Consiliul de Transport UE a aprobat pe 3 decembrie propunerile restrictive ale Alianței Rutiere a Statelor din Vestul UE, prin care „transportatorii estici sunt trimiși acasă”, atenționează Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR – într-un comunicat transmis marți.
REVISTA PATRONATELOR redă în continuare, integral, comunicatul UNTRR (intertitlurile și sublinierile aparțin Redacției noastre, RP).
„Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR – este extrem de îngrijorată de ultimele evoluții la nivel european privind Pachetul Mobilitate 1 prin care transporturile rutiere în UE au fost îngrădite! Consiliul Miniștrilor de Transport din UE a adoptat pe 03.12.2018 poziția sa (abordare generală) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile restrictive ale Alianței Rutiere a Statelor din Vestul UE, prin care transportatorii estici sunt trimiși acasă.
Ce măsuri restrictive s-au adoptat
După negocieri extenuante, de peste 14 ore, Consiliul de Transport UE a adoptat cu majoritate calificată, măsuri chiar și mai restrictive decât compromisul inițial propus de Președinția Austriacă privind Pachetul Mobilitate, respectiv:
– Aplicarea regulilor detașării la transporturile rutiere internaționale, cu exceptarea tranzitului și a transportului bilateral, definit extrem de restrictiv: în drumul spre țara de destinație și în drumul de întoarcere, se permite o activitate suplimentară de încărcare/descărcare în ambele direcții, fără a se încadra în regimul de detașare, sau zero la plecare și până la două (operațiuni) în drumul de întoarcere. Pentru toate celelalte tipuri de operațiuni, inclusiv pentru cabotaj, regimul de detașare integrală se aplică începând cu prima zi a operațiunii.
– Restricționarea cabotajului prin introducerea unei perioade de „răcire” (cooling-off) de 5 zile înainte ca alte operațiuni de cabotaj să poată fi efectuate în aceeași țară cu același autovehicul. Această restricționare a cabotajului este o abatere a UE de la drumul spre piața liberă!
– Interzicerea efectuării perioadei de repaus săptămânal normal în afara cabinei autovehiculului, deși în documentele Președinției Austriece este recunoscută lipsa acută de spații de parcare sigure și securizate în UE.
– Întoarcerea acasă a șoferilor cel puțin o dată la patru săptămâni – sau, în cazul în care șoferul alege să ia două repausuri săptămânale reduse, după trei săptămâni pe drum.
– Obligația dotării tuturor autovehiculelor care efectuează operațiuni de transport internațional cu tahograf inteligent până la sfârșitul anului 2024.
Această abordare marchează începutul destrămării asumate a UE, chiar înainte de finalizarea Brexit!
CARTEA ALBĂ – Foaie de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor – devine, prin votul Consiliului de Transport UE din 03.12.2018, O CARTE NEAGRĂ!
Urmează o Președinție grea pentru România
Atenționăm că urmează o perioadă extrem de dificilă pentru Președinția Română a Consiliului UE, care va începe în mai puțin de o lună, pe 1 ianuarie 2019.
Având în vedere importanța viitoarelor dezbateri la nivelul instituțiilor europene privind aprobarea textului final al Pachetului Mobilitate, solicităm Guvernului României să asigure continuitatea participării Ministrului Transporturilor din România în Consiliul Miniștrilor de Transport UE pentru a apăra interesele transportatorilor români în UE, într-un context european incert și periculos.
Ce pot face europarlamentarii români
Pentru a putea intra in vigoare, abordarea generală a Consiliului de Transport UE privind Pachetul Mobilitate va trebui adoptată și de Parlamentul European, care se reunește în plen la Strasbourg săptămâna viitoare, pe 10-13 decembrie 2018.
Având în vedere importanța majoră a votului Parlamentului European pentru viitorul transportatorilor români în UE, UNTRR solicită tuturor Eurodeputaților români să participe activ la dezbaterile Parlamentului European pentru a respinge ferm actuala poziție a Consiliului de Transport UE privind Pachetul Mobilitate și orice compromis bazat de aceasta!
Facem apel la toți Eurodeputații români să se coordoneze cu Eurodeputații din celelalte State Membre afectate pentru a putea opri măsurile restrictive ale Austriei și ale Alianței rutiere!
MAI BINE NICIUN COMPROMIS DECÂT UN COMPROMIS DEZASTRUOS PENTRU TRANSPORTATORII ROMÂNI!
UNTRR continuă să monitorizeze atent evoluția dezbaterilor pe marginea pachetului mobilitate la nivel european. Urmăriți www.untrr.ro și pagina de Facebook UNTRR pentru a fi la curent cu ultimele noutăți și cu acțiunile UNTRR.”
Despre UNTRR
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.