Referitor la informațiile apărute ieri in spațiul public, conform cărora asiguratorii le impun service-urilor colaboratoare să acorde discount-uri consistente la piesele auto folosite la reparații, lucru care face, practic, aproape imposibilă repararea mașinilor cu piese originale, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare dorește să facă următoarele precizări:
Considerăm că informațiile prezentate în articolul menționat nu au ca fundament analize concrete, bazându-se doar pe anumite exemple punctuale, generalizate și prezentate într-un mod tendențios, pentru a se induce ideea unor practici incorecte la nivelul pieței de asigurări.
Într-o economie de piață, liberă, concurențială, în cadrul oricărui contract de colaborare pot exista discount-uri in funcție de volumul de bussines. Și în cadrul contractelor de colaborare ale companiilor de asigurări pot exista astfel de prevederi cu privire la discount-uri ce privesc în mare măsură volumele de reparații. Astfel de clauze sunt confidențiale și privesc relația individuală între fiecare asigurator și unitate reparatoare. Este cunoscut faptul că cifra de afaceri a unei unități service este, în mare parte, provenită din zona de tinichigerie/vopsitorie, ceea ce înseamnă că aceste costuri sunt decontate de asiguratori.
Referitor la despăgubire și dreptul păgubitului, acesta este consfințit atât de legislația românească, cât și de directivele europene, chiar dacă în ultimul timp s-a încercat direcționarea acestui drept către unitatea reparatoare, în defavoarea păgubitului. Readucem aminte că, în cadrul unui dosar de daună, relația este strict între Asigurator si Păgubit, service-ul acționând ca un furnizor terț ce are ca rol repararea vehiculului la solicitarea păgubitului. De asemenea, orice păgubit poate solicita plata despăgubirii în avans, urmând ca ulterior să își aleagă unitatea reparatoare. Mai mult, dacă costul total al reparațiilor (justificat cu documente) depășește suma primită, păgubitul poate solicita diferența de la asigurator.
În plus, având în vedere afirmațiile domnului Cristian Muntean, care aduc grave prejudicii de imagine industriei de asigurări, îi solicităm acestuia sa ne furnizeze atât dovezile, cât și sursa datelor privind siguranța consumatorilor la care face referire. Menționăm că industria de asigurări plasează întotdeauna consumatorul, siguranța și satisfacția acestuia în centrul preocupărilor sale, astfel că orice informații care pot îmbunătăți calitatea relației cu acesta sunt vitale. Din informațiile deținute de industria de asigurări și conform celor difuzate în spațiul public nu cunoaștem cazuri în care decesul unei persoane într-un accident rutier să se datoreze unei bare de plastic. Aceste afirmații trebuie susținute de dovezi solide, de expertiza tehnică din dosarul respectiv, de o decizie a instanței (în cazul în care există), precum și de documentația INML.
Mai mult, responsabilitatea respectării normelor de siguranță aferente procesului de reparație cade în sarcina exclusivă a unității reparatoare, conform reglementărilor din domeniu. Indiferent că astfel de cazuri au fost înregistrate sau nu, dorim să menționăm că, în orice moment, dacă unitatea reparatoare consideră că soluția tehnică este neconformă cu normele de siguranță, are obligația morală de a refuza efectuarea ei. Prin urmare, având în vedere gravitatea acuzațiilor, considerăm imperios necesara justificare a lor prin expertize tehnice relevante sau decizii ale instanțelor.