18.6 C
București
miercuri, 26 martie, 2025

Uber și Taxify pot fi interzise. Aplicaţiile mobile din transporturile urbane vor fi supuse autorizării

Dată:

Ministerul Dezvoltării a lansat în dezbatere publică un proiect normativ care prevede autorizarea aplicaţiilor mobile pentru organizarea de transporturi, urmând a fi interzise transporturile tip taxi efectuate înafara zonelor de autorizare, efect ce ar putea fi resimţit de reţele ca Uber sau Taxify, relatează MEDIAFAX.

„Prin modificările propuse se va putea utiliza activitatea de dispecerat taxi şi prin intermediul aplicaţiei mobile şi a aplicaţiei web, dispeceratul fiind definit ca fiind: activitatea conexă transportului în regim de taxi, marfă sau bunuri, autorizată de autoritatea de autorizare, care permite preluarea comenzilor de transport prin intermediul telefonului, aplicaţiei informatice mobile de taxi sau alte mijloace ce pot fi descărcate cu ajutorul internetului şi le transmite taximetristului prin staţia radio de emisie-recepţie, prin intermediul aplicaţiei informatice mobile de taxi conectată la internet”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului normativ.

Viitoarea Ordonanţă de Urgenţă conţine şi stabilirea fără echivoc a interdicţiei taxiurilor de a efectua transport public de persoane în regim de taxi sau de a staţiona în vederea efectuării a unor astfel de transporturi în interiorul unei localităţi, alta decât localitatea de autorizare, prin eliminarea din norma juridică a expresiei „în mod permanent”.

De asemenea, proiectul de ordonanţă „îşi propune să dea claritate sancţiunii prevăzute în textul Legii nr.38/2003, astfel încât se creează posibilitatea sancţionării respectiv a combaterii activităţilor ilicite de transport fără a se deţine autorizaţie taxi valabilă”, prin eliminarea din textul normei juridice a expresiei „în mod repetat”, precizează iniţiatorii proiectului.

Potrivit acestora, „prin proiectul de act normativ s-a urmărit crearea cadrului legal care să asigure posibilitatea sancţionării persoanelor fizice sau juridice care efectuează activităţi neautorizate de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fără respectarea dispoziţiilor Legii nr.38/2003, astfel încât să se asigure respectarea principiilor concurenţiale şi siguranţa cetăţenilor. Aplicarea sancţiunii se va putea face direct de către organele de control, fără a mai exista obligativitatea constatării în prealabil a caracterului repetat al faptei”.

Urgenţa adoptării normativului este explicată de iniţiatori pe baza următoarelor „elemente care vizează interesul general public” şi care „constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată”, respectiv:
– creşterea activităţilor de transport de persoane în regim de taximetrie cu încălcarea prevederilor legale, cu caracter de fenomen permanent;
– imposibilitatea sancţionării faptelor de piraterie în transportul de persoane în regim de taximetrie;
– necesitatea stringentă a scăderii evaziunii fiscale generată de practicile ilicite în transportul rutier de persoane în regim de taximetrie.

Astfel că „se impune promovarea şi aprobarea normelor juridice care să soluţioneze problema în regim de urgenţă, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată”. De asemenea, „necesitatea modificării legislaţiei în materia transportului în regim de taxi şi în regim de închiriere este solicitată repetat de reprezentanţii operatorilor care desfăşoară acest serviciu în regim autorizat”, mai argumentează iniţiatorii proiectului.

În replică faţă de această iniţiativă, avocatul Cristian Băcanu – partener MDM Legal – a transmis următoarele: „Proiectul de Ordonanţă privind modificarea legii taximetriei este în opinia mea profund nelegal, acesta încălcând legislaţia europeană (de exemplu Directiva privind serviciile, Directiva privind prevenţia barierelor tehnice în calea comerţului şi Directiva privind comerţul electronic). Practic, prin acest proiect de Ordonanţă vor fi interzise aplicaţii precum Star Taxi şi Clever Taxi, deşi acestea se bucură de garantarea libertăţii internetului şi comerţului, fiind operatori ai societăţii informaţionale şi actori ai economiei colaborative. Aceste aplicaţii îi ajută pe români să comande un taxi autorizat în cel mai scurt timp prin internet, în condiţii de maximă siguranţă şi garantează evitarea unor nereguli cum ar fi nefiscalizarea veniturilor taximetriştilor, suprataxarea clienţilor etc. Rolul acestor aplicaţii a fost apreciat de chiar Consiliul Concurenţei (în mod repetat), întrucât acestea permit deschiderea spre concurenţă cinstită a pieţei taximetriei şi conduc la o îmbunătăţire a serviciilor prestate. Apreciez că actul normativ ar avea serioase consecinţe şi din punct de vedere concurenţial. Este posibil chiar ca România să intre într-o procedură de infringement declanşată de Comisia Europeană”.

În acelaşi timp, „proiectul de Ordonanţă ar mai avea ca efect şi eliminarea din piaţă a aplicaţiilor de ride sharing precum Uber şi Taxify (complet diferite faţă de Star Taxi şi Clever), aplicaţii care şi-au făcut intrarea în România cu succes în ultimii ani. Această reglementare este de neînţeles, întrucât s-a demonstrat că Uber şi Taxify ajută mobilitatea urbană şi, totodată, există şi un proiect de lege al PSD în Parlament care vizează tocmai activităţile de ride sharing. Este inadmisibil ca Guvernul să legifereze prin ordonanţă, în contextul în care există o lege în dezbatere parlamentară şi urgenţa nu poate fi sub nicio formă justificată”, a mai transmis avocatul.

În cadrul procedurii de consultare publică, persoanele interesate să prezinte reacţii faţă de iniţiativa citată mai sus pot transmite observaţii şi propuneri în atenţia Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Piaţa Revoluţiei nr. 1A, sector 1, Bucuresti – Direcţia Generală Administraţie Publică, la adresa de e-mail vali.baciu@a.mdrap.ro sau la numărul de fax 021-316.69.97, până cel mai târziu la data de 28 mai 2018.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.