Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații – ANCOM – readuce în atenția utilizatorilor care călătoresc în străinătate faptul că au dreptul să beneficieze de un plafon la utilizarea serviciului de internet mobil în roaming.
„Operatorii au obligația să restricționeze accesul la serviciile de internet mobil în roaming atunci când costul suplimentar înregistrat ca urmare a utilizării acestui serviciu ajunge la 50 de euro/lună, fără TVA. Această restricție intervine dacă utilizatorii nu au optat explicit pentru un alt plafon din ofertele comerciale ale furnizorilor sau dacă nu au renunțat în mod expres la aplicarea plafonului implicit”, arată un comunicat transmis vineri de ANCOM.
Cum se aplică plafonul
Operatorii au obligația să avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când consumul cumulat de date (MB/GB) în roaming internațional a atins 80% din plafonul stabilit (de exemplu, când se înregistrează un cost suplimentar de 40 de euro, fără TVA, în cazul stabilirii unui plafon de 50 de euro), precum și atunci când plafonul a fost atins.
„În cadrul acestor notificări, furnizorii trebuie să indice și procedura pe care trebuie să o urmeze utilizatorii pentru a solicita continuarea/reluarea furnizării serviciului de acces la internet în roaming”, precizează autoritatea de reglementare.
După ce furnizorul a transmis a doua notificare, acesta are obligația să sisteze imediat furnizarea și facturarea internetului în roaming internațional, dacă utilizatorii nu și-au transmis acordul expres pentru continuarea sau reluarea prestării acestui serviciu.
De regulă, operatorii transmit aceste notificări prin SMS, iar dacă utilizatorii doresc să folosească în continuare serviciul de internet în roaming trebuie să răspundă prin transmiterea unui SMS cu textul „DA”.
Unde se aplică plafonul
Regulile privind stabilirea plafoanelor pentru utilizarea serviciului de internet în roaming se aplică atât în statele din Uniunea Europeană (UE), cât și în afara UE, cu condiția ca, în afara UE, operatorul rețelei din țara vizitată să permită furnizorului de roaming să monitorizeze în timp real utilizarea serviciilor de către clientul său.
De asemenea, „dacă aplicarea plafonului nu este posibilă din punct de vedere tehnic, utilizatorii trebuie să fie avertizați în prealabil”, precizează ANCOM.
Costuri ridicate în afara UE și SEE
În statele membre UE și ale Spațiului Economic European (SEE), utilizatorii pot folosi resursele naționale incluse în planurile tarifare și în roaming, ceea ce face mai puțin probabilă înregistrarea involuntară a unui cost suplimentar în valoare de 50 de euro.
„Costurile provenite din utilizarea serviciilor de internet în roaming în țări din afara SEE (de exemplu, Turcia) sunt de regulă ridicate, plafonul financiar implicit putând fi atins imediat după conectarea la rețeaua vizitată, în cadrul unei singure sesiuni”, se mai arată în comunicat.
Când își exprimă acordul pentru continuarea sau reluarea furnizării serviciilor după ce au fost avertizați de furnizor că au atins plafonul, utilizatorii își asumă realizarea unui cost mai mare decât valoarea acestuia, plafonul financiar obligatoriu fiind dezactivat pentru respectiva lună de facturare.
Atenție la internetul în roaming în zonele de graniță dintre țările UE și non-UE!
În zonele de graniță este posibilă conectarea automată la o rețea dintr-un stat vecin, chiar dacă utilizatorii nu se află efectiv pe teritoriul acelui stat.
De exemplu, un utilizator care este în Italia, la granița cu Elveția, se poate conecta automat la o rețea din Elveția.
În acest caz, va primi un mesaj informativ cu tarifele aplicabile serviciilor de roaming din Elveția și va trebui să aibă în vedere că, fiind conectat la o rețea din afara UE, tarifele sunt mai mari, deci este posibil să atingă mai repede plafonul financiar de 50 de euro, fără TVA.
Mai multe informaţii privind utilizarea şi costurile serviciului de roaming sunt disponibile pe pagina de internet a ANCOM (click pe sigla de la sfârșitul articolului).
Reclamații? Apelați ANCOM
Dacă nu au primit mesajele de informare de la furnizor, în condițiile în care aveau plafonul de roaming activat, sau acesta nu a sistat furnizarea internetului în roaming după atingerea plafonului, deși nu și-au exprimat acordul pentru continuarea furnizării serviciului, utilizatorii se pot adresa ANCOM.
Secţiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii.
Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming.
„În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet”, a mai transmis reglementatorul pieței de comunicații.
Despre ANCOM
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii din România, prin promovarea concurenţei pe piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea investiţiilor eficiente în infrastructură şi a inovaţiei.