5.4 C
București
marți, 28 martie, 2023

Paradox pe piața muncii: Angajatorii nu găsesc oameni, dar șomajul crește și ocuparea populației scade. Peste 250.000 de români apți de muncă au dispărut din statistici

Dată:

Statisticile oficiale arată că în trimestrul IV 2018 rata șomajului a crescut la 4,1%, iar rata de ocupare a populaţiei în vârstă de muncă (15-64 ani) a fost de 64,5%, în scădere faţă de trimestrul anterior. Toate astea, în condițiile în care angajatorii se plâng de lipsa forței de muncă.

„În trimestrul IV 2018, rata de ocupare a populaţiei în vârstă de 20-64 ani a fost de 69,5%, cu 0,5 puncte procentuale sub ţinta naţională de 70% stabilită în contextul Strategiei Europa 2020”, arată un comunicat transmis vineri de Institutul Național de Statistică – INS.

Unde au dispărut câteva sute de mii de români apți de muncă?

În al patrulea trimestru al anului 2018, populaţia activă a României era de 8,95 milioane de persoane, din care 8,58 milioane erau persoane ocupate şi 368.000 erau şomeri.

Pentru comparație, în trimestrul anterior, populaţia activă a României era de 9,21 milioane de persoane, din care 8,85 milioane erau persoane ocupate şi 357.000 erau şomeri.

Așadar, în a doua jumătate a anului trecut (trimestrele 3-4) populația activă a scăzut cu 260.000 de persoane, populația ocupată a scăzut cu 270.000 de persoane și numărul șomerilor a crescut cu 11.000 de persoane.

Reamintim că patronatele din domeniul construcțiilor estimează necesarul de forță de muncă neacoperit la 600.000 de persoane, iar angajatorii din turism – la 500.000 de persoane, ca să nu mai vorbim de criza de forță de muncă din agricultură și industrie.

Ocuparea populației apte de muncă a scăzut cu 1,7%

Potrivit INS, rata de ocupare a populaţiei în vârstă de muncă (15-64 ani) a fost, în trimestrul IV al anului 2018, de 64,5%, în scǎdere faţă de trimestrul anterior cu 1,7 puncte procentuale.

Gradul de ocupare a fost mai mare la bărbaţi (72,7% faţă de 56,0% la femei) şi la persoanele din mediul urban (65,9% faţă de 62,7% în mediul rural).

Atenție la (ne)ocuparea tinerilor!

Rata de ocupare a tinerilor (15-24 ani) a fost de doar 23,8%. „Pe grupe de vârstǎ, rata şomajului a atins nivelul cel mai ridicat (16,3%) în rândul tinerilor (15-24 ani)”, mai arată datele INS.

Per ansamblu, la nivel național, rata şomajului în trimestrul IV 2018 a fost de 4,1%, în creştere cu 0,2 puncte procentuale față de cea înregistrată în trimestrul anterior.

Pe sexe, ecartul dintre cele două rate ale şomajului a fost de 1,1 puncte procentuale (4,6% la bărbaţi faţă de 3,5% la femei), iar pe medii rezidenţiale, de 1,2 puncte procentuale (4,8% în mediul rural, faţă de 3,6% în mediul urban).

În terminologia statisticienilor, rata de ocupare reprezintă „ponderea populaţiei ocupate din grupa de vârstă x în populaţia totală din aceeaşi grupă de vârstă x”, iar rata şomajului reprezintă „ponderea şomerilor în populaţia activă”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

O altfel de dezbatere în România: o televiziune online prezintă adevăruri neştiute despre conflictul din regiune

Scriitorul Calistrat Atudorei a găzduit sâmbătă seara la ROC TV o dezbatere curajoasă care sparge cenzura din România prezentând lucruri de obicei cenzurate şi...

Dezbatere despre energia şi siguranţa României

Emisiunea-dezbatere, intitulată ”Unde se înclină balanța războiului din Ucraina”, a fost dedicată celor mai arzătoare teme ale momentului: rachetele din Polonia, criza energetică și...

În ciuda contextului economic dificil, industria berii continuă să fie un stimul important pentru economia românească

 Marți, 18 octombrie, a avut loc a X-a ediție a evenimentului anual al industriei berii ”Berea Face Cinste României”, derulat sub titlul "Mai mult...

Lansarea proiectului DigiL@b+

Proiectul „DigiL@b+” este implementat în perioada octombrie 2022 – decembrie 2023 de către Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) în parteneriat cu Blocul Național...

10 milioane de produse vândute și peste 55.000 de clienți în București și Ilfov într-un an de activitate

Lansat în 2021 cu o investiție de peste 5 milioane de euro în tehnologie, operațiuni și depozit propriu frigorific, Freshful a atras într-un an...

Ambasador CSR, echipa Groupama sprijină comunitățile locale

Pentru a avea o contribuție cât mai relevantă la nivelul comunităților și pentru a încuraja voluntariatul, Groupama, liderul pieței de asigurări din România, implementează...