21 C
București
vineri, 25 aprilie, 2025

Scandal în turismul mondial: Asociația touroperatorilor europeni, din care face parte și ANAT România, depune plângere anticoncurențială împotriva IATA

Dată:

Asociația Europeană a Agențiilor de Turism și Turoperatorilor (ECTAA) a depus vineri, 24 mai, o plângere împotriva Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA) la autoritatea europeană de concurență, pentru încălcarea articolelor 101 și 102 din Tratatul UE referitoare la regulile de concurență. Acest demers este consecința multor ani de negocieri nereușite cu IATA, pentru a moderniza programul de distribuție și a-l face mai echilibrat, arată un comunicat transmis de Asociația Națională a Agențiilor de Turism – ANAT.

„ANAT, care este membru asociat al ECTAA din 1999 și membru cu drepturi depline de la 1 ianuarie 2007, odată cu  aderarea României la Uniunea Europeană, susține acest demers, în sprijinul celor peste 100 de agenții membre ANAT acreditate IATA, care vând anual circa 1 milion de bilete de avion prin intermediul BSP”, se arată în comunicat.

Distribuția indirectă a biletelor de avion este periculos afectată de abuzul de poziție dominantă a IATA, în timp ce, mai mult ca niciodată, este necesar să se ofere consumatorilor îndrumări pentru a naviga printr-o junglă de oferte complexe de bilete de avion, inclusiv un număr din ce în ce mai mare de servicii auxiliare.
Pawel Niewiadomski, președintele ECTAA

Companiile aeriene, acuzate de „constrângeri contractuale foarte stricte”

Relația comercială dintre agențiile de turism și companiile aeriene a evoluat și nu mai are de-a face cu fosta relație de mandatare.

Companiile aeriene au intrat în concurență directă cu agențiile de turism în ceea ce privește distribuția biletelor de avion, în timp ce sistemele de remunerare clasice, bazate pe comisioane, au fost abandonate. „Totuși, companiile aeriene folosesc, în continuare, constrângeri contractuale foarte stricte, unilaterale și disproporționate în relația cu agenții pentru distribuirea biletelor, prin IATA Passenger Agency Programme (PAP). PAP este încă interpretat în baza principiilor tradiționale ale relației de mandatare. Passenger Sales Agency Agreement, pe care fiecare agent acreditat al IATA trebuie să îl semneze, a fost elaborat acum 40 de ani și nu mai corespunde realității economice”, arată comunicatul ANAT.

ECTAA: Passenger Agency Programme restrânge concurența pe piața biletelor de avion

ECTAA s-a străduit întotdeauna să creeze condiții de concurență echitabile între toate canalele de distribuție, pentru a proteja interesele consumatorilor și ale întreprinderilor.

Toate încercările făcute de ECTAA de a moderniza PAP și de a aduce schimbări semnificative au fost sistematic respinse.

În ceea ce privește PAP, „au fost identificate o serie de aspecte-cheie care, în opinia ECTAA, restrâng concurența pe piața distribuției de bilete de avion.

„Acestea nu pot fi văzute doar ca probleme de sine stătătoare. Mai degrabă, PAP este organizat ca un sistem dominant care restrânge concurența”, menționează ANAT.

Deși PAP are un impact direct și costisitor asupra practicilor comerciale, a situației financiare a agențiilor de turism și a distribuției indirecte în ansamblu, agențiile de turism nu au niciun cuvânt în luarea deciziilor și sunt neputincioase atunci când vine vorba de stabilirea regulilor. Acest lucru se datorează faptului că organul de guvernanță al PAP – IATA Passenger Agency Conference – este compus numai din companii aeriene, care decid unilateral regulile programului.

Ce vor agențiile de turism

Recent au fost aduse modificări majore în program – New Generation ISS.

Printre altele, a fost introdus un plafon pentru vânzările realizate de agenți, care i-a forțat să prefinanțeze vânzările, odată ce a fost atins un anumit prag, precum și să ofere garanții financiare mai mari și mai frecvente.

În consecință, ECTAA solicită Comisiei să înceapă o investigație privind încălcările normelor de concurență cauzate de PAP al IATA și să pună capăt acestor încălcări.

Despre ANAT
ANAT este asociația patronală a agențiilor de turism din România și reprezintă interesele profesionale ale acestora la nivel regional, național și internațional. Asociația are ca membri activi peste 300 de agenții de turism, cele mai importante din țară și ca membri asociați, birouri de promovare a turismului, companii aeriene, de transport, rent-a-car, hoteluri și restaurante, sisteme de rezervări online, firmse de asigurări, instituții de învățământ, fundații/asociații cu activitate în turism.

Despre ECTAA

ECTAA reprezintă aproximativ 70.000 de agenții de turism și operatori de turism din Europa, care oferă consultanță și comercializează servicii de transport, cazare, petrecere a timpului liber și alte servicii turistice, precum și produse combinate destinate clienților de agrement și de afaceri.

Despre IATA
Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) este asociația comercială a companiilor aeriene la nivel mondial, reprezentând circa 290 de companii aeriene sau 82% din traficul aerian total.

Passenger Agency Programme – PAP – a fost creat de IATA, ca sistem global, pentru a facilita distribuirea biletelor de avion între agențiile de turiam (acreditate) și companiile aeriene (IATA) și pentru a reglementa relațiile dintre aceștia, în acest context. Pentru a participa, agențiile de turism trebuie să semneze un acord, Passenger Sales Agent Agreement, care formează baza contractuală a sistemului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.