„O viață sănătoasă” este unul dintre cele trei mesaje pe care România le va propune la târgul internațional ANUGA 2019, care va avea loc în Köln, Germania, în perioada 5-9 octombrie 2019 în cadrul complexului expozițional Koelnmesse. Participarea României este organizată de Ministerul Mediului de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, împreună cu patronatele de ramură – Romalimenta și Asociația pentru Promovarea Alimentului Românesc, APAR.
„ANUGA reprezintă cel mai important eveniment mondial al sectorului agroalimentar din acest an. România va fi reprezentată de 74 de producători din domeniul industriei agroalimentare care vor expune pe o suprafață de peste 925 mp în secțiunile specializate Meat, Fine Food, Bread & Bakery și Organic”, arată un comunicat al APAR.
Cine sunt reprezentanții României
Producătorii români vor prezenta oferta de carne și preparate din carne, produse de morărit, panificație și patiserie, produse lactate, dulciuri, conserve legume/fructe, produse bio, sucuri naturale, bere etc.
Dintre brandurile expuse vor face parte Coco Rico, Agrisol, Senapan, Albrau, Râureni, La Provincia, Betty Ice, Cristim, Boromir, Kosarom, Pambac, De la Fermă, Doripesco, Agricola Bacău, Pirifan, Romaqua, Toneli, Moldovan, Accasa, Orlando, Scandia Sibiu, Five Continent, Zimbria.
Conceptul de pavilion național utilizat la realizarea standurilor României va adopta stilul „open-space”, asigurând în același timp și elementele de intimitatea necesare fiecărei companii pentru a-și putea prezenta gama de produse potențialilor parteneri externi.
Logo-ul sectorial promovat pentru exporturile de alimente – vezi imaginea de mai jos – este cel lansat la SIAL Paris 2018.

Participarea românească, finanțată prin Programul de Promovare a Exporturilor
Evenimentul ANUGA Köln reprezintă ultima din cele 5 acțiuni de promovare ale sectorului alimentar finanțate de la bugetul de stat prin Programul pentru Promovarea Exporturilor 2019: Biofach Nürenberg, Gulfood Dubai, IFE Londra, SIAL Shanghai și ANUGA Köln.
Ministerul Mediului de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, împreună cu patronatele de ramură Romalimenta și APAR, a făcut posibilă participarea firmelor românești la aceste manifestările expoziționale, finanțate prin Programul pentru Promovarea Exporturilor – PPE.
Prima participare a României la ANUGA a fost în anul 2007, cu un număr de 20 firme pe o suprafață de 200 mp, după care a urmat anul 2009 cu 17 firme expunând într-un spațiu de 250 mp, iar la ANUGA 2011 România a fost prezentă cu 31 de firme în 5 pavilioane specializate cu o suprafață totală de 436 mp.
Comerțul exterior alimentar al României: Potențial uriaș, realități rușinoase
În ciuda marelui său potențial, sectorul alimentar din România are cel mai mare deficit comercial din regiune și contribuie cel mai mult la inflația din România.
„Conform datelor INS, în 2018 România a importat produse agroalimentare de 4,7 miliarde de euro, în creștere cu 5% față de 2017, iar deficitul comercial sectorial a ajuns la 2,97 miliarde de euro, în condițiile în care exporturile cresc mai lent”, menționează APAR.
„Sectorul care are cel mai mare potențial de export nu reușește să iasă pe piețele externe, acolo unde producătorii români se lovesc de reticența lanțurilor moderne de retail, dar și de competiția cu mari grupuri străine care nu lasă prea mult loc intrării pe piață a unor jucători din Europa de Est”.
„Dacă deficitul în comerțul alimentar stă să spargă pragul de 3 miliarde euro, comerțul exterior cu cereale România a avut în 2018 un excedent de 1,7 miliarde de euro, cu exporturi relativ constante în ultimii ani și cu o scădere de 4% a importurilor”.
„Capcana exportului de materie primă, neprelucrată, și a importurilor de produse finite se strânge astfel din ce în ce mai puternic în jurul industriei alimentare locale. Datele INS arată că cerealele sunt a doua categorie cu excedent comercial după mașini, în timp ce produsele alimentare sunt a patra cu deficit”, a mai comunicat APAR.
Despre APAR
Asociația pentru Promovarea Alimentului Românesc – APAR – reunește 124 de producători autentici din sectorul agroalimentar național și își propune ca, prin acțiunile întreprinse, să realizeze din alimentul românesc nu numai un motiv de mândrie națională, ci și un motor al dezvoltării economiei românești.