Pe fondul suspiciunilor privind calitatea unor produse comercializate pe piața Uniunii Europene, respectiv a existenței unor diferențe între produse prezentate ca fiind identice, în urma verificărilor întreprinse de comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor – ANPC – s-au depistat 18 produse care în România au calitate net inferioară celor din Vest.
„Din 128 de produse supuse verificărilor în statele membre ale Uniunii Europene în cadrul studiului elaborat la nivel european, în România au fost găsite corespondențe pentru un număr de 79”, arată un comunicat al ANPC.
Din cele 79 de produse verificate, apar diferențe la un număr de 18 (22,78%) la care s-au constatat:
a) diferențe privind compoziția (absența unor ingrediente, prezența altor ingrediente/aditivi)
b) diferențe privind proporțiile anumitor ingrediente
c) diferențe privind parametrii rezultați din declarația nutrițională.
Dintre acestea, ANPC exemplifică:
1. Freeway – Orangeade
„În cazul produsului comercializat în Romania şi Bulgaria, procentul de suc de
portocale obținut din concentrat este de 3%, față de țări precum Italia (20%),
Franţa (10%), Olanda (8%), Spania (8%)”.
2. Milka – Whole
Hazelnuts
„Produsul din România prezintă proporţia de alune de 17%, în timp ce în
Germania proporţia de alune este de 20% şi Franţa proporţia de alune este de
22%”.
3. Dr. Oetker Pudding
Powder Chocolate (praf de budincă cu gust de
ciocolată, produs în România de SC Dr. Oetker RO SRL Curtea de Argeș)
„Din compararea valorilor înscrise în Declarația nutrițională pentru acesta a
rezultat că în cazul produsului comercializat pe piața din România și Bulgaria:
procentul de grșsimi totale este de 3,1% și de acizi grași saturați este de
1,9%, fiind valorile cele mai mari din grupa de țări analizată; în cazul unor
țări precum Germania şi Olanda, unde produsul prezenta conţinutul de grăsimi de
1,5% și de acizi graşi saturaţi de 0,9%, iar în Italia produsul prezenta
conţinutul de grăsimi de 1,7% , cu cel de acizi graşi saturaţi de 1,1%”.
4. Danone – Activia
Nature (producător SC Danone PDPA SRL București)
„În raport cu celelalte țări nominalizate în listă, se constată că procentul de
calciu exprimat în % din Valoarea Nutriţională de Referinţă al produsului aflat
pe piața națională este de 121%, fata de 168% în Finlanda şi 148% în Polonia. În
conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr.432/2012, calciul contribuie
la menţinerea sănătăţii sistemului osos, este necesar pentru menţinerea
sănătăţii dinţilor şi contribuie la funcţionarea normală a sistemului muscular.
Produsul aflat la vanzare pe piața din România are un conținut de proteine de
3,5% și 3,6% în Bulgaria, față de țări precum Malta (3,9%), Germania şi
Finlanda (4,9%)”.
5. IGLO – 15 Fish
Finger (produs congelat, preambalat, reprezentat
de batoane de file de pește marin de Alaska, dezosat, pane, preprăjit, producător
– Frozen Fish International Gmbh Germania)
„Produsul comercializat pe piața din România are declarat pe ambalaj un procent
mai mic de file de pește, respectiv 58%, față de Germania şi Olanda unde
procentul de pește declarat este de 65%. În acelaşi timp, la produsul
comercializat în România apa figurează în lista ingredientelor pe poziţia a 3-a
în timp ce în Germania nu este menţionată apa, iar în Olanda apa figurează pe
poziţia a 4-a (ingredientele se indică în proporţia descrescătoare a ponderii
în momentul introducerii în fabricaţie)”.
6-7. Kinder – Pingui
„Produsul din România şi Bulgaria prezintă conţinutul de lapte de 21%, faţă de
24% în cazul produsului comercializat în Germania, Danemarca, Franţa Olanda şi
Finlanda.
Produsul comercializat în România şi Bulgaria prezintă conţinutul de proteine
de 5,3%, faţă de acelaşi produs comercializat
în Germania şi Finlanda care prezintă conţinutul de proteine de 7%.
Produsul comercializat în Germania şi Finlanda prezintă un conţinut de proteine
mai mare cu 32% faţă de produsul comercializat în România şi Bulgaria, produs
care si prin denumire este adresat copiilor”.
8. Knorr Bază pentru mâncăruri Cub de pasăre
„Produsul din România prezintă un conţinut de extract de carne de pasăre de 0,1% în timp ce acelaşi produs comercializat în Franţa, Danemarca şi Cipru prezintă în compoziţie 1% carne de pasăre. Produsul din România conţine 2% grăsime de pasăre în timp de acelaşi produs comercializat în Danemarca şi Malta prezintă 3% grăsime de pasăre”.
9. The Coca-Cola Company, Fanta Orange
„Produsul de pe piața din România prezintă un conținut redus de suc din concentrat de portocale, respectiv de 5%, față de Italia (12%), Franţa (10%) şi Spania (8%).
România este singura țară din listă în care sucul de portocale din concentrat este nominalizat al patrulea în lista de ingrediente (în ordinea descrescătoare a ponderii acestora în produsul finit)”.
10. Nestle – Nestea
Lemon
„Produsul comercializat în România prezintă altă reţetă, în lista
ingredientelor figurând 0,08% extract de ceai, şi utilizează zahăr și fructoză,
produsul din Spania prezentând 0,1% extract de ceai şi utilizează zahăr”.
11. Nestle – Nescafe 3
în 1 (Original)
„Produsul din România prezintă proporţia de cafea instant de 14,5%, faţă de 10%
în Franţa, 9% în Olanda şi 7,9% în Germania şi Spania”.
12. D’arbo – gem de căpşuni
„Produsul din România prezintă valoarea cea mai mică în ceea ce privește conținutul de glucide, respectiv de zaharuri de 37%, față de 55% în Germania şi Finlanda.