2.6 C
București
miercuri, 29 martie, 2023

Poziția Mastercard privind adoptarea normelor metodologice pentru implementarea legii cash-back

Dată:

Ca urmare a adoptării de către Guvern și a publicării vineri, 5 ianuarie 2018, în Monitorul Oficial a normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, cunoscută drept „Legea cash-back”, Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România, face următoarele precizări:

Mastercard a fost încă de la început și este, în continuare, un susținător al legii cash-back, motiv pentru care salută adoptarea normelor metodologice pentru aplicarea ei. Pentru ca procesul implementării să fie unul cât mai eficient și mai rapid, Mastercard a oferit instituțiilor bancare o derogare până la sfârșitul anului 2016 de la plata costurilor aferente serviciului cash-back prin care populaţia să ridice bani de la comercianţi prin intermediul POS-urilor.

Potrivit legii în vigoare, nu există niciun cost asociat comercianților pentru implementarea POS-urilor și a serviciului de cash-back. Costurile pentru achiziționarea POS-urilor sunt suportate de instituțiile de plată.

Mastercard a încurajat dezvoltarea rețelei de POS-uri și a venit în sprijinul instituțiilor de plată prin subvenționarea unei părți, până la 50%, din costul aferent achiziționării acestor terminale.

Legea vine în sprijinul persoanelor din mediul rural, contribuind la incluziunea financiară, în contextul diminuării rețelei de bancomate și a prezenței sucursalelor băncilor, conform datelor BNR. Pe de altă parte, în zona rurală are loc deja acordarea de carduri: tichete de masă electronice, subvenții APIA, pensii etc.

Date ale Institutului Național de Statistică și ale Oficiului Național al Registrului Comerțului arată că 56% dintre firmele ce intră sub incidența legii se regăsesc în mediul rural. Doar 17% dintre comercianții din mediul rural au cifre de afaceri anuale de peste 100.000 euro, în timp ce 10% au cifra de afaceri anuală cuprinsă între 50.000 și 100.000 euro pe an. Restul comercianților, circa 73%, se regăsesc în plaja cifrelor de afaceri anuale de sub 50.000 euro.

Prin includerea în scopul legii a unei ponderi semnificative de comercianți cu cifră de afaceri scăzută, se va accentua fiscalizarea în zona rurală. Potrivit unui studiu PwC, România are cea mai mică rată de colectare a TVA – 28% din PIB, iar ponderea economiei gri este de 27,6% – singura țară din UE care ne depășește este Bulgaria.

Potrivit aceluiași studiu, România se află pe ultimul loc în rândul statelor din Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de POS-uri per 1.000 de locuitori și pe penultimul loc la ponderea plăților electronice în totalul plăților. În ceea ce privește numărul de tranzacții cu cardul, acesta este de peste 7 ori sub media europeană.

Legea 70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea legii cash-back stipulează, în mod expres, că instituțiile emitente nu pot aplica instituțiilor acceptatoare comisioane interbancare mai mari de 0,2% din valoarea fiecărei operațiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit, respectiv comisioane interbancare mai mari de 0,3% din valoarea fiecărei operațiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de credit. Stabilirea comisioanelor s-a făcut anterior intrării în vigoare a legii cash-back tocmai pentru a sprijini si încuraja acceptarea plăților cu cardul la comercianți. Băncile acceptatoare încasează de la comercianți pentru fiecare tranzacție un comision, format din marja băncii, comisionul interbancar și costurile cu schema de carduri.

Nivelul de acceptare a plăților cu cardul a explodat datorită legii cash-back – de când a fost publicată legea, în trimestrul IV, 2016, numărul de POS-uri care se instalează într-un trimestru este la același nivel cu numărul celor care se instalau în trei trimestre anterior.

Mastercard va continua să încurajeze inițiativele care vizează extinderea infrastructurii de acceptare a cardurilor, o necesitate a pieței locale, cu impact pozitiv la nivelul întregii economii.

Despre Mastercard
Mastercard, www.mastercard.com, este o companie de tehnologie în industria globală de plăți. Operăm cea mai rapidă rețea de procesare a plăților din lume, oferind un liant între consumatori, instituții financiare, comercianți, autorități și companii din peste 210 țări și teritorii. Produsele și soluțiile Mastercard fac activitățile zilnice de comerț – cum ar fi cumpărăturile, călătoriile, derularea unei afaceri sau managementul finanțelor – mai simple, mai sigure și mai eficiente pentru toată lumea. Urmăriți-ne pe Twitter: participați la discuțiile de pe blogul Beyond the Transaction și înregistrați-vă pentru cele mai noi știri.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

O altfel de dezbatere în România: o televiziune online prezintă adevăruri neştiute despre conflictul din regiune

Scriitorul Calistrat Atudorei a găzduit sâmbătă seara la ROC TV o dezbatere curajoasă care sparge cenzura din România prezentând lucruri de obicei cenzurate şi...

Dezbatere despre energia şi siguranţa României

Emisiunea-dezbatere, intitulată ”Unde se înclină balanța războiului din Ucraina”, a fost dedicată celor mai arzătoare teme ale momentului: rachetele din Polonia, criza energetică și...

În ciuda contextului economic dificil, industria berii continuă să fie un stimul important pentru economia românească

 Marți, 18 octombrie, a avut loc a X-a ediție a evenimentului anual al industriei berii ”Berea Face Cinste României”, derulat sub titlul "Mai mult...

Lansarea proiectului DigiL@b+

Proiectul „DigiL@b+” este implementat în perioada octombrie 2022 – decembrie 2023 de către Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) în parteneriat cu Blocul Național...

10 milioane de produse vândute și peste 55.000 de clienți în București și Ilfov într-un an de activitate

Lansat în 2021 cu o investiție de peste 5 milioane de euro în tehnologie, operațiuni și depozit propriu frigorific, Freshful a atras într-un an...

Ambasador CSR, echipa Groupama sprijină comunitățile locale

Pentru a avea o contribuție cât mai relevantă la nivelul comunităților și pentru a încuraja voluntariatul, Groupama, liderul pieței de asigurări din România, implementează...