6.3 C
București
luni, 17 martie, 2025

TOPUL SCUMPIRILOR În primele 11 luni din 2019, cel mai mult au crescut prețurile cartofilor, fructelor și țigărilor. În noiembrie, inflația a urcat la 3,8%

Dată:

În luna noiembrie 2019, față de decembrie 2018, cel mai mult au crescut prețurile cartofilor, fructelor și țigărilor, dar și tarifele unor servicii precum telefonia și salubritatea, arată statisticile oficiale analizate de REVISTA PATRONATELOR. În noiembrie, rata anuală a inflației a urcat la 3,8%, după ce fusese mai mică de 3,5% în lunile anterioare.

În luna noiembrie 2019, față de noiembrie 2018, alimentele s-au scumpit în medie cu 4,9% și mărfurile alimentare cu 2,8%, iar tarifele pentru servicii au crescut cu 4,2%, arată datele publicate miercuri de Institutul Național de Statistică – INS.

Față de decembrie 2018, în noiembrie 2019 media generală a scumpirilor a fost de 3,6%, în condițiile în care prețurile alimentelor au crescut, în medie, cu 4,2% și ale mărfurilor nealimentare cu 3%, iar tarifele pentru servicii au crescut cu 4%.

Cartofii, campionii scumpirilor

Prima poziție în topul scumpirilor din noiembrie 2019 față de decembrie 2018 este ocupată de cartofi, cu o majorare medie de 20,7%.

Cartofii sunt urmați de citricele și fructele meridionale (+19%), conservele din fructe (+16%), fructele proaspete (+14,6%), carnea de porc (+8,2), țigările (+7,6%) și serviciile de salubritate (+6,2%).

S-au remarcat, în noiembrie, și câteva ieftiniri, dintre care amintim biletul de avion (-23%), gazele (-5%), conservele de legume (-2,3%) și ouăle (-1%).

„Rata medie a preţurilor de consum în ultimele 12 luni (decembrie 2018 – noiembrie 2019) faţă de precedentele 12 luni (decembrie 2017 – noiembrie 2018) este 3,8%. Rata anuală a inflației, calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC) este 4,7%”, a mai comunicat INS.

TOPUL SCUMPIRILOR în noiembrie 2019 față de decembrie 2018
CATEGORIE EVOLUȚIE
Cartofi 20.68
Citrice şi alte fructe meridionale 18.96
Fructe şi conserve din fructe 15.93
Fructe proaspete 14.63
Carne de porcine 8.24
Tutun, ţigări 7.65
Apă, canal, salubritate 6.22
Telefon 6.18
Preparate din carne 5.83
Carne, preparate şi conserve din carne 5.76
Servicii poştale 5.71
Combustibili 5.62
Făină 5.18
Poştă şi telecomunicaţii 5.14
Alte servicii 4.86
   – Conserve din carne 4.52
   – Produse de morărit 4.48
MEDIA MĂRFURI ALIMENTARE 4.20
Reparaţii auto, electronice şi lucrări foto 4.08
   – Cărţi, ziare, reviste 4.07
MEDIA SERVICII 4.04
Igienă şi cosmetică 4.00
   – Carne de bovine 3.95
   – Peşte proaspăt 3.70
        – Mălai 3.63
        – Brânză de vacă (telemea) 3.62
TOTAL 3.60
Alte produse alimentare 3.58
Peşte şi conserve din peşte 3.55
   – Brânză – total 3.52
   – Carne de pasăre 3.44
        – Produse de franzelărie 3.42
Îngrijire medicală 3.41
Produse de morărit şi panificaţie 3.39
        – Pâine 3.39
   – Plata cazării în unităţi hoteliere 3.39
        – Brânză de oaie (telemea) 3.35
   – Pâine, produse de franzelărie şi specialităţi 3.32
Restaurante, cafenele, cantine 3.32
   – Abonament radio, televiziune 3.28
Cinematografe, teatre, muzee 3.23
   – Conserve şi alte produse din peşte 3.16
   – Unt 3.15
Încălţăminte 3.12
MEDIA MĂRFURI NEALIMENTARE 3.02
   – Încălţăminte din piele 2.98
        – Specialităţi de panificaţie 2.95
   – Rutier 2.91
Alte servicii cu caracter industrial 2.89
   – Zahăr 2.87
Lapte şi produse lactate 2.86
Confecţionat şi reparat îmbrăcăminte şi încălţăminte 2.78
   – Margarină 2.77
   – Confecţii 2.60
   – Ţuică, rachiuri şi alte băuturi 2.59
   – Săpun de rufe 2.56
Îmbrăcăminte, articole de galanterie, pasmanterie si mercerie 2.51
Alte mărfuri nealimentare 2.47
        – Medicamente 2.46
Zahăr, produse zaharoase şi miere de albine 2.44
   – Lapte – total 2.39
   – Tricotaje 2.37
   – Autoturisme şi piese de schimb 2.34
Produse cultural-sportive 2.33
   – Conserve din fructe 2.29
   – Articole medicale 2.26
Articole de igienă, cosmetice şi medicale 2.12
        – Lapte de vacă 2.10
   – Miere de albine 2.03
Galanterie, pasmanterie, mercerie 2.01
Legume şi conserve de legume 2.00
   – Bere 1.98
Băuturi alcoolice 1.91
   – Articole de igienă, cosmetice 1.88
   – Articole de menaj 1.87
   – Ţesături 1.84
Chirie 1.84
   – Maşini de aragaz, butelii 1.78
   – Mobilă 1.77
   – Auto – abonamente 1.77
   – Energie electrică 1.71
Produse de uz casnic, mobilă 1.70
   – Energie termică 1.70
   – Fasole boabe şi alte leguminoase 1.66
Ulei, slănină, grăsimi 1.57
   – Maşini de spălat 1.45
   – Frigidere şi congelatoare 1.40
Articole chimice 1.34
 Lacuri şi vopsele 1.29
  Vin 1.28
 Detergenţi 1.17
Ceasuri, audio-video, art. sportive 1.12
Cacao şi cafea 1.09
 Cafea 1.02
 Ulei comestibil 0.93
Transport urban 0.64
 C.F.R. 0.34
Transport interurban (alte feluri de transport) -0.26
Energie electrică, gaze şi încălzire centrală -0.74
Ouă -1.08
 Alte legume şi conserve de legume -3.32
  Gaze -4.93
  Transport Aerian -23.10

Sursa: Institutul Național de Statistică, date prelucrate de REVISTA PATRONATELOR

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.