12.8 C
București
miercuri, 26 martie, 2025

Transportatorii din UNTRR cer restituirea supraaccizei, altfel vor declanșa proteste „în linie cu cele din Bulgaria și Franța”

Dată:

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR – solicită Guvernului, Ministerului Finanțelor Publice (MFP) și Ministerului Transporturilor (MT) respectarea OUG 25/2018 și HG 549/2018 privind condițiile, procedura și termenele de restituire a unei părți din supraacciza la motorină. În caz contrar, „transportatorii rutieri români vor declanșa proteste în linie cu cele din Bulgaria și Franța”, arată un comunicat transmis marți de UNTRR.

„Firmele de transport rutier din România stau cu dosarele depuse pentru restituirea supraaccizei, însă blocajul instituțional nu permite realizarea de plăți către transportatorii rutieri”, arată UNTRR.

Cum se restituie supraacciza

Potrivit legislației, administratorul schemei trebuie să soluționeze cererile de restituire în termen de maximum 35 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii.

Administratorul schemei emite decizii de aprobare a cererii de restituire a accizei în limita plafoanelor trimestriale comunicate de Ministerul Finanțelor Publice.

Plata se efectuează în lei, în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării la Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice a deciziei.

„Situația devine la fel de gravă ca în 2014-2016”

„Situația gravă devine similară cu perioada 2014-2016 când, pentru 3 ani consecutivi, statul român nu a fost capabil să restituie către transportatori sumele bugetate la început de an pentru restituirea supraaccizei colectate și cuvenite legal”, menționează Uniunea.

Astfel, potrivit UNTRR, în 2014 s-a restituit numai 0,45% din bugetul estimat, în 2015 numai 2,47%, iar în 2016 până în limita de 14,45%.

Dezavantaj net față de transportatorii din Est

În prezent, transportatorii români au cel mai ridicat cost al motorinei față de țările din jur, de 1,06 euro/litru fără TVA

„Transportatorii români sunt puternic dezavantajați în competiția cu ceilalți transportatori, în special est-europeni, din cauza blocajului returnării supraaccizei prin încălcarea legislației adoptate chiar de Guvernul actual. Ministerul Finanțelor Publice a colectat în 2018 din accize cu 1,2 miliarde de lei sub ținta propusă la începutul anului, generat de faptul că 70% din alimentările transportatorilor rutieri internaționali (români și străini) de pe teritoriul României au migrat în afara țării după introducerea supraaccizei”, se mai arată în comunicat.

UNTRR solicită Guvernului, Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Transporturilor „măsuri urgente pentru ca schema de rambursare a supraacizei să devină operațională, iar dacă această facilitate se dovedește încă o dată nefuncțională, să fie eliminată începând cu 1 ianuarie 2019 supraacciza la carburanți”.

Un sfert din exportul total de servicii al României din 2017, de peste 20 de miliarde de euro, a fost realizat de ramura transportului rutier, fiind principala ramură contribuitoare la exportul de servicii.

„Handicapul competitiv creat transportatorilor români de instituțiile guvernamentale prin blocarea schemei de rambursare a supraaccizei creează în aceeași măsură un avantaj major pentru ceilalți transportatori din regiune cu grave repercusiuni pentru exportul de servicii românesc”, atenționează reprezentanții transportatorilor.

Despre UNTRR
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.