19.5 C
București
miercuri, 30 aprilie, 2025

Transportatorii din UNTRR avertizează că RCA „s-ar putea scumpi de 5 ori” și amenință cu proteste naționale

Dată:

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR – solicită sprijinul Guvernului, Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Transporturilor pentru menținerea legislației actuale RCA. În caz contrar, „tarifele asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA) vor crește de peste 5 ori, iar transportatorii rutieri vor demara din nou proteste naționale”, arată un comunicat al UNTRR.

REVISTA PATRONATELOR redă în continuare, integral, comunicatul transmis de UNTRR (sublinierile și intertitlurile aparțin Redacției noastre, RP)

„Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită sprijinul Guvernului, Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Transporturilor pentru menținerea legislației actuale privind asigurarea de răspundere civilă auto (RCA), respectiv legea 137/2017 și norma ASF 20/2017.

În caz contrar, tarifele asigurărilor RCA vor crește de peste 5 ori, iar transportatorii rutieri vor demara din nou proteste naționale.

UNTRR a chemat în judecată Comisia Europeană

Comisia Europeană, la cererea companiilor de asigurări, susține că normele naționale actuale din România privind asigurarea RCA contravin Directivei Solvabilitate II, fapt semnalat printr-o scrisoare trimisă autorităților române în luna iulie 2018, fără a fi pusă la dispoziția tuturor părților interesate deși a fost solicitată în repetate rânduri.

În aceste condiții, UNTRR a inițiat o acțiune juridică la Curtea Europeană de Justiție împotriva Comisiei Europene, după ce instituția europeană a refuzat să desecretizeze scrisoarea transmisă autorităților române, deși modificarea legislației RCA are un impact financiar uriaș pentru posesorii celor 8 milioane de vehicule înmatriculate în România.

Nu includeți cheltuielile administrative și de vânzări în tarifele RCA!

UNTRR se opune ferm modificării Legii 132/2017 și Normei 20/2017 în sensul eliminării tarifului de referință cât și a limitei de 25% a cheltuielilor administrative și de vânzare ale poliței de asigurare, incluse în tariful de primă.

Reamintim că înainte de plafonarea tarifelor RCA și de intrarea în vigoare a actualei legislații, unii asigurători aveau cheltuieli administrative uriașe, de până la 80%, în condițiile în care acestea includeau cheltuielile aferente tuturor liniilor de business, această practică diminuând baza de impozitare și motivând tarifele uriașe.

UNTRR se opune ferm modificării Legii 132/2017 și Normei 20/2017 motivat și de faptul că de la intrarea în vigoare a acestor reglementări legale, piața RCA în România a funcționat în condiții foarte bune, suportabile pentru toți clienții asigurați și profitabile pentru asiguratori, la tarife chiar sub tarifele de referință, demonstrând atât justețea principiilor pe care a fost construită și adoptată legea, cât și viabilitatea acesteia în piață.

ASF are un proiect la secret

În luna iulie 2019, ASF a elaborat un proiect pentru modificarea Normei 20/2017 sub protecția secretului scrisorii Comisiei Europene, și a introdus în mod abuziv și nejustificat, tot sub protecția secretului scrisorii Comisiei Europene – măsuri care vor conduce la reintrarea în criză a pieței RCA, iar tarifele vor crește vertiginos pentru toate categoriile de vehicule.

Totodată, modificarea legislației actuale RCA, prin eliminarea tarifului de referință și a limitei de 25% a cheltuielilor administrative, va facilita apariția unor noi posibile practici de cartel pe piața RCA românească, în ciuda declarațiilor ipocrite ale companiilor de asigurări în favoarea pieței libere.

Asigurătorii nu au putut justifica majorarea RCA

Reamintim că asigurătorii nu au putut justifica majorarea tarifelor de bază RCA de la 700 euro în 2013 la 5.000 de euro în 2016.

Pe baza formulei pe care companiile de asigurări declarau că o folosesc pentru a calcula prima de asigurare pentru segmentul autovehiculelor comerciale mai mari de 16 tone destinate transportului de mărfuri și pentru autovehiculele cu mai mult de 18 locuri pe scaune destinate  transportului de pasageri, ținând seama de datele publice privind frecvența daunelor și valoarea medie a daunelor pentru fiecare segment de autovehicule comerciale, rezultatele indicau o primă de maxim 1.000-1.100 de euro per vehicul timp de 12 luni.

Toate aceste companii se pare că au ascuns costurile altor produse de asigurare în cadrul costurilor RCA.

În acest sens, 9 companii de asigurări și o asociație au fost sancționate anul trecut de către Consiliul Concurenței cu o amendă de 53 de milioane de euro pentru încălcarea reglementărilor naționale și europene din domeniul concurenței prin coordonarea comportamentelor pe piață în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA).

ASF și asigurătorii din Români au ca scop modificarea legislației RCA fără justificare și fără nicio transparență către cei care plătesc, care sunt considerați sclavii unui sistem birocrat.

Ținta este de a finaliza aceste modificări până la 31 octombrie 2019, data până la care va fi pe poziție vicepreședintele Comisiei Europene – semnatar al scrisorii secrete din 2018 către ASF. Vcepreședinte CE care este prietenul asigurătorilor și inamicul consumatorilor de asigurări RCA din România  – cu scopul de a crește sumele colectate din RCA în România cu peste 300 de milioane de euro, de la 700 milioane de euro anual la peste 1 miliard de euro.

Reamintim că în 2017, după aplicarea tarifului de referință, toate firmele de asigurări care distribuie RCA în România au realizat profituri.

UNTRR solicită Guvernului, Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Transporturilor intervenția fermă pentru ca legislația RCA să nu fie modificată, dar și pentru desecretizarea scrisorii primite de la CE în data de 19 iulie 2018.

Reamintim că articolul 169, alin. 1, din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, prevede că „pentru a promova interesele consumatorilor și pentru a asigura un nivel ridicat de protecție a consumatorilor, Uniunea contribuie la protecția sănătății, a siguranței și a intereselor economice ale consumatorilor, precum și la promovarea dreptului acestora la informare, educare și organizare în vederea apărării intereselor lor”.
Iar Uniunea contribuie la realizarea obiectivelor menționate la alin. 1 prin măsuri care sprijină și completează politica desfășurată de statele membre și care asigură continuarea acesteia.”

Despre UNTRR
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.