Săptămâna aceasta, Guvernul urmează să proroge cu un an – până la 1 iulie 2018 – intrarea în vigoare a obligației ca toate organizațiile înmatriculate ca persoane juridice – companii, ONG-uri, instituții publice – să plătească servicii de analiză de risc de securitate fizică, indiferent de mărime și de specificul activității. Vorbim de aproape 1 milion de noi analize de risc obligatorii – o piață de peste 100 de mil. de euro care ar fi creată artificial, fără nuanțe și de care ar beneficia 1.500+ evaluatori
Obligativitatea analizei de risc la securitatea fizică, valabilă până acum doar pentru cele circa 500.000 entități juridice înmatriculate în perioada 2012-2016, se extinde de la 1 iulie 2017 și asupra celor 1000 unități înregistrate până în 2012 care dețin valori, bunuri și operează cu numerar. Sunt incluse aici sediile și punctele de lucru ale tuturor companiilor, ONG-urilor și instituțiilor publice.
Tariful unei analize de risc, care trebuie efectuată la fiecare 3 ani, pornește de la 100 euro. Analizele trebuie refăcute în caz de incident de securitate sau atunci când apar modificări ale caracteristicilor arhitecturale, funcționale sau ale obiectului de activitate ale unității în cauză.
Rezultă, prin intrarea de la 1 iulie 2017 a prevederilor, că piața analizelor de risc va fi suplimentată cu cel puțin 100 de mil. de euro la trei ani, bani care vor fi plătiți de toate companiile din România, indiferent de mărime, către cei 1.568 de evaluatori de risc înscriși în Registrul Naţional al Evaluatorilor de Risc la Securitate Fizică (RNERSF). Unitățile care nu-și fac analiza de risc pot fi amendate cu 5.000-10.000 de lei.
POZIȚIA ROMANIAN BUSINESS LEADERS
Obligativitatea analizei de risc pentru toate companiile și punctele de lucru din România introduce un cost administrativ nejustificat – mai ales pentru micii antreprenori. Efectuarea unei analize de risc ar trebui – cu excepția anumitor tipuri de unități – să fie o alegere liberă a companiei, făcută în funcție de nevoi și de forța financiară.
Romanian Business Leaders cere noului Guvern al României să rescrie complet legea astfel încât să fie aplicată în zonele cu risc mai ridicat și demonstrate statistic, iar restul companiilor să poată decide singure măsurile de protecție la risc aplicabile angajaților lor.
ISTORIC LEGISLATIV
Obligativitatea analizei de risc e prevăzută de o lege votată în urmă cu 14 ani (Legea 313/2003), care a început să fie aplicată, parțial, abia în 2012, când guvernul de-atunci a dat HG nr. 301/2012, care reglementează măsurile de securitate a obiectivelor.
- inițial, HG nr. 301/2012 stabilea un termen de 18 luni – până la 16 decembrie 2013 – pentru efectuarea analizelor de risc;
- ulterior, termenul a fost prelungit până la 16 iunie 2014;
- prin HG nr. 361/2014, termenul a fost prorogat până la 1 ianuarie 2015;
- ultima prorogare are ca termen data de 30 iunie 2017;
- în iunie 2017, Ministerul de Interne a lansat și încheiat consultările pe o propunere de HG prin care termenul de intrare în vigoare să fie din nou prorogat până la 1 iulie 2018; hotărârea urma să fie aprobată în următoarea ședință de guvern și publicată în Monitorul Oficial până la 30 iunie 2017;