10.1 C
București
duminică, 20 aprilie, 2025

Scrisoare deschisă a Consiliului Director ANAT către ministrul turismului, Bogdan Trif

Dată:

În continuare, Revista Patronatelor publică, integral, o scrisoare deschisă transmisă de Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România către ministrul turismului, Bogdan Trif.

 

„Stimate domnule ministru al Turismului, Bogdan Trif,

Am așteptat și ascultat cu mare interes conferința de presă de bilanț la șase luni a ministerului pe care îl conduceți. Am sperat că ministerul pe care cu toții l-am dorit, cel al Turismului, ne va face să fim mândri de meseria pe care, cu pasiune, o exercităm.

Rezultatul a fost însă altul: ne-am întristat și ne-am revoltat!

Am crezut că veți ieși public și veți mulțumi sincer celor 2.500 de agenții de turism din România pentru că:

  • În ultimii 28 de ani au trimis milioane de români în concedii memorabile;
  • În tot acest timp au fost alături de turiștii lor zi și noapte atunci când ceva neplăcut s-a întâmplat;
  • Atunci când au apărut crize de tot felul peste tot în lume: natură dezlănțuită, atentate, crize politice, au găsit soluții pentru siguranța turiștilor;
  • Și-au văzut cu maximă seriozitate de treabă și nu au profitat de lipsa de reglementări care să asigure protecția turiștilor, deși statul român era obligat prin directive europene să facă acest lucru;
  • Au existat EXTREM DE PUȚINE cazuri de insolvență în pofida faptului că marja de profit în industrie este cea mai mică din economia românească;
  • Atunci când au fost insolvențe s-au mobilizat exemplar, au demonstrat solidaritatea de breaslă găsind soluții pentru repatrierea turiștilor afectați;
  • Au făcut această muncă cu multă pasiune și atenție pentru nevoile turiștilor lor;
  • De peste 10 ani s-au preocupat permanent de siguranța turiștilor lor propunând constant și perseverent soluții legale pentru ca aceștia să fie protejați, în pofida dezinteresului major al autorităților din România.

Din păcate, dumneavoastră, domnule ministru, ați ales să defăimați generalizat agențiile de turism din România și doar la întrebarea directă a jurnaliștilor v-ați adus aminte să menționați că “majoritatea agențiilor de turism lucrează corect“. Ați ales să comunicați public că agenții de turism sunt “șmecheri“, că încasează bani în avans de la turiști și îi folosesc în alte scopuri, că fură turiștii români și că au profituri mari la care ar mai trebui să renunțe pentru a acoperi costurile garantării serviciilor turistice.

Ați ales să creați așteptări false turiștilor români în sensul în care serviciile turistice vor fi garantate 100%, deși știți foarte bine că majoritatea serviciilor oferite de agențiile de turism nu se încadrează în scopul directivei transpuse recent în legislația românească. Ați ales să comunicați că este treaba noastră, a agențiilor de turism, să găsim soluții de garantare în piață, în contextul în care statul român a abandonat peste noapte fondul de garantare pentru că a înțeles că cerințele formulate de dumneavoastră nu sunt realiste și implementabile.

Ați ales să dezinformați spunând că în toate țările din Europa serviciile sunt garantate 100%, deși știți extrem de bine că nu este așa. Ați ales să dați exemplul Germaniei unde garantarea este limitată la un procentaj redus din cifra de afaceri a firmelor de acolo.

Domnule ministru, în 28 de ani au fost foarte puține insolvențe și într-o proporție covârșitoare nu au fost cazul de “țeapă“, așa cum v-ați exprimat, ci de insolvențe“normale“. Cazul OMNIA TURISM nu a provocat pagube de opt milioane de euro ci, după cum știți foarte bine, suma respectivă se ridică la maximum 2,5 milioane de dolari (vă poate spune asiguratorul). Firma respectivă era activă de 26 de ani pe piață, iar incidentul s-a declanșat prin sinuciderea administratorului și incapacitatea autorităților și a justiției din România de a desemna în regim de urgență un administrator judiciar care să poată vedea exact ce s-a întâmplat. Chiar vă imaginați că cineva dă o “țeapă“ după 26 de ani de activitate în piață și apoi se sinucide???

În toate cazurile de până acum, dincolo de un număr relativ mic de turiști păgubiți (față de care ne cerem noi scuze, ca breaslă) cei mai păgubiți, valoric, au fost tot operatorii din turism care au plătit din buzunar milioane de euro pentru a despăgubi clienții sau a-i face să nici nu simtă incidentul.

Acestora AR TREBUI SĂ LE MULȚUMIȚI și nicidecum să-i defăimați public pe nedrept.

Toate demersurile noastre din ultimii ani de a găsi soluții pentru garantare pachetelor de călătorie au fost ignorate de autorități, iar acum dumneavoastră comunicați public că „agențiile de turism opun rezistentă și se împotrivesc”. Se împotrivesc la ceea ce ele au propus?

Agențiile de turism se împotrivesc MODULUI în care autoritățile, fără niciun studiu de impact, își imaginează că se pot găsi soluții peste noapte la probleme pe care chiar ele le-au ignorat. Se împotrivesc unor soluții aberante de tip “cont fiduciar“ pentru că acestea distrug toate agențiile mici și mijlocii care sunt cronic subfinanțate și necapitalizate suficient pentru că, așa cum ați afirmat corect de această dată, au supraviețuit într-o industrie sălbatică și haotică.

Au făcut-o însă cu fruntea sus în fața a milioane de oameni pe care cu cinste și corectitudine i-au servit!

Stimate domnule ministru, Bogdan Trif, industria agențiilor de turism din România așteaptă SCUZELE DUMNEAVOASTRĂ. Industria așteaptă mulțumiri pentru că s-a comportat corect și s-a menținut curată în pofida lipsei acțiunii statului român timp de 28 de ani. Evident că nu există nicio pădure fără uscăciuni, dar acest lucru nu permite nimănui să o defăimeze la modul general.

Dorim să vă aducem aminte că dincolo de preocuparea noastră comună de a proteja turiștii români, Ministerul Turismului are obligația de a sprijini și nu defăima industria pe care o gestionează.

Cu maximă tristețe,
Nicolae Demetriade, președinte ANAT”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.