26.8 C
București
vineri, 13 septembrie, 2024

Studiu: De Ziua Femeii – 8 Martie – afacerile cu flori ating maximele anuale. Cine sunt marii jucători ai pieței | INFOGRAFIE

Dată:

Afacerile cu flori înregistrează cea mai intensă perioadă din an în jurul datei de 8 Martie, când peste 10 milioane de românce sărbătoresc Ziua Femeii: vânzările depășesc cota de 20 de milioane de euro, arată un studiu publicat joi de compania de consultanță și cercetare Frames.

„Un calcul simplu arată că florile oferite doamnelor și domnișoarelor de 8 Martie costă peste 20 milioane de euro, dacă luăm în calcul că măcar o treime dintre acestea primesc un buchet care costă, în medie, 30 de lei”, arată autorii studiului.

Trandafirii domină topul preferințelor

Potrivit unui studiu realizat de o companie de profil, citat de Frames, cele mai căutate flori sunt, de 8 Martie, cele specifice primăverii, precum ghioceii, freziile, zambilele, lalelele sau narcisele.

Cele mai apreciate flori de către români sunt însă trandafirii.

Cert este că, pentru firmele din domeniu, vânzările de 8 Martie reprezintă o mare parte din cifra de afaceri la nivelul întregului an.

Piața crește cu peste 15% pe an

Potrivit unui studiu realizat de Frames, afacerile din comerțul cu ridicata al florilor (CAEN 4622) au depășit, în 2017, nivelul de 336 de milioane de lei. Și profitul companiilor din domeniu a crescut semnificativ, la 26,1 milioane de lei în 2017, fiind cu aproape 10 milioane mai mare decât în 2016.

„Pe fondul consolidării puterii de cumpărare și al extinderii ofertei de servicii, piața florilor din România a continuat să crească în 2018, datele preliminare indicând un avans între 15% și 20% față de anul precedent. Iar 2019 a pornit sub auspicii, de asemenea, foarte favorabile, business-ul din acest sector urmând să treacă, cel mai probabil, de nivelul de 350 de milioane de lei”, estimează analiștii Frames.

Marile afaceri se fac în marile orașe

În sectorul comerțului cu ridicata al florilor erau înregistrate, în 2017, 523 de companii.

„Numărul firmelor, în prezent, este aproape dublu față de cel înregistrat în 2010, semn al interesului investitorilor pentru acest sector. De exemplu, dacă în 2010 activau 298 de firme, în 2016 se ajunsese la 498 de companii”, spun analiștii.

Statistica arată că cele mai multe companii activează în București și Ilfov (263), urmate de județele Cluj (52), Iași (49), Argeș (43), Brașov (42), Mureș și Timiș (33) și Sibiu cu 30 de firme specializate în comerțul cu ridicata al florilor și plantelor.

În sectorul afacerilor cu flori activează peste 1.200 de angajați.

Dar, potrivit analiștilor de la Frames, dincolo de datele comunicate la Ministerul Finanțelor și Registrului Comerțului, business-ul din acest domeniu trebuie privit într-o dimensiune mult mai largă.

„Comerțul cu ridicata al florilor acoperă doar o parte din afacerile din acest sector, reprezentând tranzacțiile provenite în principal din importuri. În comerțul cu amănuntul activează, însă, și companii care cultivă/produc flori în țară și pe care le vând în regie proprie. În plus, există în continuare o piață neagră a florilor care se află la un nivel ridicat, atât din prisma volumului vânzărilor, cât și a personalului angajat”, mai arată studiul Frames.

Cine face jocurile în comerțul cu flori

Primii trei jucători din piața de flori din România activează în jurul Capitalei, în concordanță cu vânzările semnificative din această zonă.

Flowers Market Holland SRL (Ilfov) este liderul clasamentului, cu afaceri de 26 de milioane de lei în 2017 și un profit de 1,22 milioane de lei.

Urmează firma bucureșteană Flor de Los Andes SRL, cu un business de 16,8 milioane de lei și un profit de 1,21 milioane de lei și Tria’s Amway SRL (București) cu afaceri de 13,7 milioane de lei și un profit de 1,82 milioane de lei.

În top 10 cei mai importanți comercianți cu ridicata de flori și plante urmează Stânjenel SRL din Brașov, Hortigala SRL din Covasna, B&P Floral Connection (București), Flex for future SRL (Sibiu), TMT Flowers SRL (Neamț), City Garden Distribution SRL (București) și Floria International Wholesale SRL (București), aceste companii înregistrând, împreună, afaceri de 64 de milioane de lei.

Pe ansamblu, 495 dintre cele 523 de companii fac parte din zona microîntreprinderilor, cu business-uri vulnerabile din punct de vedere financiar.

„Chiar dacă media cifrei de afaceri din acest sector a crescut de la 493.000 de lei în 2013 la 645.000 de lei în 2017, iar cea a profitului net a avansat de la 16.500 la 50.100 de lei, aproape jumătate dintre firme (247 companii) prezintă un risc foarte mare și numai 102 companii au un risc investițional scăzut. Această situație este cauzată de lipsa capitalului investițional care le face, pe cele mai multe, vulnerabile în caz de criză, orice blocaj pe lanțul comercial fiind de natură să creeze dificultăți operaționale”, arată analiza Frames.

Statistica arată că firmele din acest sector raportau datorii de peste 200 de milioane de lei, cu o medie de 434.000 de lei în 2017.

Florăriile virtuale, în trend

Potrivit analizei Frames, piața florilor din România se află în plin proces de maturizare și consolidare.

Într-un sector în care transportul și depozitarea sunt esențiale, având în vedere marfa perisabilă, companiile care au investit semnificativ în domeniu au ajuns să controleze mare parte din piață, dovadă rezultatele financiare.

„Pe fondul competiției acerbe, multe dintre companii au înțeles că viitorul îl reprezintă dezvoltarea la nivel de rețea (import/producție-distribuție-comercializare), iar potențialul de investiție în acest sens este foarte ridicat. Dincolo de dezvoltarea rețelelor de florării, un trend tot mai puternic în piață îl reprezintă dezvoltarea serviciilor online”, arată autorii studiului.

Floria, Floridelux sau florirumoase.ro sunt doar câteva dintre cele mai cunoscute exemple de business-uri cu flori pe internet care au investit în platforme de comenzi online și în centre de distribuție la nivel urban.

„A cumpăra flori de pe telefonul mobil reprezintă, în 2019, o opțiune tot mai populară”, mai arată analiza Frames.

INS: Femeile, majoritare în românia

Potrivit datelor centralizate de Institutul Național de Statistică, citate în studiul Frames, din cele 19,644 milioane de persoane care la 1 ianuarie 2017 aveau reşedinţa obişnuită pe teritoriul României pentru cel puţin 12 luni, circa 10,041 milioane erau femei, reprezentând 51,1%.

Dintre acestea, 5,504 milioane locuiau în mediul urban, reprezentând 52,3% din totalul populaţiei urbane. În mediul rural, ponderea populaţiei feminine era de 49,8%.

Statistica mai arată, pe de altă parte, că populaţia feminină este mai „îmbătrânită” decât cea masculină cu 3,3 ani. „Dacă vârsta medie naţională este de 41,7 ani, vârsta medie feminină  este de 43,3 ani, iar vârsta medie masculină de 40 ani”, conchid specialiștii de la Frames.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

VIDEO | O altă dezbatere pe tema crizei din Ucraina

În cadrul unei dezbateri de miercuri seara de la televiziunea Global News, intitulată ”Mai este Ucraina sprijinită de Occident”, moderatorul Calistrat Atudorei a pus...

Globalworth o numește pe Ema Iftimie Managing Director pentru România

Globalworth, cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est (CEE), anunță numirea Emei Iftimie în funcția de Managing Director pentru...

Safetech Innovations raportează o cifră de afaceri de 20,1 milioane de lei la nivel individual și un profit net de 5,9 milioane de lei...

Safetech Innovations (BVB: SAFE), companie românească de securitate cibernetică listată la Bursa de Valori București, cu birouri în București, Londra și Abu Dhabi, raportează,...

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc Vicepreședinte People & Organisation

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc în poziția de Vicepreședinte People & Organisation, în contextul în care...

Mureș City Logistics atinge un grad de ocupare de 100% după semnarea cu gigantul din industria auto EKR

Elektrokontakt România (EKR), subsidiară a ELEKTROKONTAKT GMBH, este noul chiriaș în Mureș City Logistics, cel mai modern proiect industrial din zona Mureș. Această tranzacție...

Mediul privat și reprezentanți ai statului au dezbătut despre viitorul comerțului electronic din România

Miercuri, 18 octombrie 2023, reprezentanți ai Guvernului, lideri și specialiști din industrie au abordat tema impactului pozitiv adus de sectorul de comerț electronic în...