Media națională a afacerilor din comerțul cu amănuntul a crescut cu 5,4% în anul 2018, dar a scăzut ușor în decembrie față de noiembrie, arată datele comunicate marți de Institutul Național de Statistică (INS).
În anul 2018, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului auto-moto) a crescut faţă de anul 2017 atât ca serie brută, cu 5,4%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 5,7%.
„În luna decembrie 2018, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut faţă de luna precedentă ca serie brută cu 3,2%, iar ca serie ajustată sezonier a scăzut cu 1%”, arată un comunicat al INS.
Plusuri de peste 6% în retailul alimentar și nealimentar
Creşterea cu 5,4% din 2018 a avut loc „datorită creşterii vânzărilor de produse nealimentare (+6,1%), vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+6,1%) şi comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+3,2%)”, menționează INS.
Pe seria ajustată sezonier, avansul din 2018 a fost consemnat „datorită creşterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+6,5%), vânzărilor de produse nealimentare (+6,4%) şi comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+3,3%).
Scăderi masive la carburanți în decembrie
În luna decembrie 2018 comparativ cu noiembrie, retailul a crescut pe ansamblu cu 3,2% datorită creșterilor din vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+15,4%). „Scăderi au înregistrat comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-9,3%) și vânzările de produse nealimentare (-0,2%)”, precizează INS.
În decembrie 2018 comparativ cu decembrie 2017 însă, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a înregistrat o creştere cu 4% „datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+4,7%), vânzările de produse nealimentare (+4,1%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+2,5%)”, mai arată INS.
În terminologia statisticienilor, cifra de afaceri reprezintă „veniturile totale înregistrate de către întreprindere în perioada de referinţă, provenite atât din activitatea principală, cât şi din activităţile secundare exercitate de aceasta”. Cifra de afaceri „nu include TVA şi veniturile din vânzarea sau transferul de mijloace fixe”.