – mobilă, articole de iluminat, aparate electrice 14.4
Comerţ cu ridicata al bunurilor de consum, altele decât cele alimentare 13.9
Confecții metalice 13.1
Tipărirea şi reproducerea pe suporţi a înregistrărilor 12.9
Difuzare şi transmitere de programe 12.9
Depozitare şi activităţi auxiliare pentru transporturi 12.5
Comerț cu amănuntul – textile, îmbrăcăminte 11.9
Întreţinere şi reparaţii clădiri 11.8
Industria metalurgică 11.8
Fabricarea calculatoarelor şi a produselor electronice şi optice 11.8
Comerț cu amănuntul prod. nealimentare în magazine specializate 11.7
Fabricarea de maşini, utilaje şi echipamente 11.5
Extracţia petrolului brut şi a gazelor naturale 11.1
Activităţi de poştă şi de curier 10.8
Comerț cu amănuntul produse farmaceutice 10.4
Fabricarea produselor din cauciuc şi mase plastice 10.1
Construcţii inginereşti 10.0
Transporturi 9.8
Secretariat, birotică 9.8
Comerţ cu ridicata de echipamente informatice şi telecom 9.8
Comerţ cu ridicata nespecializat 9.8
Industria bunurilor   intermediare 9.2
Comerţul cu piese şi accesorii pentru autovehicule 8.6
Transporturi terestre şi transporturi prin conducte 8.6
Activităţi de curăţenie 8.6
Comerţ cu ridicata al altor maşini, echipamente şi furnituri 8.5
Comerţ online 8.0
Fabricarea produselor farmaceutice 7.6
Comerţ cu ridicata al produselor  agricole brute şi al animalelor vii 7.4
Transporturi aeriene 6.8
Jocuri de noroc şi alte activităţi recreative 6.6
Comerț cu amănuntul – alimente, băuturi şi tutun – magazine nespecializate 6.4
Industria energetică 6.0
Comerţ cu autovehicule 5.8
Comerţ cu ridicata al produselor alimentare 5.8
Fabricarea de mobilă 5.5
Comunicaţii 5.5
Comerţul cu amănuntul al carburanţilor 5.4
Industria bunurilor de capital 5.3
Industria bunurilor de folosinţă îndelungată 5.1
Industria alimentară 5.0
Comerț cu amănuntul prod. nealimentare în magazine nespecializate 4.9
Extracţia cărbunelui superior şi inferior 4.9
Activităţi de editare 4.7
Cocserii, rafinării 4.5
Telecomunicaţii 4.5
Fabricarea substanţelor şi a produselor chimice 4.0
Întreţinerea şi repararea autovehiculelor 3.7
Fabricarea băuturilor 3.5
Fabricarea echipamentelor  electrice 3.5
Alte activităţi industriale 3.2
Industria bunurilor de uz curent 3.2
Fabricarea autovehiculelor 3.1
Comerţ cu ridicata specializat al altor produse 3.1
Fabricarea produselor textile 1.6
Fabricarea hârtiei şi a produselor din hârtie 1.4
Reparaţii capitale la clădiri 0.4
Prelucrarea lemnului -0.9
Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte -1.5
Activităţi de servicii privind forţa de muncă -2.7
Activităţi de intermediere în comerţul cu ridicata -3.3
Marochinărie -5.9
Activităţi ale agenţiilor turistice -8.9
Producţie cinema, video, programe TV -10.5
Comerț cu amănuntul – alimente, băuturi şi tutun – magazine specializate -19.1

*) Evoluție față de aceeași perioadă din anul 2018, seria brută

Sursa: Institutul Național de Statistică, date prelucrate de REVISTA PATRONATELOR

În terminologia statisticienilor, cifra de afaceri reprezintă „veniturile totale înregistrate de către întreprindere în perioada de referinţă, provenite atât din activitatea principală, cât şi din activităţile secundare exercitate de aceasta”. Cifra de afaceri nu include TVA şi veniturile din vânzarea sau transferul de mijloace fixe.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

VIDEO | O altă dezbatere pe tema crizei din Ucraina

În cadrul unei dezbateri de miercuri seara de la televiziunea Global News, intitulată ”Mai este Ucraina sprijinită de Occident”, moderatorul Calistrat Atudorei a pus...

Globalworth o numește pe Ema Iftimie Managing Director pentru România

Globalworth, cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est (CEE), anunță numirea Emei Iftimie în funcția de Managing Director pentru...

Safetech Innovations raportează o cifră de afaceri de 20,1 milioane de lei la nivel individual și un profit net de 5,9 milioane de lei...

Safetech Innovations (BVB: SAFE), companie românească de securitate cibernetică listată la Bursa de Valori București, cu birouri în București, Londra și Abu Dhabi, raportează,...

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc Vicepreședinte People & Organisation

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc în poziția de Vicepreședinte People & Organisation, în contextul în care...

Mureș City Logistics atinge un grad de ocupare de 100% după semnarea cu gigantul din industria auto EKR

Elektrokontakt România (EKR), subsidiară a ELEKTROKONTAKT GMBH, este noul chiriaș în Mureș City Logistics, cel mai modern proiect industrial din zona Mureș. Această tranzacție...

Mediul privat și reprezentanți ai statului au dezbătut despre viitorul comerțului electronic din România

Miercuri, 18 octombrie 2023, reprezentanți ai Guvernului, lideri și specialiști din industrie au abordat tema impactului pozitiv adus de sectorul de comerț electronic în...