25 C
București
vineri, 25 aprilie, 2025

Programul de acțiune pentru IMM-uri la nivel European

Dată:

„Small business act (SBA)”, legea privind întreprinderile mici, este piatra de temelie a actualelor politici europene privind IMM-urile. Actualizat în anul 2011, acesta oferă obiective și îndrumări factorilor de decizie la nivel european și la nivelul statelor membre

Rețeaua de reprezentanți ai IMM-urilor a decis să completeze SBA cu „Programul de acțiune pentru IMM-uri” printr-o analiză a situației actuale și a principalelor provocări pentru IMM-urile europene. Cele mai importante subiecte sunt cele referitorare la digitizare sau economia colaborativă. Astfel, reprezentanții IMM-urilor au venit cu următoarele recomandări:

1. Reglementări mai bune
a. Maximizarea oportunităților disponibile prin REFIT.
b. Promovarea unei mai mari transparențe și parteneriat pentru rețeaua de reprezentanți ai IMM-urilor cu Comitetul de Examinare a Reglementărilor.
c. Identificarea domeniilor împovărătoare pentru IMM-uri și încurajarea amplificării contribuțiilor naționale la consultările Comisiei UE.
d. Stabilirea țintelor de reducere în domeniile deosebit de împovărătoare cu reglementări.
e. Continuarea monitorizării progresului înregistrat în zonele de reducere a birocrației.
f. Susținerea implementării în zonele transfrontaliere a principiului ”Only Once”.

2. Acces la piețe
a. Introducerea principiului „Think Small First” în cadrul acordurilor comerciale din cadrul UE.
b. Crearea mecanismelor instituționale pentru participarea eficace a comunității IMM-urilor la politica comercială europeană.
c. Crearea punctelor de acces unice la informațiile privind regulile și reglementările aplicabile pe piețele externe.
d. Creșterea sinergiilor dintre stakeholderii relevanți la amplificarea internaționalizării IMM-urilor la nivelul UE și al statelor membre.
e. Evaluarea obstacolelor în cadrul utilizării pe scară largă a ”SME Test” și asigurarea de ghiduri de implementare mai bune.
f. Targhetarea programelor finanțate de UE în vederea asigurării pe scară largă de suport pentru IMM-uri.

3. Accesul la finanțare
a. Menținerea Factorului de Susținere al IMM-urilor pentru împrumuturile bancare la nivelul UE și al statelor membre.
b. Transformarea legislației europene privind politica de ajutoare de stat în forme mai puțin restrictive pentru metodele inovatoare de finanțare pentru IMM-uri.
c. Fortificarea instituțiilor de garantare pentru a facilita accesul IMM-urilor la finanțare.
d. Reducerea barierelor de reglementare pentru a stimula finanțarea alternativă la nivelul zonelor transfrontaliere.
e. Înființarea unui Fond de Fonduri pentru finanțarea alternativă a capitalului de risc equity și a datoriilor IMM-urilor.
f. Crearea unui grup de experți în domeniul finanțării alternative pentru a oferi inspirație și îndrumare.
g. Îmbunătățirea și consolidarea activităților Rețelei Europene de Microfinanțare.
h. Creșterea cunștințelor privind impactul activităților de microfinanțare și analizarea nevoii de microfinanțare pentru grupul țintă de IMM-uri avut în vedere.
i. Constituirea de modele de finanțare pe termen lung, stabile și accesibile pentru furnizorii de microfinanțare, punând în aplicare o monitorizare mai atentă a performanțelor acestora, financiare și socio-economice.

4. Antreprenoriat
a. Susținerea înființării unui Centru European pentru Educație Intreprenorială.
b. Crearea unui Grup de Educație Intreprenorială în cadrul rețelei de ambasadori UE, pentru IMM-uri.
c. Înființarea cu un statut juridic oficial de mecanisme de cercetare științifică de înaltă calitate, de instrumente și mijloace de partajare (împărțire) a cunoștințelor privind educația intreprenorială între țările membre UE.
d. Impulsionarea puternică a cooperării transfrontaliere a start-up-urilor de ecosisteme în UE.
e. Asigurarea de finanțări pentru întreprinzătorii aflați în dificultate.
f. Creșterea gradului de conștientizare a importanței transferurilor de întreprinderi și îmbunătățirea diseminării bunelor practici între statele membre.
g. Monitorizarea și revizuirea mediului juridic, administrativ și fiscal pentru transferurile de afaceri între întreprinzători.
h. Încurajarea Eurostat să colecteze date exacte anuale privind situația transferurilor de afaceri în UE.
i. Continuarea monitorizării atente a noilor dezvoltări în zonele în care se dezvoltă economia colaborativă.

5. Abilități și formare profesională
a. Acordarea sprijinului financiar pentru IMM-urile care se implică în educație și formare profesională.
b. Promovarea valorii egale a formării prin școli profesionale și prin educație universitară și creșterea gradului de conștientizare ale beneficiilor muncii.
c. Stabilirea unei metodologii comune pentru o perspectivă pe termen lung a locurilor de muncă și a competențelor în fiecare sector, pentru a anticipa nevoile de instruire și de locuri de muncă ale IMM-urilor.
d. Folosirea Fondului Social European pentru a finanța formarea competențelor digitale pentru IMM-uri.
e. Utilizarea schimbului celor mai bune practici pentru a identifica modalități inovatoare de a furniza și adapta abilități digitale pentru proprietarii de afaceri mai în vârstă.
f. Asigurarea unei finanțări adecvate și ușor accesibile pentru formare în zonele transfrontaliere.
g. Stabilirea unei platforme europene cuprinzătoare privind calificările electronice pentru a sprijini schimbul de informații.
h. Sprijinirea dezvoltării instrumentelor de încredere (sigure) pentru a recunoaște abilitățile și calificarile individuale ale refugiaților.

6. Digitalizarea IMM-urilor
a. Sprijinirea înființării unei infrastructuri de bandă largă.
b. Elaborarea unui cadru internațional de reglementare.
c. Crearea unui ghid pentru începători pentru digitalizarea IMM-urilor.
d. Sprijinirea IMM-urilor în domeniul reglementărilor digitale.
e. Utilizarea rețelei de Ambasadori UE pentru IMM-uri pentru a împărtăși experiențe și a discuta despre elaborarea politicilor.
f. Furnizarea de oportunități de partajare a bunelor practici pentru manageri de proiecte din statele membre, de exemplu, pentru dezvoltatorii de instrumente digitale de învățare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.