7.8 C
București
joi, 30 martie, 2023

STUDIU Criza forței de muncă a urcat pe primul loc în topul dificultăților cu care se confruntă firmele mici. Ce arată Carta Albă a IMM-urilor 2019

Dată:

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România – CNIPMMR – a lansat joi, la Hotelul Intercontinental din București, cea de-a 17-a ediție a Cartei Albe a IMM-urilor din România, din care reiese că principalele dificultăți cu care se confruntă firmele sunt criza forței de muncă (pentru prima dată pe locul I în top), birocrația, inflația și concurența neloială.

O sinteză a ediției 2019 Carta Albă a IMM-urilor, prezentată de președintele CNIPMMR, Florin Jianu, arată următoarele:
– În 2019, angajarea, pregătirea şi menţinerea personalului (57,14%), birocraţia (49,19%), inflaţia (47,17%), concurenţa neloială (45,69%), scăderea cererii interne (44,74%), creşterea nivelului cheltuielilor salariale (42,86%), fiscalitatea excesivă (42,32%), instabilitatea relativă a monedei naţionale (38,14%), calitatea slabă a infrastructurii (34,91%) și corupţia (33,96%) sunt principalele dificultăți în activitățile IMM-urilor; în 2018, primele în topul dificultăților fuseseră birocraţia (47,41%), angajarea, pregătirea şi menţinerea personalului (45,97%), fiscalitatea ridicată și concurenţa neloială 40,97%
– 69,54% dintre IMM-uri se vor autofinanța în anul 2019

– 72,64% dintre întreprinzători nu intenţionează să acceseze fondurile structurale în anul 2019
– În 2018, trei din 10 (28,98%) întreprinderi au estimat că evoluţia mediului de afaceri românesc pe întreg anul 2019 va favoriza derularea activităților intreprenoriale.

Suntem la a 17-a ediție a lansării Carta Albă a IMM-urilor, o bună practică de parteneriat public privat, 17 ani în care lucrăm împreună cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat la această lucrare. Foarte multe instituții internaționale preiau datele din Carta Albă pentru a evidenția situația mediului de afaceri românesc. De asemenea, 280 de inițiative legislative și peste 3.600 de propuneri publice au ca bază de plecare rezultatele din Carta Albă. Astfel, marea problemă a mediului de afaceri identificată în anul 2019 este angajarea, pregătirea și menținerea personalului, iar a doua problemă sistemică o reprezintă birocrația, urmată de cea a autofinanțării. Trebuie să luăm măsuri pentru a simplifica sarcina administrativă a întreprinzătorilor. Tema din acest an – PERSPECTIVE – ne evidențiază cum va arăta România, vorbim despre o Românie antreprenorială, profesională în care primează internaționalizarea, educația duală, dialogul constant și digitalizarea mediului public.
Florin Jianu, președintele CNIPMMR

Ce măsuri ar îmbunătăți mediul de afaceri: peste 90% din propuneri nu costă nimic!

Președintele de onoare al CNIPMMR, prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu, a prezentat un set de priorități și propuneri pentru ameliorarea mediului de afaceri, precizând că implementarea celor mai multe (peste 90%) dintre ele „nu ar costa nimic la nivel bugetar”.

„Din sondajele Cartei Albe se desprind 81 priorităţi ale IMM-urilor, direcţii de acţiune pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri și 56 priorităţi, direcţii de acţiune şi măsuri privind dezvoltarea sectorului de IMM-uri. Implementarea lor, în proporție de peste 90%, nu ar costa nimic”, a spus Ovidiu Nicolescu.

Redăm, în continuare, un extras cu principalele măsuri propuse de CNIPMMR:
– Asigurarea unui cadru legal stabil şi predictibil, bazat pe reducerea birocraţiei şi a sarcinii fiscale
– Efectuarea sistematică a testului IMM-urilor pentru noile reglementări juridice care le influenţează activitatea şi performanţele
– Continuarea procesului de simplificare a procedurilor administrative, cu reducerea cu cel puţin 10% a numărului de autorizaţii, avize, licenţe şi permise pentru agenţii economici Reducerea cu minimum 25% a numărului de plăţi fiscale pentru întreprinzători, care în România este cel mai ridicat din UE: de 3,11 ori mai mare decât media UE (România – 39 plăţi/an, media UE27 – 12,5 plăţi/an), de 9,75 ori mai mare decât în Suedia (locul 1: 4 plăţi/an) şi de 1,3 ori mai mare decât în Cipru (locul 26: 30 plăţi/an).

Acestor propuneri li se adaugă un set de măsuri pentru alocarea unei cotei de cel puţin 0,4% din PIB către finanţarea programelor destinate IMM-urilor. De exemplu, operaţionalizarea de fonduri speciale pentru IMM-uri, similare cu cele din UE:
– Fonduri de seed-capital pentru sprijinirea înfiinţării de noi microîntreprinderi de către tineri
– Fonduri de micro-granturi şi micro-credite pentru dezvoltarea meşteşugurilor şi serviciilor în mediul rural
– Fonduri cu capital de risc pentru finanţarea IMM-urilor/startup-urilor inovative şi a proiectelor din industriile de vârf, alimentate cel puţin parţial din fondurile europene şi de la bugetul statului.

Consiliul Național al IMM mai propune:
– Publicarea în mod centralizat şi actualizarea permanentă a informaţiilor privind toate programele şi măsurile de susţinere aplicabile IMM-urilor, inclusiv cele finanţate din fonduri structurale, pentru a asigura IMM-urilor accesul facil la informaţii privind conţinutul, condiţiile, procedurile, termenele şi celelalte aspecte importante privind fiecare măsură în parte
– Punerea în aplicare a Legii nr. 62/2014 de modificare a Legii IMM-urilor şi a strategiei guvernamentale pentru dezvoltarea sectorului IMM-urilor până în 2020
– Aplicarea pe deplin a principiilor „Gândiţi mai întâi la scara mică” și „Reglementaţi mai întâi pentru IMM-uri” în procesul legislativ, de realizare a politicilor şi pentru procedurile administrative
– Aplicarea celor 3 componente ale reglementării inteligente (smart regulation) la nivel naţional, prin: – realizarea sistematică a analizei cost-benficiu pentru IMMuri, a Testului IMM, a evaluărilor ex ante a impactului tuturor noilor reglementări şi ale modificărilor acestora; – consultarea periodică şi sistematică a organizaţiilor reprezentative ale IMM-urilor; – evaluarea periodică a rezultatelor implementării noilor reglementări.

DOCUMENT
Prezentarea unei sinteze a studiului Carta Albă a IMM 2019 și a măsurilor propuse de CNIPMMR poate fi descărcată de AICI

Partenerii evenimentului de lansare a Cartei Albe a IMM-urilor din România, ediția 2019, au fost Banca Comercială Română – BCR, Sodexo, Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri – FNGCIMM, Alpha Bank și Eximbank, partenerul exclusiv al CNIPMMR în domeniul asigurărilor fiind Groupama Asigurări.

La eveniment au participat premierul Viorica Dăncilă, miniștrii Marius Budăi (Muncă) și Eugen Teodorovici (Finanțe), alte oficialități guvernamentale, liderii la vârf ai CNIPMMR și delegații din teritoriu, ca și președinții unor federații și confederații patronale relevante pentru sectorul IMM.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

O altfel de dezbatere în România: o televiziune online prezintă adevăruri neştiute despre conflictul din regiune

Scriitorul Calistrat Atudorei a găzduit sâmbătă seara la ROC TV o dezbatere curajoasă care sparge cenzura din România prezentând lucruri de obicei cenzurate şi...

Dezbatere despre energia şi siguranţa României

Emisiunea-dezbatere, intitulată ”Unde se înclină balanța războiului din Ucraina”, a fost dedicată celor mai arzătoare teme ale momentului: rachetele din Polonia, criza energetică și...

În ciuda contextului economic dificil, industria berii continuă să fie un stimul important pentru economia românească

 Marți, 18 octombrie, a avut loc a X-a ediție a evenimentului anual al industriei berii ”Berea Face Cinste României”, derulat sub titlul "Mai mult...

Lansarea proiectului DigiL@b+

Proiectul „DigiL@b+” este implementat în perioada octombrie 2022 – decembrie 2023 de către Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) în parteneriat cu Blocul Național...

10 milioane de produse vândute și peste 55.000 de clienți în București și Ilfov într-un an de activitate

Lansat în 2021 cu o investiție de peste 5 milioane de euro în tehnologie, operațiuni și depozit propriu frigorific, Freshful a atras într-un an...

Ambasador CSR, echipa Groupama sprijină comunitățile locale

Pentru a avea o contribuție cât mai relevantă la nivelul comunităților și pentru a încuraja voluntariatul, Groupama, liderul pieței de asigurări din România, implementează...