Europarlamentarul Laurențiu Rebega (Pro România) a luat apărarea transportatorilor români care au protestat joi, la Bruxelles, condamnând „tendința generală de segregare între statele membre din Vest și cele din Est care se manifestă în măsurile din ultima vreme luate atât în Parlamentul European, cât și la nivelul guvernelor unor state occidentale”.
Laurențiu Rebega a fost prezent joi chiar în mijlocul transportatorilor veniți la Bruxelles să protesteze în fața Parlamentului European și și-a precizat „sprijinul categoric pentru transportatorii din Est”.
Am ținut să fiu astăzi alături de organizațiile transportatorilor din țările din Est: Bulgaria, Polonia, Lituania, Ungaria și, bineînțeles, România, la protestul din fața Parlamentului European de la Bruxelles. După cum se știe, în Comisia Transporturi s-a votat azi un Raport care este profund discriminatoriu pentru firmele și șoferii din Est. Din păcate, acest tip de măsuri nu consolidează Europa, dimpotrivă! Până la urmă, chiar în timpul protestului, unele amendamente revoltătoare au fost respinse. Sperăm că mai putem schimba ceva la votul în plen, dar este necesar să fim uniți și să ne facem auzite argumentele.
Laurențiu Rebega, europarlamentar (Pro România)
Dintre europarlamentarii români, au mai participat Maria Grapini și Claudia Țapardel. Anterior, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicitase sprijinul eurodeputaților români pentru contracararea Pachetului Mobilitate 1.
„Din Guvernul României nu a fost niciun oficial. No comment!”, a transmis eurodeputatul Laurențiu Rebega.
O politică „suspect de concertată” la nivelul UE
Într-un comunicat de presă transmis anterior redacției noastre, Rebega a criticat măsurile anti-transportatori, remarcând: „aici nu mai este vorba despre o Uniune cu două viteze, în care cei care vor o dezvoltare accelerată s-o poată face fără să-i aștepte pe cei mai lenți. Nu! Acum vorbim despre o politică suspect de concertată prin care firmele și persoanele din statele membre din Est sunt discriminate pe piața Uniunii”.
Europarlamentarul Pro România a mai spus că pachetul de regulamente privind mobilitatea, care s-a discutat joi în Comisia pentru Transport și Turism (TRAN) din Parlamentul European, „îi lovește frontal pe transportatorii estici și, implicit, și pe cei români”. Iar noile măsuri „vor conduce la reducerea semnificativă a transporturilor rutiere internaționale operate de transportatorii români în UE, cu consecințe negative asupra economiei României, în condițiile în care, conform datelor BNR, transportul rutier de mărfuri este principalul contribuitor la exportul de servicii al României”.
Ce măsuri îi vor afecta pe transportatori
Laurențiu Rebega a indicat principalele măsuri discriminatorii care îi vor afecta pe transportatorii români:
– „Restricționarea cabotajului, prin introducerea unei perioade de restricție, determină limitarea opțiunilor de afaceri prin posibila excludere a unor comenzi de transport, ducând la pierderi financiare atât prin derularea unor curse în gol dar și prin derularea unor curse neprofitabile economic”;
– Întoarcerea acasă a conducătorilor auto cel puțin o dată la patru săptămâni nu ia în considerare realitatea operațiunilor de transport pe distanțe lungi. „Această măsură va duce la o rotație de conducători auto care trebuie asigurată cu un plus de 25% personal și cu cheltuieli suplimentare importante”.
Atenție la regulile detașării șoferilor!
Europarlamentarul mai spune că aplicarea regulilor detașării lucrătorilor la transporturile rutiere internaționale este anormală. „Nu putem considera că are loc o detașare a conducătorilor auto atunci când aceștia lucrează pentru o companie licențiată în România, sunt angajații companiei române și efectuează transport pentru această companie”, explică politicianul român.
De asemenea, mai spune el, principiul „plată egală pentru muncă egală în același loc trebuie” să se aplice și companiilor din Estul UE, nu numai angajaților.
„În prezent, pentru aceleași servicii de transport rutier internațional operate în vestul UE, firmele de transport sunt plătite diferit. Nu vorbim de diferențe de câteva procente, ci de 30-50%. Unde sunt condițiile egale de competiție pe piața europeană de transport rutier?”, se întreabă europarlamentarul român, care arată că această reglementare excedă zona transporturilor rutiere și vizează legalizarea segregării Vest/Est în transporturile rutiere, cu un impact economic major pe termen mediu și lung – transferul activităților de transport ale companiilor din țările din Est către cele din Vest, datorită costurilor de operare ridicate in mod artificial”.
Ce substrat au discriminările
Laurențiu Rebega arată și care este substratul acestor măsuri discriminatorii: „Țările din Est au aderat la un ideal al unei Uniuni Europene a păcii, egalității și prosperității. Poate am fost naivi. Dar nu am vrut prosperitate pe gratis. Am vrut să câștigăm prosperitatea prin muncă remunerată corect. Iată, însă, că forțe obscure împing Uniunea nu către două viteze, ci către două caste – pe criteriul cetățeniei”.
„Din păcate, acest proces nu poate duce decât la șubrezirea încrederii și la sciziunea Uniunii Europene”, este concluzia europarlamentarului român.