Afacerile magazinelor nealimentare specializate, care vând produse precum mobilă, corpuri de iluminat, aparate electrice, chimicale și fierărie/feronerie au crescut cel mai mult – cu 14,4% – în primele 6 luni din 2019; vânzările din alimentarele de cartier au scăzut, în același timp, cu 19,1%, arată statisticile oficiale analizate de REVISTA PATRONATELOR.
Magazinele nealimentare cu mobilier și articole electrice sunt urmate, în topul vânzărilor din primele 6 luni, de magazinele specializate care vând textile, îmbrăcăminte și încălțăminte, ale căror afaceri au crescut cu aproape 12%.
Vânzările din farmacii și parfumerii au crescut cu 10,4%, iar comerțul online a consemnat o creștere de 8%.
Micii comercianți pe minus, marii retaileri pe plus
Singurul sector în care afacerile au scăzut – și au scăzut dramatic, cu peste 19% – este comerțul specializat cu produse alimentare, binecunoscutele chioșcuri/buticuri, magazine mici de cartier care vând alimente, băuturi și tutun.
În schimb, marile lanțuri de retail – care formează categoria de comerț cu alimente, băuturi și tutun în magazine nespecializate – au avut o creștere a vânzărilor de 6,4%, pe medie, în primele 6 luni, mai arată statisticile oficiale.
Acest fenomen – „Micii comercianți pe minus, marii retaileri pe plus” – s-a remarcat încă din trimestrul I 2019, când magazinele de cartier consemnau o scădere cu 19,4% a vânzărilor, în timp ce vânzările supermarketurilor crescuseră cu 4,4% – a se vedea aici articolul Mersul Afacerilor din REVISTA PATRONATELOR.
TOPUL VÂNZĂRILOR CU AMĂNUNTUL în primele 6 luni din 2019
Categorie | Evoluție |
Mobilă, iluminat, electrice, fierărie, vopsitorie | +14,4% |
Textile, îmbrăcăminte, încălţăminte, articole din piele | +11,9% |
Produse nealimentare în magazine specializate | +11,7% |
Farmaceutice, produse cosmetice şi de parfumerie | +10,4% |
Alte produse comercializate în magazine specializate | +8,1% |
Comerţ online | +8% |
MEDIA GENERALĂ | +6,8% |
Alimente, băuturi şi tutun în magazine nespecializate | +6,4% |
Comerţul cu carburanţi în magazine specializate | +5,4% |
Produse nealimentare în magazine nespecializate | +4,9% |
Alimente, băuturi şi tutun în magazine specializate | -19,1% |
Media generală arată o menținere la cote ridicate a consumului populației
Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în perioada ianuarie-iunie 2019, comparativ cu perioada similară din 2018 a înregistrat o creştere cu 6,8%, arată un comunicat al Institutului Național de Statistică (INS) – sursa datelor din tabelul nostru de mai sus.
Avansul comerțului cu amănuntul – indicator care reflectă în mare măsură consumul gospodăriilor populației, având cea mai importantă pondere în Produsul Intern Brut – a avut loc „datorită creşterii vânzărilor de produse nealimentare (+9,7%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor auto (+5,4%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+4,8%)”.
Creșteri ușoare în luna iunie – atenție la Indicele RP al Mediului de Afaceri!
În luna iunie 2019, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut faţă de luna precedentă atât ca serie brută, cu 0,1%, cât și ca serie ajustată sezonier, cu 1,3%.
Faţă de luna corespunzătoare a anului precedent, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a crescut atât ca serie brută, cu 4,9%, cât şi ca serie ajustată sezonier – cu 5,7%, a mai comunicat INS.
Evoluția vânzărilor din comerțul cu amănuntul este o componentă importantă din Indicele RP al Medului de Afaceri, lansat în luna iunie de REVISTA PATRONATELOR.
În luna aprilie 2019, Indicele RP a avut valoarea +13,33%, în creștere cu aproape două puncte procentuale față de valoarea din martie (+11,47%), iar în luna mai Indicele RP a coborât la valoarea +11,73%.
Indicele RP al Mediului de Afaceri pentru luna iunie 2019 va fi comunicat de REVISTA PATRONATELOR în jurul datei de 20 august.
În terminologia statisticienilor:
– Cifra de afaceri reprezintă „veniturile totale înregistrate de către întreprindere în perioada de referinţă, provenite atât din activitatea principală, cât şi din activităţile secundare exercitate de aceasta”. Cifra de afaceri „nu include TVA şi veniturile din vânzarea sau transferul de mijloace fixe”
– Comerţul cu amănuntul include „revânzarea (vânzarea fără transformare) de mărfuri noi sau folosite, în principal către marele public, pentru consum sau utilizare personală ori casnică, prin: magazine, supermagazine, standuri, case de comenzi prin poştă, vânzători ambulanţi, cooperative de consum etc.”
„Datele se colectează de la circa 1.870 de operatori economici cu activitate principală de comerţ cu amănuntul”, precizează INS.